Mocka hage?

Sv: Mocka hage?

Jag har inte stora hagar, men inte heller små. Mina hästar har fång, så dem får inte gå på särskilt mycket bete, det är först nu de börjat äta gräs. Jag mockar varje dag, oavsett vilken storlek hagen är. Under sensommaren så har jag stora beteshagar, och jag mockar i dem. Visst tar det ett tag, då jag har två hästar och mockar själv, men det ser fräscht och rent ut, och känns rent.

jag sköter ett stall på 12 hästar o där mockar jag hagarna varje dag. det är ett jäkla jobb men hagarna ser fräscha ut,,,ibland lägger jag gödseln på en hög till gödning o det är populärt

Min häst brukar oftast bajsa påett ställe i hagen, men det kan ju finnas några bollar nånannanstanns i hagen och dom brukar jag mocka bort eftersom dom då är "ivägen" för henne när hon då skall beta. :)

jag mockar ena vår hage varje dag :P men de är bara för att den är super liten å nästan inge gräs i å ellie går i den hela dan. Görde bara för att de ska bli mindra flugor för ellie å sen mindra flugor hos grannarna, man måste ju hålla sig bra med dom, ja menar vi fick ju massa hag mark av dom å de vill man ju inte förstöra :D

Nä jag mockar inte hästarnas hagar då parasittrycket är lågt och jag har tre hagar att byta mellan (vinterhagen, beteshagen och efterbetetshagen) så dom håller sig fina.

Kram

Mockar hagen eftersom det blir för mycket högar annars, har ingen att växla med heller. Jo jag halvväxlar, dvs den delen ligghallen är på får de ha året runt(står mest där sommartid) men på vintern får de andra sidan:angel:svårt att förklara, ni förstår säkert. Men på slutet av sommarn börjar jag strunta i att mocka sommardelen, låter det brinna på plats o krattar ut det.

Eftersom de går i lösdrift även på vintern så blir det en del i hagen kan man ju säga, vinterhagen är inte lika stor o då blir det rätt äckligt om man inte skulle mocka.

Jag har lösdrift med tre hästar. Utanför ligghallen där det är grusat mockar jag ungefär varannan dag.
Resten av hagen är så stor så den mockar jag aldrig.

Mockar sommarhagarna ca 1 gång i veckan och dessa flyttas med jämna mellanrum(hagarna alltså). Däremot så betar hästarna ändock inte där bajset legat, och dom bajsar på samma ställe varje år.
Vinterhagen mockar jag varje/varannan dag bara jag har tid, i och med det så tinar och torkar hagen jättefort på våren/sommaren.

Just nu skulle det inte falla mig in att mocka i hagen (tillfälligt inackorderad med snordyr hyra) och har man stora hagar tycker jag egentligen inte det brukar behövas. I två av stallen jag haft häst i har vi mockat hagarna men inte regelbundet mer än om de t ex haft en ligghall där de skiter som om det vore deras box :p

Håller med om att det är bra att mocka ur med hänsyn till parasiter och att det ser mycket fräschare ut, framförallt på våren, men det finns helt enkelt inte tid och ork för min del. Är det ett krav från stallägaren eller rent allmänt för att det ska fungera så gör jag det givetvis.

antingen ber du nån med traktor komma eller så är det bara att mocka ur för hand är väl olika men på våren sommaren hösten blir det väl.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
568
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka