Mocka hage, hur noga?

Sv: Mocka hage, hur noga?

Vi mockar våran hage ca 1g/v,men vi kör ut traktorn i hagen och häver i skiten i skopan,åker och tömmer och sen fortsätter! Det blir lite skit,7 hästar i hagen! Så det går inte att springa med skottkärra!

Har varit slarvig med hagmockandet länge nu.. Över 1 år :o men fick för mig att nu skulle jag ta tag i det. Idag körde maken iväg en container med gödslel till tippen. 3,5 ton vägde det.. Så en del blir det OCH nu mockar vi var dag istället. En full skottkärra per dygn blir det.

Där det är så gropigt att grepen inte går i krattar jag upp högarna till en slät yta (någorlunda iaf) och därifrån tar jag dem med grepen.

Jag mockar dagligen utom möjligtvis när det är snöstorm för då hittar jag inga högar ändå. Har tre hästar som går ute 20 timmar per dygn lite mindre om det är dåligt väder (givetvis har de ligghall och den mockas också dagligen)

Jag använder spångrepp och ibland plockar jag lite för hand speciellt när det är fruset och greppen bara vägrar samarbeta. Det blir lättare om man försöker grusa där det är som lerigast, köra med ringvält eller sladd innan det fryser och slå gräs/ogräs innan det blir för långt.

Men det verkar göra nytta för jag fick resultaten från träckproverna och ingen av hästarna har någon mängd mask att tala om. Dessutom blir det mycket trevligare i hagen

Våra hagar är för stora för att springa omkring och mocka... Men pålle är ju halt och gick ensam på ridbanan i några dagar. Mockade två gånger - fulla skottkärror båda dagarna! Alltså helt överfull, en sådan stooor skottis.

Så ha så roligt ;)

Jag har gett mig in på att mocka min hästs hage (som hon delar med en annan häst) för att försöka få bort lite parasiter, men jag börjar tvivla på om det verkligen går att genomföra så att det öht blir något resultat... :confused:

Hagen är kanske 30 x 100 meter, och det växer lite gräs som de noppar i. De har 5 bajsställen:

1. Mycket svårmockat ställe där det är i stort sett omöjligt att få bort mer än hälften av högarna eftersom marken är så knölig av hovmärken som blev när det var lerigt. Man skulle isf få handplocka skitarna från marken, för grepen kommer inte åt i hålen.
Dessbättre växer inte så mycket gräs här, men en del rötter som de plockar i ibland.

2. Här är marken slät och fin och lättmockad, med ganska riklig gräsväxt -förmodligen för att denna plätt använts som bajshörna i många år av olika hästar. Här går de gärna och betar, trots bajshögarna... :crazy:

3. Slätt och lättmockat, men med riklig gräsväxt...

4. Lika som 3:an, men något mer knöligt och svåråtkomligt med grepen.

5. Ganska nära grinden, lite småknöligt, men å andra sidan inget gräs som de lockas att äta av.

Hur "kliniskt rent" måste man mocka för att det ska vara någon idé?

Rent spontant skulle jag ju vilja lägga krutet på de ställen där det växer gräs, 2:an, 3:an och 4:n, och hoppa över -eller inte vara så noggrann- på de övriga.
Är det OK, eller kan jag lika gärna låta bli hela hagen då? De kommer ju ändå att bli liite smittade när de pillar i marken på de andra ställena...

Planen är att mocka en gång i veckan, kanske oftare om jag hinner och orkar.

Ta bort det du kan och slå sönder det övriga så att det blir i smulbitar. Det är i de hela bajsarna som parasiterna frodas. När man slår sönder bajsarna så tar solstrålarna och luften hand om parasiterna och dödar dem. Det är en av orsakerna till att man helst skall slå av ratorna på beten, då kommer sol och ljus åt högarna och de slås även i viss mån sönder.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka