Mobilabonnemang i Sverige?

Fast så har det ju "alltid" varit.

Det var än värre i mobiltelefonins barndom och tonår. Man visste att det på vissa ställen inte alls gick att prata. Satt man i bil och talade var man ibland tvungen att stanna enbart för att prata klart.

Och varje gång? De flesta som bor/befinner sig på ställen med varierande täckning brukar ha bra koll på vilka operatörer som funkar och var.

Vi har i en grannby en sträcka på ett par hundra meter där inga operatörer funkar över huvud taget. Det var lite trist för den lätt rörelsehindrade kompisen som körde fast bilen så att förarsidans dörr inte gick att öppna. Hon fick vänta tills det kom någon som kunde ta loss henne och bilen.
jag svarade på As Vegas kommentar (infogad nedan) nedan och var kanske inte tydlig nog med att jag menade att det inte ska anses vara ett undantag om Telia inte är den operatör som fungerar bäst, utan att det varierar från plats till plats. Det kan ju i princip variera mellan olika delar av samma by beroende på hur/var mobilsändarna är placerade och riktade.
Det finns alltid undantag, men jo det går att generalisera på det sättet. Att något är generellt sett bäst innebär inte att det alltid är bäst, bara att det oftast är bäst.

Då får vi kanske enas om att tolka "få" respektive "många" på olika sätt?

Generellt har de flesta operatörer god täckning överallt.

Sedan finns det områden där en del leverantörer har väldigt dålig eller ingen täckning. Och till och med områden där knappt någon operatör alls har täckning. Men visst är det skillnad mellan täckningen numera och den som fanns för, säg, tio år sedan.

För tio-femton år sedan hade fler än jag ett öga på antalet pinnar på telefonen vid resor. Numera behöver man inte alls ha samma björnkoll.
Du är välkommen hem till mig för att testa täckning! Jag bor alltså 5 mil från Norrköping, närmaste större stad...

Här fungerar uppenbarligen INTE alla operatörer. Och den enda typ av nät som finns är GSM. En mil bort finns 4 G. Enligt täckningskartorna finns 4 G även här i huset.
Jag "felanmäler" (eller vad man ska kalla det) mobiltäckningen till min operatör Telia den första i varje månad under vinterhalvåret (för det är liiite bättre mottagning då), och varje måndag när det finns löv på träden.

Vid resor med bil längs riksvägar (tvåsiffriga nummer) eller europavägar så finns det oftast men långt ifrån alltid täckning för talsamtal. Att kunna använda surf t.ex. fungerar bra på E4:an t.ex., men kör jag på RV 55/57 efter Flen åt nordost, så fungerar det definitivt inte något vidare.

Och kommer man utanför riksvägarna så finns det absolut inte någon garanti för täckning. Jag kör mycket bil ute i Östra Götalands, och Södra Svealands tassemarker för olika häst, får eller LRF arrangemangs räkning, och mottagningslöst är det titt som tätt.

Det är skamligt hur eftersatt mobiltäckningen är på delar av landsbygden som innehåller relativt få boende, och som bedöms som ointressant för turister...

jag svarade på As Vegas kommentar (infogad nedan) nedan och var kanske inte tydlig nog med att jag menade att det inte ska anses vara ett undantag om Telia inte är den operatör som fungerar bäst, utan att det varierar från plats till plats. Det kan ju i princip variera mellan olika delar av samma by beroende på hur/var mobilsändarna är placerade och riktade.
Jo visst är det så!

I ena ändan av "min" by/ort, så gäller Telia, i andra ändan 3....

Fast det har jag väl ändå inte påstått!?

Det jag påstår är att det blivit väldigt mycket bättre. Stor skillnad mot vad du hävdar att jag säger.
Du påstod att: "Numera är det få leverantörer som har usel täckning."
Vilket inte är sant på väldigt många platser i Sverige.

Liknande trådar

Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama