Mobilabonnemang i Sverige?

Ska du befinna dig på landsbygden är det Telia eller Halebop som gäller. Jag har Halebop mobil och Telia bredband, och de är verkligen väl värda det något högre priset. Jag tror att jag hade kunnat spara ca 50 kr/månad totalt, men då fått sämre täckning, kundtjänst och service.
Halebop har inget eget nät utan använder Telias nät.

Jag gjorde misstaget att byta från Halebop till Telenor då jag blivit försäkrad om att Telenor skulle fungera utmärkt där jag bor och arbetar.
Bullshit, Telenor är helt värdelöst. Dålig eller ingen täckning alls.
Längtar till jag får byta tillbaka till Halebop.

Eller att vi har olika utgångspunkter. Självklart har det blivit bättre men vill man påstå att de flesta operatörer har god täckning överallt så tittar man nog bara i södra Sverige. Tittar jag på Telenors täckningskarta finns där helt klart en del vita fläckar och med tanke på att de påstår sig ha utmärkt täckning i min hembygd (som ligger 2 mil från större kuststad i södra Norrland) men inte har någon täckning alls tar jag dessutom deras kartor med ett hel nypa salt.
Jag bor i södra Sverige, och har testat Tele2, Telenor och Telia vid mitt hus. Det enda som verkar funka hyfsat är Telia. Både Tele2 och Telenor är minst sagt sporadiska. Att prata i telefon går inte alls, och ofta får man vänta ett tag innan sms kan skickas.

Jag har halbop. Betalar 249:- per månad för fri sms, mms och samtal samt 20 gb data. Jag behöver mycket surf och vill ha bra täckning, väldigt nöjd!

Ska du befinna dig på landsbygden är det Telia eller Halebop som gäller. Jag har Halebop mobil och Telia bredband, och de är verkligen väl värda det något högre priset. Jag tror att jag hade kunnat spara ca 50 kr/månad totalt, men då fått sämre täckning, kundtjänst och service.

Telia är verkligen ingen självklarhet längre. I särbons by funkar det skit rent ut sagt (utanför Dorotea).

Vad jag (och svärmor) anser om deras kundtjänst är inte lämpat för skrift.

Telia är verkligen ingen självklarhet längre. I särbons by funkar det skit rent ut sagt (utanför Dorotea).

Vad jag (och svärmor) anser om deras kundtjänst är inte lämpat för skrift.

De verkar dock fortfarande ligga i topp, halebop bland privat och Telia bland företag:
http://www.kvalitetsindex.se/report/mobiloperatorer-2016/

Jag är jättenöjd med deras kundtjänst själv, de har tom hjälp till med saker som inte varit deras problem egentligen.

Säger som andra - du måste kolla vad som funkar på just den platsen du ska vara.
Sen bör du tänka på hur du ska använda telefonen också.
Hos mig går det att ringa - men inte surfa. 2G täckning.
Bor en mil från riksväg och två mil från E4 så inte väldigt "ute i skogen".

Och så kan man inte räkna med att det alltid funkar. Ligger just din mast nere (vilket gärna blir i en vecka när det väl händer) så får du sätta dig i bilen och köra en bit innan du kommer till nästa.
Därför jag har min fasta telefon kvar. Den fungerar. Alltid. Även när man kan behöva den som vid snöstorm och strömavbrott. (Hör till de lyckliga som får ha den kvar...)

Säger som andra - du måste kolla vad som funkar på just den platsen du ska vara.
Sen bör du tänka på hur du ska använda telefonen också.
Hos mig går det att ringa - men inte surfa. 2G täckning.
Bor en mil från riksväg och två mil från E4 så inte väldigt "ute i skogen".

Och så kan man inte räkna med att det alltid funkar. Ligger just din mast nere (vilket gärna blir i en vecka när det väl händer) så får du sätta dig i bilen och köra en bit innan du kommer till nästa.
Därför jag har min fasta telefon kvar. Den fungerar. Alltid. Även när man kan behöva den som vid snöstorm och strömavbrott. (Hör till de lyckliga som får ha den kvar...)
Vi har också kvar vår fasta telefon - än så länge. Det ryktas att kopparledningarna i vårt område ska plockas ner om ca 1 år. Håller tummarna för att det inte är sant, för jag har väldigt gärna kvar min IP-telefon och vårt ADSL-bredband så länge det bara går! Jag är inte alls så säker på att vi kommer att ha bra internetuppkoppling här om vi tvingas använda det mobila nätet....

Eller att vi har olika utgångspunkter. Självklart har det blivit bättre men vill man påstå att de flesta operatörer har god täckning överallt så tittar man nog bara i södra Sverige. .
Fast det har jag väl ändå inte påstått!?

Det jag påstår är att det blivit väldigt mycket bättre. Stor skillnad mot vad du hävdar att jag säger.

Ska du befinna dig på landsbygden är det Telia eller Halebop som gäller.
Det går inte att generalisera på det viset!
Jag bor på landsbygden i Smålands mörka skogar och där vi bor visar täckningskartorna ungefär likadant för alla operatörernas nät, men det som funkar tveklöst bäst är Telenor.

Och till TS då - jag har Vimla sedan ett par år tillbaka och är nöjd med det. De har flera fördelar, bland annat kan man ändra sitt abonnemang själv på "mina sidor", både uppåt och neråt (mer/mindre surf, fria eller begränsat antal samtal/meddelanden).

Det går inte att generalisera på det viset!
Jag bor på landsbygden i Smålands mörka skogar och där vi bor visar täckningskartorna ungefär likadant för alla operatörernas nät, men det som funkar tveklöst bäst är Telenor.

Och till TS då - jag har Vimla sedan ett par år tillbaka och är nöjd med det. De har flera fördelar, bland annat kan man ändra sitt abonnemang själv på "mina sidor", både uppåt och neråt (mer/mindre surf, fria eller begränsat antal samtal/meddelanden).

Det finns alltid undantag, men jo det går att generalisera på det sättet. Att något är generellt sett bäst innebär inte att det alltid är bäst, bara att det oftast är bäst.

50kr är ju inte mycket, det är det helt klart värt för att få vettig täckning.

Många varierande svar-det uppskattas! Under min tid som smart phone ägare har jag bara bott i en större brittisk stad.Här har jag (så klart) bra mottagning hela tiden, förutom i mig lägenhet. Kan bara ringa om jag står med näsan tryckt mot fönsterrrutan, helst i sydväst läge.

Det finns alltid undantag, men jo det går att generalisera på det sättet. Att något är generellt sett bäst innebär inte att det alltid är bäst, bara att det oftast är bäst.
Och det innebär att man varje gång måste kolla hur det är just på den platsen där man själv bor. Även om Telia skulle råka ha några procent bättre täckning generellt i landet så hjälper det inte den som bor på en plats där någon annan operatör har bättre täckning.

Många varierande svar-det uppskattas! Under min tid som smart phone ägare har jag bara bott i en större brittisk stad.Här har jag (så klart) bra mottagning hela tiden, förutom i mig lägenhet. Kan bara ringa om jag står med näsan tryckt mot fönsterrrutan, helst i sydväst läge.
Det är så lite som kan göra skillnaden. Jag bor i storstan så jag behöver i princip aldrig reflektera över täckning. Men när jag bytte från Telenor till hallon (tres nät) så kunde jag börja prata i telefon även när jag sitter i soffan i vardagsrummet :D

Efter 15 år utomlands ska jag nu flytta hem till Sverige. Försöker hitta ett abonnemang som passar mig, och ser det har kommit några nya företag. Hallon, Vimla och Fello? Någon som använder dom? Hur kommer det dom kan vara så billiga? Hallon tar 249kr/månad för 8GB, fria samtal och sms. Tre tar 199kr för 1GB, fria samtal och sms. Hur kan det vara sådan skillnad?

Vad har ni för abonnemang? Jag vill ha 1-2GB (tackar inte nej till mer om det är billigt, så klart), samtal och sms är oviktigt, inget jag använder jättemycket. Jag kommer ha bredband hemma. Har en iPhone SE och kommer tillbringa min tid mest i Hälsingland/Härjedalen om det gör någon skillnad.

Jag har Hallon och är jättenöjd. Bor ute på landet där det knappt går att sms:a med Telia, men Hallon funkar klockrent. Betalar 299 kr/månad med 22 GB surf.

Och det innebär att man varje gång måste kolla hur det är just på den platsen där man själv bor. Även om Telia skulle råka ha några procent bättre täckning generellt i landet så hjälper det inte den som bor på en plats där någon annan operatör har bättre täckning.
Fast så har det ju "alltid" varit.

Det var än värre i mobiltelefonins barndom och tonår. Man visste att det på vissa ställen inte alls gick att prata. Satt man i bil och talade var man ibland tvungen att stanna enbart för att prata klart.

Och varje gång? De flesta som bor/befinner sig på ställen med varierande täckning brukar ha bra koll på vilka operatörer som funkar och var.

Vi har i en grannby en sträcka på ett par hundra meter där inga operatörer funkar över huvud taget. Det var lite trist för den lätt rörelsehindrade kompisen som körde fast bilen så att förarsidans dörr inte gick att öppna. Hon fick vänta tills det kom någon som kunde ta loss henne och bilen.

Liknande trådar

Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama