Mobilabonnemang i Sverige?

kanelsvans

Trådstartare
Efter 15 år utomlands ska jag nu flytta hem till Sverige. Försöker hitta ett abonnemang som passar mig, och ser det har kommit några nya företag. Hallon, Vimla och Fello? Någon som använder dom? Hur kommer det dom kan vara så billiga? Hallon tar 249kr/månad för 8GB, fria samtal och sms. Tre tar 199kr för 1GB, fria samtal och sms. Hur kan det vara sådan skillnad?

Vad har ni för abonnemang? Jag vill ha 1-2GB (tackar inte nej till mer om det är billigt, så klart), samtal och sms är oviktigt, inget jag använder jättemycket. Jag kommer ha bredband hemma. Har en iPhone SE och kommer tillbringa min tid mest i Hälsingland/Härjedalen om det gör någon skillnad.

Efter 15 år utomlands ska jag nu flytta hem till Sverige. Försöker hitta ett abonnemang som passar mig, och ser det har kommit några nya företag. Hallon, Vimla och Fello? Någon som använder dom? Hur kommer det dom kan vara så billiga? Hallon tar 249kr/månad för 8GB, fria samtal och sms. Tre tar 199kr för 1GB, fria samtal och sms. Hur kan det vara sådan skillnad?

Vad har ni för abonnemang? Jag vill ha 1-2GB (tackar inte nej till mer om det är billigt, så klart), samtal och sms är oviktigt, inget jag använder jättemycket. Jag kommer ha bredband hemma. Har en iPhone SE och kommer tillbringa min tid mest i Hälsingland/Härjedalen om det gör någon skillnad.
Jag har Vimla sen några månader tillbaka och tycker det är bra. Har 3 gb/månad men använder oftast inte allt. Det som är bra då är att man får spara sin oanvända surf hur länge som helst (tror jag), så jag har ganska mycket sparat som jag kan använda i stugan i sommar där det inte kommer finnas Wifi. Vimla tillhör Telenor och går på deras nät, har bra täckning tycker jag.

Comviq, fria samtal och SMS, MMS samt 20 GB surf för 299 kr.

https://webbutik.comviq.se/fastpris-abonnemang.html

Jag har hallon som är Tres lågprisoperatör och alltså även har deras nät.

Hade alltid haft bundna abonnemang hos Telenor och betalat mina iphones på två år. Nu ville jag köpa nya mobilen kontant och ha en lägre månadskostnad framöver.

Tror jag har 8 GB surf och 199/mån, minns inte riktigt.

Hallon har funkat bra hittills, förutom att det några ggr hänt att sms inte kommit fram.

Telia fria samtal, sms, mms, fri surf på vissa sociala media, tror det i grunden är 4 eller 8 GB surf och surfar man inte upp det, sparas det i en pott till nästa månad. 299kr/månaden med super täckning.
Vi har telenor på jobbet men tycker deras nät/täckning är mycket sämre.

Telia fria samtal, sms, mms, fri surf på vissa sociala media, tror det i grunden är 4 eller 8 GB surf och surfar man inte upp det, sparas det i en pott till nästa månad. 299kr/månaden med super täckning.
Vi har telenor på jobbet men tycker deras nät/täckning är mycket sämre.

Enligt täckningskartan verkar Telia ha bäst täckning på landsbyggden där jag ska vara. I all fall i Hälsningland, Jämtlands län fanns av någon anledning inte med? Men det kanske finns fler kartor.

Så de här nya bolagen funkar alltså ok? Kundtjänst hos min nuvarande operatör har jag använt två gånger under fem år-för att uppgradera från 1GB till 2, och i dag när jag sa upp det.

Det kanske är värt att prova då. Priserna lockar ju.

Tack alla för svar! Fler uppskattas :)

Ta reda på vilken/vilka operatörer som har bäst täckning där du kommer att bo eller uppehålla dig mest om du kommer att bo på landsbygden. Fråga folk som bor där, täckningskartorna ljuger en hel del.
Sedan kan du ta vilket abonnemang du vill, och även välja operatörens "lågprismärke" om det passar dig.

Vi har (nästan) obefintlig mobilmottagning där jag bor, dvs jag kan inte surfa utomhus, och bara ringa/sms:a på vissa delar av närområdet runt huset, inte inomhus.
Det finns bara en operatör som har mottagning alls här, det råkar vara Telia, så jag har ett 1GB fast pris abonnemang där för 199 kr/månad inkl. fria sms.
1GB räcker för den surf jag eventuellt råkar åstadkomma när jag är i mer tättbebyggda områden...

En halvmil bort ungefär, så är det bara 3 som har täckning, så hade jag bort där hade jag haft 3 istället.

Skulle också kolla täckningen med folk som bor på platsen om man tänker sig att spendera tid utanför större städer. Alla operatörer påstår att de har täckning i byn där jag kommer ifrån (2 mil från stan) och i verkligheten fungerar bara Telia, allt annat dör sådär 5 km bort.

Jag håller med om att täckningskartorna ljuger. Tidigare hade jag Hallon som kör via 3s nät och det visade sig inte fungera något vidare när jag flyttade trots att täckningen enligt kartan skulle vara mycket god vid nya huset.

Numera har jag Comviq som kör via näten hos Telia, Telenor och Tele2. Det funkar för det mesta.

Så fråga grannarna vad de har och sen väljer du operatör som använder de nät som fungerar där.

Enligt täckningskartan verkar Telia ha bäst täckning på landsbyggden där jag ska vara. I all fall i Hälsningland, Jämtlands län fanns av någon anledning inte med? Men det kanske finns fler kartor.
Du kan ju höra med dina grannar vad dom har och vad dom tycker funkar bäst och sen utefter det hitta det abonnemang som passar just dig. :)

Numera är det få leverantörer som har usel täckning. Konkurrensen har sett till att i princip alla varit tvungna att skärpa upp sitt nät.

En del butiker har bra service och kan se på kartor var masterna finns och var täckningen är god.

När jag flyttade till mitt nuvarande hus så fallerade mitt gamla pålitliga Telia ordentligt. telia har varit det enda som funkat på de flesta ställen men är var det ett elände. Vid kontakt med Telia så medgav de att "kartan var en smula fläckig där jag bor". Vilket i klartext innebar att jag var tvungen att gå ut på vissa bestämda ställen på gräsmattan för att kunna prata. Inomhus gick det inte alls.

Phonehouse kunde visa mig vilken operatör som ägde masten jag ser från huset och jag bytte till Telenor och är helnöjd. Jag kan till och med stå inne i huset och prata. (obs ironi)

Tele2 fungerar utmärkt i större delarna av Jämtland, Härjedalen, Hälsingland och Västerbotten (jag, särbon och svärföräldrarna har Tele2 så vi har testat). Reservtelefonerna har Telia för att täcka upp så mycket som möjligt.

Det som fungerar skit i de här områdena är Tre. När jag hamnade i en bilkö pga olycka utanför Rätan var det några stockholmare med Tre som lånade min telefon för att ringa. Jag hade fulla pinnar på min, de hade inga.

Numera är det få leverantörer som har usel täckning. Konkurrensen har sett till att i princip alla varit tvungna att skärpa upp sitt nät.
Beror väl på vad man räknar som usel täckning, ingen täckning skulle jag definitivt räkna dit och visst är det många byar där alla operatörer inte alls fungerar.

Beror väl på vad man räknar som usel täckning, ingen täckning skulle jag definitivt räkna dit och visst är det många byar där alla operatörer inte alls fungerar.
Då får vi kanske enas om att tolka "få" respektive "många" på olika sätt?

Generellt har de flesta operatörer god täckning överallt.

Sedan finns det områden där en del leverantörer har väldigt dålig eller ingen täckning. Och till och med områden där knappt någon operatör alls har täckning. Men visst är det skillnad mellan täckningen numera och den som fanns för, säg, tio år sedan.

För tio-femton år sedan hade fler än jag ett öga på antalet pinnar på telefonen vid resor. Numera behöver man inte alls ha samma björnkoll.

Då får vi kanske enas om att tolka "få" respektive "många" på olika sätt?

Generellt har de flesta operatörer god täckning överallt.

Sedan finns det områden där en del leverantörer har väldigt dålig eller ingen täckning. Och till och med områden där knappt någon operatör alls har täckning. Men visst är det skillnad mellan täckningen numera och den som fanns för, säg, tio år sedan.

För tio-femton år sedan hade fler än jag ett öga på antalet pinnar på telefonen vid resor. Numera behöver man inte alls ha samma björnkoll.
Eller att vi har olika utgångspunkter. Självklart har det blivit bättre men vill man påstå att de flesta operatörer har god täckning överallt så tittar man nog bara i södra Sverige. Tittar jag på Telenors täckningskarta finns där helt klart en del vita fläckar och med tanke på att de påstår sig ha utmärkt täckning i min hembygd (som ligger 2 mil från större kuststad i södra Norrland) men inte har någon täckning alls tar jag dessutom deras kartor med ett hel nypa salt.

• Gilla
Reactions: Sar

Ska du befinna dig på landsbygden är det Telia eller Halebop som gäller. Jag har Halebop mobil och Telia bredband, och de är verkligen väl värda det något högre priset. Jag tror att jag hade kunnat spara ca 50 kr/månad totalt, men då fått sämre täckning, kundtjänst och service.

Liknande trådar

Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?