mobbning på arbetsplats (hjälp)

QueenLilith

Trådstartare
Hur hade ni hanterat denna situationen?
En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något för -mitt namn".
Jag svarar då "hur menar du nu?" vart personen då kommer med massa undanflykter som att jag skulle tycka det är en gullig kisse etc.
Personen tar då bort bilden sen och sitt meddelande, och säger att den "råkade skicka i fel chatt och skulle skicka den i en privat chatt"- till mig?

Sättet jag tolkar hela situationen på är att han skulle skicka den till en annan kvinlig kollega som han pratar skit med ofta. Dom gör det dock i smyg, så inget man har kunnat anmärka på.
Och han absolut vet vad han höll på med bilden.

download.webp

Jag snackar med min TL och hon är super stöttande. Dock måste hon i sin roll "snäll tolka" saker lite, och hade vinklen att det kanske bara var gulliga katten, men hon tog en skärmdump på det innan kollegan hade raderat det i chatten, och nu är frågan lite hur vi skall gå vidare.
En option är att ta ett 3vägs samtal med TL, mig och kollegan, eller kanske skyddsombud?
Eller blande in våran chef som sitter i ett annat land.

Detta är inte en ensamstående incident, utan dom håller på i smyg med saker som jag inte riktigt kan "säga till om" utan att verka galen. Det är väldigt "i smyg" när dom gör saker mot mig, vi sitter i olika städer, så det mesta pågår sig online i vår teamchat. Jag är den nyaste i teamet och dom har "gängat ihop sig". 3 personer från början, men den tredje har varit mycket mer vänlig och hjälpsam senaste tiden, så det är bara kvinnan och denna manliga kollega som håller på nu.

Dom kan ge mig snäsiga svar på arbetsfrågor, har översittare ton mot mig och snackar till mig nedlåtande många gånger. Senaste idag innan detta hade den manliga kollegan en kund han hade snackat med som ringde tillbaka, då jag skriver till honom han ringer så svarar han "bra för honom". som svar. Nu har jag tagit över ärendet helt från honom istället.

Frågade min TL om detta med om jag inte är en snäll kollega, för jag försöker verkligen vara proffsig, vänlig och hjälpsam. Jag har ställt upp mycket för dom andra i teamet och min TL sa att det stämmer inte alls och hon tycker jag är super snäll mot dom andra. Dom två jag snackar om häröver tycker jag inte är så snälla alls. Om jag ställer frågor hjälper dom sällan, och svarar inte utan det gör mina andra kollegor etc.

Har en grej i teamet med att man "hjärtar" meddelande när folk önskar trevlig helg/kväll och då hade dom två personerna en period vart dom konsekvent lät bli att hjärta mina meddelande, vilket låter SÅ fånigt att ens skriva, men det hände. Bara dom två med och bara mina meddelande. Så det märker jag ju. Men det är så dold och låter så dumt när man säger det.

Det känns som jag är en magnet för skit just nu, för hade hela situationen i förre stallet med höet och nu detta. 😔 Jag bröt ihop totalt på telefonen med min TL när det hände och grät, för det känns så jävla barnsligt, men mår ju dåligt av att få en sån käftsmäll,för det kändes så när jag såg det i chatten.

Vilken jobbig situation du är i, och väldigt trista kollegor du har! Förstår absolut att du tar illa vid dig.

När jag har reagerat på något mina kollegor gjort (jobbar med tre som har jobbat där sedan urminnes tider, det är drama mellan de tre, massor skitsnack mellan dem, men också problem som du beskriver om att snäsa när man frågar om hjälp och att inte vilja hjälpa samt bete sig illa), så har jag fått höra av andra att bara låta det rinna av mig. Det fungerar en period, men när de inte slutar börjar ju ens fasad få sprickor där det elaka letar sig in, det gör ont hur mycket jag än låter det rinna av.

Det är så väldigt svenskt råd också, låt det rinna av dig. Så nu säger jag ifrån och är obekväm. Det är inte jag som gör fel när de kommer med någon dum kommentar, det är inte du som gjorde fel när din kollega skickade den bilden till dig? Ja, man kan snälltolka, men... allt? Och jag tycker att de här tjuvnypen som preciiiiiiiiiiiiiiis är inom gränsen för snälltolkning- där de egentligen är elakt menade faktiskt måste lyftas för att de inte alltid uppfattas som snällt. Jag tror de flesta vuxna människor kan vara elaka inom gränser för vad som är "ok" så att man kan snälltolkas så man inte råkar illa ut själv, det är bara en ursäkt för att kunna vara elak mot någon utan att få repressalier, därför ska även det lyftas så de blir medvetna om att både du och chefen vet om vad som sägs och görs och hur du uppfattar det.

Så mitt råd är att ta upp det med chefen och ha möte med kollegorna om det också.

Vilken jobbig situation du är i, och väldigt trista kollegor du har! Förstår absolut att du tar illa vid dig.

När jag har reagerat på något mina kollegor gjort (jobbar med tre som har jobbat där sedan urminnes tider, det är drama mellan de tre, massor skitsnack mellan dem, men också problem som du beskriver om att snäsa när man frågar om hjälp och att inte vilja hjälpa samt bete sig illa), så har jag fått höra av andra att bara låta det rinna av mig. Det fungerar en period, men när de inte slutar börjar ju ens fasad få sprickor där det elaka letar sig in, det gör ont hur mycket jag än låter det rinna av.

Det är så väldigt svenskt råd också, låt det rinna av dig. Så nu säger jag ifrån och är obekväm. Det är inte jag som gör fel när de kommer med någon dum kommentar, det är inte du som gjorde fel när din kollega skickade den bilden till dig? Ja, man kan snälltolka, men... allt? Och jag tycker att de här tjuvnypen som preciiiiiiiiiiiiiiis är inom gränsen för snälltolkning- där de egentligen är elakt menade faktiskt måste lyftas för att de inte alltid uppfattas som snällt. Jag tror de flesta vuxna människor kan vara elaka inom gränser för vad som är "ok" så att man kan snälltolkas så man inte råkar illa ut själv, det är bara en ursäkt för att kunna vara elak mot någon utan att få repressalier, därför ska även det lyftas så de blir medvetna om att både du och chefen vet om vad som sägs och görs och hur du uppfattar det.

Så mitt råd är att ta upp det med chefen och ha möte med kollegorna om det också.
jobbigt att höra du utsätts med! :heart

Satt och lyssnade på denna nu:

Bara för jag har något behov av att förstå vad det är som händer när saker händer mig.
Jag tror inte lösningen är att låta det "rinna av" för det har jag gjort hittills och det verkar ju bara bli värre då.

Som du säger så tror jag att dessa personer vet esakt vad dom håller på med. En ursäkt för att vara elak utan att få konsekvenser av sitt agerande. Det är ändå sjukt vad folk kan komma undan med, och att dinna kollegor kan hålla på sådär.

Sen undrar jag verkligen hur vissa folk är funtade, försöker skicka en känga om andra inte är "snälla" och "bra kollegor" men noll självinsikt? Undrar om det inte bara är rakt av projektion, för att skicka sån bild och snacka skit om andra är fan elakt. Men är väl lättare att projekticerar sitt egna ruttna beteende på alla andra.

Usch vad hemskt :(
Tycker absolut du ska försöka få till ett möte med din TL, kollegan och kanske skyddsombud. Och lyft fram allt i ljuset! Även småsaker. För visst kan det kännas fånigt med småsaker en och en, men tillsammans blir det ju faktiskt en helhet.

jobbigt att höra du utsätts med! :heart

Satt och lyssnade på denna nu:

Bara för jag har något behov av att förstå vad det är som händer när saker händer mig.
Jag tror inte lösningen är att låta det "rinna av" för det har jag gjort hittills och det verkar ju bara bli värre då.

Som du säger så tror jag att dessa personer vet esakt vad dom håller på med. En ursäkt för att vara elak utan att få konsekvenser av sitt agerande. Det är ändå sjukt vad folk kan komma undan med, och att dinna kollegor kan hålla på sådär.

Sen undrar jag verkligen hur vissa folk är funtade, försöker skicka en känga om andra inte är "snälla" och "bra kollegor" men noll självinsikt? Undrar om det inte bara är rakt av projektion, för att skicka sån bild och snacka skit om andra är fan elakt. Men är väl lättare att projekticerar sitt egna ruttna beteende på alla andra.
Det här med självinsikten har jag också funderat på. Har en kollega som har sagt ifrån till andra kollegan när hon blivit illa bemött. När jag har blivit illa bemött och istället varit tyst och inte pratat, och då valt att prata med den kollegan på tu man hand om den elaka kollegan för att jag tag illa vid mig (och behövt ventilera av mig någonstans) har jag fått veta att HON får ont i magen när vi är ovänner. När jag någon gång har sagt ifrån (helt utan att överdriva, sakligt sagt ifrån) har kollegan sagt igen att hon får ont i magen när vi bråkar! Detta sägs alltså av kollegan som själv säger ifrån när hon upplever att någon behandlar henne illa, men när andra står upp för sig själv och sina gränser så mår hon dåligt för "på jobbet ska alla vara vänner". Nu senast var den andra kollegan spydig och citerade något jag sagt, men gjorde det fel, inför chef och kollegor, jag rättade och sa "ska du vara spydig får du åtminstone citera korrekt" och så sa jag vad jag sagt, helt sakligt och i normal ton, inget mer än så. Kollegorna hade hört vad jag sa tidigare så de visste att det var fel från kollegans håll. Ändå bemöttes det efteråt av ena kollegan med att hon tyckte det var så jobbigt att vi bråkade för hon vill att vi är vänner på jobbet. Detta gör mig arg, blir arg bara av att skriva det känner jag. Självinsikt 0 där? Hon får säga ifrån när hon blir illa bemött, medan andra får inte? Tröttsamt.

Jag har också låtit det rinna av och istället prata med utomstående om vad jag känner, det har inte hjälpt. Jag tar ändå illa vid mig, det har ändå fortsatt, så jag tror helt enkelt inte på den metoden. Att inte ställa till med en scen eller vara elak tillbaka är inte vad jag menar att man ska göra, men jag menar att man ska säga ifrån när någon beter sig illa. Säga ifrån till personen eller ta det uppåt. Det kanske inte ger en bästa vänner på jobbet, å andra sidan gör "rinna av"metoden inte heller det, upplever jag.

Det här med självinsikten har jag också funderat på. Har en kollega som har sagt ifrån till andra kollegan när hon blivit illa bemött. När jag har blivit illa bemött och istället varit tyst och inte pratat, och då valt att prata med den kollegan på tu man hand om den elaka kollegan för att jag tag illa vid mig (och behövt ventilera av mig någonstans) har jag fått veta att HON får ont i magen när vi är ovänner. När jag någon gång har sagt ifrån (helt utan att överdriva, sakligt sagt ifrån) har kollegan sagt igen att hon får ont i magen när vi bråkar! Detta sägs alltså av kollegan som själv säger ifrån när hon upplever att någon behandlar henne illa, men när andra står upp för sig själv och sina gränser så mår hon dåligt för "på jobbet ska alla vara vänner". Nu senast var den andra kollegan spydig och citerade något jag sagt, men gjorde det fel, inför chef och kollegor, jag rättade och sa "ska du vara spydig får du åtminstone citera korrekt" och så sa jag vad jag sagt, helt sakligt och i normal ton, inget mer än så. Kollegorna hade hört vad jag sa tidigare så de visste att det var fel från kollegans håll. Ändå bemöttes det efteråt av ena kollegan med att hon tyckte det var så jobbigt att vi bråkade för hon vill att vi är vänner på jobbet. Detta gör mig arg, blir arg bara av att skriva det känner jag. Självinsikt 0 där? Hon får säga ifrån när hon blir illa bemött, medan andra får inte? Tröttsamt.

Jag har också låtit det rinna av och istället prata med utomstående om vad jag känner, det har inte hjälpt. Jag tar ändå illa vid mig, det har ändå fortsatt, så jag tror helt enkelt inte på den metoden. Att inte ställa till med en scen eller vara elak tillbaka är inte vad jag menar att man ska göra, men jag menar att man ska säga ifrån när någon beter sig illa. Säga ifrån till personen eller ta det uppåt. Det kanske inte ger en bästa vänner på jobbet, å andra sidan gör "rinna av"metoden inte heller det, upplever jag.
Tråkigt att höra det ändå är så pass illa på ditt jobb. För det du beskriver där låter verkligen som något där gör man mår dåligt och som påverkar extremt negativt. Vad säger facket och skyddsombud på din arbetsplats?

Den där med att "alla skall vara vänner " känner jag igen. Moral är bra och dubbeltmoral är dubbelt så bra? För det är verkligen dubbeltnoralisk som din kollega håller på med.

Vad gör man om skyddsombudet är en del av problemet?
Om du jobbar i en tillräckligt stor organisation borde ni ha någon form av HAMO/CAMO (huvudamo eller centralt amo) som är snäppet över som du borde kunna prata med. Din fackliga representant bör också informeras, om du är med i facket.

Vis av erfarenhet kan jag säga att det är bättre att kontakta facket "en gång för mycket", alltså när en själv tvivlar på om det verkligen är så farligt; för du vet inte om det är fler som är utsatta för samma sak av samma person.
Om problemet eskalerar med tiden är det också bra att ha haft en tidig kontakt.

Om du jobbar i en tillräckligt stor organisation borde ni ha någon form av HAMO/CAMO (huvudamo eller centralt amo) som är snäppet över som du borde kunna prata med. Din fackliga representant bör också informeras, om du är med i facket.

Vis av erfarenhet kan jag säga att det är bättre att kontakta facket "en gång för mycket", alltså när en själv tvivlar på om det verkligen är så farligt; för du vet inte om det är fler som är utsatta för samma sak av samma person.
Tack för svar! :)

Tillägg: Det behöver inte vara samma person som utsätter folk, det kan ju också vara så att det är en knasig kultur på arbetsplatsen eller vad som helst.

Tråkigt att höra det ändå är så pass illa på ditt jobb. För det du beskriver där låter verkligen som något där gör man mår dåligt och som påverkar extremt negativt. Vad säger facket och skyddsombud på din arbetsplats?

Den där med att "alla skall vara vänner " känner jag igen. Moral är bra och dubbeltmoral är dubbelt så bra? För det är verkligen dubbeltnoralisk som din kollega håller på med.
Det påverkade mig mer tidigare när jag försökte "passa in" och låta det rinna av mig, när chefen liksom sa att jag och en av de andra kollegorna fick "skärpa oss" så att det inte påverkade kollegorna, trots att det är den andra kollegan som är den som beter sig illa och jag som reagerade på det. Jag valde att gå emot chefen och istället ignorera kollega och bara ha arbetsrelation. Hälsar när jag kommer och pratar med den när det handlar om jobbet, i övrigt inget. Plötsligt var det som att makten försvann lite grann, luften gick ur och det har blivit mer lugnt. Nu har det blivit jobbigare igen i och med mitt hemarbete, men där är det den andra kollegan som direkt beter sig märkligt mot mig (indirekt snackar den andra förstås, men det struntar jag i), vi har alltså tidigare haft en riktigt bra relation. Hon är skyddsombud och facklig representant... Jag tror dock det lägger sig lite, eftersom jag numera inte låter det rinna av mig. Har tagit något av det med chefen redan, så får se vad som händer. Annars är det väl så det får vara, tänker inte bli hackad på. Att vi retas och har högt i tak och driver med varandra och oss själva är helt ok och något jag är med på, men inte när det blir en elak underton.

Det där är en märklig missförstånd. Att man måste vara vänner på jobbet. Nej, det tycker jag inte. Man måste bete sig. En annan sak som lätt missförstås är att annan åsikt eller att man säger ifrån tolkas som att man är arg eller sur. Nej, det betyder bara att man har en annan åsikt eller sa ifrån- absolut inget annat än så. Att ha olika åsikter betyder inget annat än att ha olika åsikter. Och att stå upp för sina gränser betyder inget annat än att man gjort det när någon då varit oförsiktig, inget som man ska vara långsint om, men så tolkas det och betes sig på jobbet. En del av de andras drama är just pga sådant.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 719
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 537
Senast: Loons
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 557
Relationer Det började med att jag brukade se en kille på bussen som jag tyckte var helt galet söt. Jag berättade detta för mina vänner och...
Svar
7
· Visningar
1 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka