"Mobbad"i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Mobbad"i skolan

Mobbing kan ibland vara svårt att upptäcka men när det går så här långt att barn tar till våld och kränker ett annat barn då tycker jag att det är dax att göra något!

En polisanmälan kan leda till att ledningen i skolan/kommunen får lite press på sig och dom får ändan ur vagnen och gör något!!
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Mobbing kan ibland vara svårt att upptäcka men när det går så här långt att barn tar till våld och kränker ett annat barn då tycker jag att det är dax att göra något!

En polisanmälan kan leda till att ledningen i skolan/kommunen får lite press på sig och dom får ändan ur vagnen och gör något!!

Den myndighet som kan sätta press på en enskild skola är Skolverket, dit kan man som förälder vända sig om man anser att man inte fått tillräcklig hjälp från skolans sidavid ex sitt barns mobbing.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Även om det inte är hos din pojke som är orsaken till problematiken så kan du ändå som förälder kräva att skolan skriver ett åtgärdsprogram för honom. Där skrivs det då "svart på vitt" vad som ska göras, detta ska också följas upp!
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Kommer din son hem med sår på hakan efter den här andra pojken är det misshandel och skall polisanmälas! Särskilt eftersom det inte är första gången, eller sista.

När jag gick i lågstadiet var det jag som var som din pojk. Och jag kan ärligt säga att jag blir ganska illa berörd när varken du eller skolan vidtar några som helst åtgärder! Du säger att du tjatar på rektor och lärare? Snälla, din son går till skolan med ont i magen och spysmak i munnen! Du ska inte tjata mer! Du ska storma in och banka näven i bordet och skrika att "NU ÄR DET NOG!!" om du vill din sons bästa. Du säger att han är bra i skolan... tro mig, det kommer han inte vara länge till om detta får fortsätta. Hota att polisanmäla skolan, de har en skyldighet att se till att inga elever far illa, det får nog garanterat far på dom! :devil: :devil:

Ursäkta min något bryska ton, men jag har som sagt själv varit den som fått håret avslitet och blivit slagen och fått saker kastat på mig. Också av ett sånt där så kallat "bokstavsbarn" som det ju var sååå syyyynd om. :devil:

edit: Oj, såg att tråden uppdaterats något... hoppas jag inte upprepar något som redan var sagt.

Om du bara visste hur många gånger jag har "slagit"näven i bordet...gråtit inför klassförestånander i ren ilska osv.
Nu är nästa steg att ta itu med soc och det gör jag under veckan som kommer så hoppas jag att nåt hänt när skolan börjar igen efter lovet.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Även om det inte är hos din pojke som är orsaken till problematiken så kan du ändå som förälder kräva att skolan skriver ett åtgärdsprogram för honom. Där skrivs det då "svart på vitt" vad som ska göras, detta ska också följas upp!


Skolverket är också ett ställe vi kommer att kontalta nästa vecka...håll tummarna nu.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Låter "bra" det.. inte att du har gråtit av ren ilska osv... men att du tar problemet på allvar! Jag tycker att det är rent ut sagt förj*vligt att skolan och rektorn låter detta försigå!

För pojkens skull hade jag bytt skola om det inte sker en radikal förändring snart! Han ska inte behöva möta denna andra pojke varje dag.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Låter "bra" det.. inte att du har gråtit av ren ilska osv... men att du tar problemet på allvar! Jag tycker att det är rent ut sagt förj*vligt att skolan och rektorn låter detta försigå!

För pojkens skull hade jag bytt skola om det inte sker en radikal förändring snart! Han ska inte behöva möta denna andra pojke varje dag.


Vi har funderinga och laner på att flytta vår pojke nn u ominga förändringar sker efter jul lovet.Det tråkigt är ju att man ska behöva flytta den drabbade....
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag blir så arg när ingen verkar göra någonting! Du står och stampar och tjatar och de bara rycker på axlarna!

En polisänmälan leder alltid till en utredning, dock kan det hela läggas ner om utredningen saknar bevis eller annat. Men en anmälan måste utredas! Så polisanmäl. Lämna in jackan också, så att de kan göra analyser på den ifall de behöver bevisbörda.

Som sagt i tråden redan så är pojken inte straffskyldig på någotvis, men skolan är! Det är upp till skolan att ansvara för att alla barn ska känna sej trygga i skolan. Om inte en polisanmälan mot pojken leder någonstans är det bara att polisanmäla skolan eller varför inte rektorn själv....hon har ju uppebarligen skitit helt i era problem..och sina egna problem. Så fort du pratar med rektorn tycker jag att du ska spela in samtalen!! Samma när du pratar med din sons lärare eller den andra pojkens assistent! Få ner allting de säger! Det kommer att styrka att du länge har försökt få ordning på problemet...samt att de vetat om problemet sedan länge.

En annan grej är ju att ringa kvällstidningarna! Det är att gå steget för långt kanske, men det kommer att ge resultat när det blir såpass offentligt. Först bör du nog gå den rätta vägen först, genom Skolverket mm.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Kontakta skolan, be att få se den andra pojkens åtgärdsprogram (han har säkerligen ett sådant skrivet), det är offtentlig handling om inte pojken står under sekretess av någon anledning. Sedan så ser du till att din pojke får ett åtgärdsprogram skrivet. De måste nämligen följas upp. Finns inga åtgärdsprogram skrivna kan skolan för detta få kritik av skolverket (om någon anmäler).

Alla skolor ska ha en likabehehandlingsplan (det är lag på detta). Läs den, i den står det säkerligen hur skolan ska göra vid mobbing. Det vanliga är att det som inte klassläraren själv klarar att lösa "går vidare" till en grupp av pedagoger/skolledning mm där man fortsätter arbeta med alla inblandade parter.

Jag tycker inte att du ska "dra in polisen", dels tror jag inte att det kommer att leda till så mycket. Och hur illa man än tycker om ett barn som mobbar ett annat, hur känns det för små barn att bli polisanmält? Tror mer att det stjälper än hjälper...(Dessutom har säkerligen den här pojken en diagnos av något slag)

Åter igen, så tycker jag inte att något barn i skolan ska må dåligt av att gå där, men att "börja gapa" om att polisanmäla ett litet barn - då tror jag man är fel ute. (Det var inte till dig utan till många andra i tråden).

Ge inte upp, och hoppas att det löser sig för er!!
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Ursäkta, men vad skall en polisanmälan leda till ? Det är BARN vi pratar om.

Polisanmäla skolan möjligen som inte gör ett enda dugg, men att polisanmäla det icke-straffmyndiga barnet verkar väldigt ogenomtänkt.

En fråga till TS, de andra barnen i klassen - är han lika dum med dem som med din unge ? Och assistenten som du nämner, vad ser/hör h*n ? punktmarkeras pojken ?
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Ursäkta, men vad skall en polisanmälan leda till ? Det är BARN vi pratar om.

Polisanmäla skolan möjligen som inte gör ett enda dugg, men att polisanmäla det icke-straffmyndiga barnet verkar väldigt ogenomtänkt.

En fråga till TS, de andra barnen i klassen - är han lika dum med dem som med din unge ? Och assistenten som du nämner, vad ser/hör h*n ? punktmarkeras pojken ?

Pojken är dum mot andra med men jag vet inte om någon är lika mycket utsatt som min pojke.Men många klass kompisar har nämnt att dom är trötta på att "pojken" förstör allt både på lektioner och raster osv.
Assistenten är nån ung tjej som inte verkar veta så mkt,Jag frågade om hon hade utbildning på såna barn med speciella behov men hon hade inte det och visste inget om varken adhd,tourettes eller liknande.Tror inte att hon hanterar honom så bra desutom är hon bara med honom halva dagar och då endast i klassrummet aldrig på raster eller liknande.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Fy fasen vad beklämmande!

Själv har jag alltid ringt upp föräldrarna till de barn som jävlats med mina barn.

Jag har inte pratat med barnen direkt eftersom jag anser att det är föräldrarna som har ansvar för barnen och därför måste se till att prata med sina egna barn.

Det jag varit noga med, är att inte lägga över all skuld på deras barn utan att framhålla att jag vet att det ofta "takes two to tango" och att jag själv pratat med mina egna barn om saken.
Men däremot har jag berättat att mina barn varit rädda/känt sig hotade/inte vågat gå till skolan på grund av konflikten och att det därför måste lösas.

Här kastar jag mig in eftersom jag har liknande problem och tänkte starta en tråd just idag. Min dotter är åtta och trakasseras av ett förskolebarn som dessutom driver vind för våg på vår gård (bor själv på andra sidan ett stort sjukhem) och verkar väldigt ensam och utsatt (men det är fortfarande ett problem för min dotter som inte vill till skolan efter att han kallat henne "jävla cp", kastat hennes lego i vårt sopnedkast m.m.). Han verkar ha någon bokstavsdiagnos för det finns liksom inget levande i blicken på honom när man pratar med honom.

Varför jag hoppar in just här är för att jag funderar på att ringa mamman men jag känner det som om hon skulle drämma till honom om jag klagade på honom och då har jag gjort allt ännu värre för killen. Eftersom skolan inte kan tala om vad de gör p.g.a. sekretess (men kan ge mig så mycket som att det inte bara är min dotter som har problem) så pratade jag med min kusin som är socialsekreterare och som rekommenderade ett samtal till min kommun. För föräldrarna har ju som du skriver ansvaret men i det här fallet ser man ju att det inte funkar eftersom barnet springer vind för våg. Sorry om jag kapade tråden men det är lite liknande diskussion...:crazy:
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Åtgärdsprogram ska inte vara sekretessbelagda om inte något särskilt föreligger. (Iaf inte på kommunala skolor, friskolor har andra regler). Däremot så ska man ju inte diskutera enskilda barn med någon annan förälder... Det verkar ju iaf som skolan har pojken "under uppsikt".

Ringer du till soc kan du ju vara anonym, dock ska du ju ha något att "komma med" - jag vet ju inte vad du menar med springa vind för våg.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Åtgärdsprogram ska inte vara sekretessbelagda om inte något särskilt föreligger. (Iaf inte på kommunala skolor, friskolor har andra regler). Däremot så ska man ju inte diskutera enskilda barn med någon annan förälder... Det verkar ju iaf som skolan har pojken "under uppsikt".

Ringer du till soc kan du ju vara anonym, dock ska du ju ha något att "komma med" - jag vet ju inte vad du menar med springa vind för våg.

Jo jag vet att jag kan vara anonym. Han springer alltså på vår gård som är på helt andra sidan av ett stort sjukhemskomplex om man ser till var han själv bor. Ibland har han sin elvaårige bror med sig men lika ofta är han ensam. Han drar sönder våra nyss planterade träd samt spottar in på terasserna hos de som bor på bottenvåningen (och där skriker de naturligtvis då bara på honom :cry: ).

Apropå att diskutera med andra föräldrar så ja, det har jag gjort någon gång eftersom jag ville veta om det bara var min dotter han var på i början så att det kanske var hennes fel (nu vet jag att det inte är det). Dessutom är det svårt att låta bli när vi som föräldrar står i grupp och ser hur denne sexåring sätter sig ner på trottoaren och inte vill till skolan och elvaårige brodern då ställer sig och sparkar på honom så han ska resa sig. Detta när han inte högljutt mutar honom med femtioöringar på bussen för att få honom dit han vill. Var är mamman??? :crazy: Ja, jag säger mamman för pappa har jag aldrig sett till någon. Mamman är upptagen med sin nyfödde misstänker jag.

Sexåringen fick dessutom med sig min dotter till servicebutiken på andra sidan en hårt trafikerad väg i somras. Min dotter höll jag inne ett par dagar när jag såg dem komma tillbaka och hon förstod sedan att vuxna håller ögonen på henne för att vi är rädda om henne. Tyvärr har ingen hållit ögonen på killen utan i butiken har han snattat osv. men när man pratar med butiksägarna (eftersom de bor på vår gård med egna barn samt att de sa att även min dotter lockats att ta ett tuggummi) så säger de att de inte vill prata med mamman (hon är väl en bra kund :crazy: ). Det var efter denna episod som min dotter inte ville leka mer med honom och som han började vända sig mot henne p.g.a. detta.

Min dotter säger andra saker om sexåringen och var han snattar m.m. men det kan ju lika gärna vara barnet själv som ljuger ihop för att vara poppis och inte något han faktiskt gör.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Men du, detta bör ju verkligen anmälas! Killen är 6 år och snattar till vardags.
Oj, oj, vad jag tycker synd om hela hans familj. Det kan inte vara lätt att vara 6 år när man är den killen!!
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag vet vad AS är då jag jobbar med vuxna med den diagnosen...denna pojke har mycket som tyder på denna sjukdom.

Sjukdom?
Du jobbar ju med personer med diagnosen och som sådan anser jag att man benämner saker med sina rätta namn.
Aspergers o Adhd är och förblir neruopsykiatriskafunktionshinder, dvs handikapp, inte sjukdommar.

Jag tycker det är ruttet och högst anmärkningsvärt av skolan att dom inte agerar starkare för att reda ut den sitsen som din son och flera med honom tydligen sitter i:( .

Men är du säker på att föräldrarna inte har gjort utredning på honom då? Att han har fått elevassistent är ett ganska säkert tecken på att det finns en utredning gjord, det är ett fåtal skolor som har råd att lägga pengar från sin budgett på en assistent om det inte finns habiliteringspengar att tillgå externt. Och dessa pengar får man när man har barn med diagnosticerade svårigheter placerade på skolan. Överlag ska jag väl lägga till.

Jag har suttit i din sits fast tvärtom;) , dvs JAG har varit den hemska föräldern som BORDE se till att hålla mitt sjuka barn borta från skolan till man visst vilken sjukdom han hade...och på så sätt "botade" honom:smirk: .

Saken var ju den att han var diagnosticerad sedan flera år tillbaka, skolan lyfte habiliteringspengar för honom MEN "glömde" att anställa assistent till att täcka upp den tiden han var i skolan. Till oss sa man att "Men joooovisst, han har assistent heeela tiden här."

Man glömde påpassligt nog att informera att han bara hade assistent 75% av tiden, de andra 25% fungerade assistenten som rast/korridorsvakt. Behöver jag nämna att det var DÅ det blev problem? För för dessa ungar som brister i sin sociala bit är det inte lätt att agera på rätt sätt, lika lätt som det är för rullstolsbunden att ta sig upp för trappor typ. Det räcker inte att "ta ett snack" med barnet i fråga, det KAN inte göra rätt om allt annat runt om inte stämmer. Det är viktigt att inse.

Personligen så hade jag inte släppt iväg mitt barn till skolan om situationen hade varit som för din son utan jag hade gjort som jag fått göra så många andra gånger på vår skola, jag hade helt enkelt åkt med till skolan och varit med för att styra upp det på plats. När man sett hur det fungerar knatar man in till rektorn, SLÅR näven i bordet, reciterar väl valda delar av skolans styrdokument och informerar om att nu är måttet rågat och advokater och press kommer att kontaktas;) .

Något som jag bara måste påpeka lite försynt är att de flesta ungar är väldigt bra på att locka fram raseriutbrott hos barn med NPF och dessa går igång så lätt är det ju otroligt tacksamt att göra. Jag har på plats sjävl bevittnat hur skenheliga små "änglabarn" väldigt beräknerligt och utstuderat gett sig på "bokstavsbarn", så det är inte på långa vägar ett ensidigt beteende. Lägg till en icke fungerande skolsituation, frustrerade ungar så har du er sits i ett nötskal.

Det trista och djävliga är att det är din son som får smällen av det, han behöver inte alls ha med det hela att göra, det bara "blir" att han hamnar i kikarsiktet för den andre killens agerande.

Så, bara lite tankar från mig, sen måste jag bara fråga av ren nyfikenhet:o ... Vad är det som anses så problematiskt med toutrett? Jag ser att du nämner det på ett par ställen och jag får intrycket av att det skulle vara ett problem? Och hur kan man färdigbehandla ett handikapp:confused:?

/kristel, fundersam.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Åtgärdsprogram ska inte vara sekretessbelagda om inte något särskilt föreligger. (Iaf inte på kommunala skolor, friskolor har andra regler). Däremot så ska man ju inte diskutera enskilda barn med någon annan förälder... Det verkar ju iaf som skolan har pojken "under uppsikt".

Ringer du till soc kan du ju vara anonym, dock ska du ju ha något att "komma med" - jag vet ju inte vad du menar med springa vind för våg.

Läraren i min sons klass sa att det vae sekretessbelagt vad som görs med den andra pojken????Hmmm,det verkar vara svårt att reda ut allt omkring detta.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Sjukdom?
Du jobbar ju med personer med diagnosen och som sådan anser jag att man benämner saker med sina rätta namn.
Aspergers o Adhd är och förblir neruopsykiatriskafunktionshinder, dvs handikapp, inte sjukdommar.

Jag tycker det är ruttet och högst anmärkningsvärt av skolan att dom inte agerar starkare för att reda ut den sitsen som din son och flera med honom tydligen sitter i:( .

Men är du säker på att föräldrarna inte har gjort utredning på honom då? Att han har fått elevassistent är ett ganska säkert tecken på att det finns en utredning gjord, det är ett fåtal skolor som har råd att lägga pengar från sin budgett på en assistent om det inte finns habiliteringspengar att tillgå externt. Och dessa pengar får man när man har barn med diagnosticerade svårigheter placerade på skolan. Överlag ska jag väl lägga till.

Jag har suttit i din sits fast tvärtom;) , dvs JAG har varit den hemska föräldern som BORDE se till att hålla mitt sjuka barn borta från skolan till man visst vilken sjukdom han hade...och på så sätt "botade" honom:smirk: .

Saken var ju den att han var diagnosticerad sedan flera år tillbaka, skolan lyfte habiliteringspengar för honom MEN "glömde" att anställa assistent till att täcka upp den tiden han var i skolan. Till oss sa man att "Men joooovisst, han har assistent heeela tiden här."

Man glömde påpassligt nog att informera att han bara hade assistent 75% av tiden, de andra 25% fungerade assistenten som rast/korridorsvakt. Behöver jag nämna att det var DÅ det blev problem? För för dessa ungar som brister i sin sociala bit är det inte lätt att agera på rätt sätt, lika lätt som det är för rullstolsbunden att ta sig upp för trappor typ. Det räcker inte att "ta ett snack" med barnet i fråga, det KAN inte göra rätt om allt annat runt om inte stämmer. Det är viktigt att inse.

Personligen så hade jag inte släppt iväg mitt barn till skolan om situationen hade varit som för din son utan jag hade gjort som jag fått göra så många andra gånger på vår skola, jag hade helt enkelt åkt med till skolan och varit med för att styra upp det på plats. När man sett hur det fungerar knatar man in till rektorn, SLÅR näven i bordet, reciterar väl valda delar av skolans styrdokument och informerar om att nu är måttet rågat och advokater och press kommer att kontaktas;) .

Något som jag bara måste påpeka lite försynt är att de flesta ungar är väldigt bra på att locka fram raseriutbrott hos barn med NPF och dessa går igång så lätt är det ju otroligt tacksamt att göra. Jag har på plats sjävl bevittnat hur skenheliga små "änglabarn" väldigt beräknerligt och utstuderat gett sig på "bokstavsbarn", så det är inte på långa vägar ett ensidigt beteende. Lägg till en icke fungerande skolsituation, frustrerade ungar så har du er sits i ett nötskal.

Det trista och djävliga är att det är din son som får smällen av det, han behöver inte alls ha med det hela att göra, det bara "blir" att han hamnar i kikarsiktet för den andre killens agerande.

Så, bara lite tankar från mig, sen måste jag bara fråga av ren nyfikenhet:o ... Vad är det som anses så problematiskt med toutrett? Jag ser att du nämner det på ett par ställen och jag får intrycket av att det skulle vara ett problem? Och hur kan man färdigbehandla ett handikapp:confused:?

/kristel, fundersam.

Ska försöka svara dig så gott jag kan..Ber om ursäkt att jag skrev sjukdom i stället för handikapp.
Jag är ganska säker på att ingen utredning skett då vi frågat skolan och dom sa att skolan inte kan tvinga föräldrarna att utreda pojken även om även dom skulel tycka att det vore en bra sak att göra.
Hans assistent är "bara"en fritids förken som hoppar mellan fritidset hon jobbar på och klassrummet,hon är aldrig med på raster.
När jag frågade om hon hade någon erfarenhet av barn med tex adhd så svarade hon att hon inte visst något om det alls men hon skulle läsa på??
Promblem med tourettes??Jag har väl inte direkt skrivit att det är ett problem?En annan pojke i min sons klass har det och hans mamma pratade med hela klassen,sände med ett papper hem till oss föräldrar om tourettes så vi fick läsa och den pojken är utredd har föräldrar som angagerar sig och från att ha varit stökig så ärdenna pojke nu lung och så i klassen och med sina klass kompisar.
Det med att "färdigbehadla"ett handikapp går väl.Min kompis har åkt med sin son till någon som heter vestibularis nere i mönsterås där hon har fått övningar att göra med sina barn och massor med andra"verktyg" att använda sig av i vardagen.
Efter ett x antal gånger ska barnen vara färdigbehndlade och är dom inte det så kör man på ett tag till.
Mer exakt vad detta är har jag inte gett mig in på men jag ser ju skillnanden på hennes pojke.Det är som natt och dag
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Eftersom jag har läst ganska många poäng specialpedagogik så är jag rätt säker på vad jag pratar om ;)


Just för att åtgärdsprogram inte är sekretessbelagda med automatik så måste man som lärare tänka på vad man skriver....Handlingar som upprättas i en kommun är allmänna och alltså en offtentlig handling. Däremot kan man sekretessbelägga vissa delar av ett ÅP, exempelvis personliga förhållanden.

http://www.skolverket.se/publikationer?id=888

Läs mer på sid 9 "Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram" på ovanstående länk.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Eftersom jag har läst ganska många poäng specialpedagogik så är jag rätt säker på vad jag pratar om ;)


Just för att åtgärdsprogram inte är sekretessbelagda med automatik så måste man som lärare tänka på vad man skriver....Handlingar som upprättas i en kommun är allmänna och alltså en offtentlig handling. Däremot kan man sekretessbelägga vissa delar av ett ÅP, exempelvis personliga förhållanden.

http://www.skolverket.se/publikationer?id=888

Läs mer på sid 9 "Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram" på ovanstående länk.


Ok,tackar så mkt ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 349
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp