"Mobbad"i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag menar inte att din pojke gör något som han själv uppfattar som fel, men den andra grabbens förmåga att läsa verkar ju begränsad - det var så jag tänkte. Det kan vara vilken skitgrej som helst. Har ni pratat med pojken ? Och i så fall vad säger han ?
 
Sv: "Mobbad"i skolan

då har dom ändrat det på senare tid då, mina föräldrar lät mej var hemma, det slutade med en anmälan hos polisen, ett tele samtal från dom till mina föräldrar och jag var tvungen att gå till skolan igen.
Hade dom forstatt att ha mej hemma kunde det ha slutat med fängelse straff.
Jo jag sa just det att jag tog till en ytterlighet.
Det beror nog också på hur länge barnet
är hemma. Psykiskt illamående några dagar
tror jag inte är någon fara.
Dock bättre att lösa på annat sätt.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Vad bra att ni gemensamt föröker hitta alternativ som din son aktivt kan lära sig kontrollera. Det kommer att ge honom möjlighet att känna sig mindre hjälplös och därmed återfår han en del av sin sargade självkänsla (vilket ofta blivit följden när man hamnar i en skolsituation likt din sons). Vinnlägg dig om att dagligen följa upp hur din son tycker det har fungerat med era strategier, så att du i tid upptäcker om något behöver korrigeras eller nya ideer kläckas. Var positiv och bekräftande åt sådant som tyder på att din son lyckats hantera olika situationer och den andre pojkens beteende. Det kommer att stärka din son och ge honom styrka och näring i fortsatt problemlösning. När han inser att han själv "tagit tillbaka en del av kontrollen" skulle det inte förvåna mig om han snart blir gladare och mer positiv till skolan igen - även om INGET annat egentligen har förändrats t.ex. från skolans sida.

Ofta känns det som om lärarna och lite "blinda" på vad som händer på rasterna osv.
En enda person har reagerat på vad som händer och det är en fritids fröken från min sons förra fritids.Hon lovade att hjälpa oss så vi får hålla tummarn för att hon kan hjälpa oss att driva detta vidare.0

Tyvärr är det en alltför vanlig verklighet. Jag skulle kunna ge mängder av förslag på åtgärder som ni skulle kunna prova, men allt handlar ju om vilken kommunikation NI kan få med varandra. Vad jag tycker här på min kant hjälper ju inte så mkt...

Nu ligger ju mycket i att den andre pojken kanske har en störning och då kanske han inte ens fröstår att det han gör är fel osv.Han måste ju också få hjälp och det är inte mitt ansvar utan hans föräldrars sak att ta tag i men dom gör verkligen inte det...synd om pojken i grund och botten men även om man har en sjukdom så får man inte betee sig hur som helst.Han har ju en elev assistent men hon är bara med på lektionerna och aldrig på rasterna osv.

Jag har själv varit klassföreståndare i en klass med en kille med grav ADHD och vet hur svårt det kan vara. Och delvis enkelt...om man har rätt inställning och kunskap och förmåga att skapa samsyn och samverkan.

Det blir väl till att lägga alla energi på detta för att få ett slut.hur mycket ska man orkar och tåla egentligen?

Ja, hur mycket ska man orka som förälder egentligen? Det enda jag är övertygad om är att man spar mkt egen energi på att lära sig se vilka strider som är viktigast att kämpa, SAMT att inse att våra barns värld är allt annat än perfekt - precis som vår egen. Man vill ju så gärna att våra oskyldiga små telningar skall få allt det bästa de förtjänar, ändå måste man nog inse att vår viktigaste uppgift kanske inte är den vi tror - att beskydda våra barn - utan helt enkelt att hjälpa dom att klara sig själva!? (Vilket ju egentligen är det bästa skydd man kan ge dom...)

Än en gång - LYCKA TILL!/Halvhalt
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Usch vad hemska att höra.Att det ska få gå så långt.Vi har ju haft funderingar på att byta skola också men tycker vä linte att problemet ligger hos oss utan den andra pojkens föräldrar och skola.
Vi har försökt få ut mer vuxna på rasterna men dom säger att dom inte ha tillräckligt med folk till det???

Är han värst på rasterna eller på lektionerna?
Man kanske kan styra om assistenten så att denna tar mer tid på rasterna och mindre på lektionerna.

Är det en liten skola din son går på?

Jag vet inte om skolan rent juridiskt kan säga att de har för lite folk för att ha fler rastvakter men jag vet själv att det rent praktiskt kan vara så. Jag jobbar själv på en liten skola och vi har att välja mellan att göra större klasser och få loss mer personal på så sätt, eller behålla våra små klasser, fast då har ju alla befintliga lärare fler arbetstimmar. Det gör att om vi lägger ut fler timmar på rastvakt så får lärarna alldeles för få raster under dagen.
Vi har haft föräldrar som tycker att vi ska vara fler vuxna ute på rasterna men då kommer vi hela tiden till dilemmat att föräldrarna inte heller vill att vi ska slå ihop klasser... Vi kan ju inte krama ur hur mycket arbete som helst ur folk innan de packar ihop så det känns lite olösligt, det problemet.

Nå, det var en lång parentes om detta med rastvakter. Men hör efter om det här med assistentens tider, det kanske kan vara något.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

I byn här är det en liten skola och i en av klasserna är det ett liknande problem. Min kompis barn blev oxå utsatt och det slutatde med att föräldrarna vägrade acceptera situationen och hotade med att byta skola- och gjorde det oxå.
Det får finnas en gräns mellan hur mkt skola det ska vara för alla om det är en skola där vissa får må dåligt på bekostnad av andra.
Själv hade jag nog varit jätteförstående till en början och ringt runt till lärare och den andres förälder. Sedan hade jag nog fått spelet tror jag :p om jag känner mig själv rätt. Det är inte klokt vad man kräver av barn, vad de ska utstå med. SJälv hade jag aldrig accepterat att bli spottad och slagen på i mitt arbete av mina arbeskamrater! Knappast att man hade gjort vuxenversionen av grupparbete med dem sedan...
Läser till lärare nu och lärde mig på förra kursen att forskning visar att "svaga" barn lär sig bättre med "starka" barn runt ikring men att det alltid är på bekostnad av de "starka".
Har även en kompis med ett barn med AS-drag, alltså inte en ren AS. Hennes pojk har blivit mkt bättre pga normal skolgång osv men hon är medveten om att hans klasskompisar har fått lida många gånger. Hon vill ju välja det som är bäst för honom men det är nog inget helt lätt val...
Lycka till!
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker ärligt talat att du är lite curling-förälder nu. Din son måste lära sej att försvara sej själv för att må bra. Tyvärr är det inte bara i skolan det förekommer mobbing, det händer även på arbetsplatser, på sport och aktivitetsklubbar, ja, överallt där det finns flera än en person!
Han måste lära sej att ta vara på sej själv utan att hela vuxenvärlden står på hans sida och hejar på.

Att han hade gett igen hade jag sett som ett gott tecken och inte som någonting dåligt. Att gå därifrån eller säga sluta, verkar ju bara trigga hans plågoande ännu mer.
Lär killen att försvara sej själv, stå upp för sej själv och så måste han ändra attityd till det hela.
Har han testat med en grej som inte fungerar, ja då testar man med en ny grej...och så fortsätter man så tills man får resultat.

Om din son kommer hem med öppna sår och blåmärken, tycker jag att du ska polisanmäla den andre pojken för misshandel. Speciellt om du har bevis på att det var han...tex vittnen som är villiga att säga sitt till polisen. Bli polisen inkopplad blir soc inkopplad och då tvingas skolan till att agera.
Jag är inte speciellt oroliga för de andra barnen i klassen, de kan urskilja på att de har en kille i klassen som inte klarar sej socialt och sedan gå vidare i livet. Men stackars killen som har problemen som ingen vare sej verkar vilja se eller höra. Ingen vill hjälpa!! Han känner sej nog inte speciellt uppskattad i livet.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker ärligt talat att du är lite curling-förälder nu. Din son måste lära sej att försvara sej själv för att må bra. Tyvärr är det inte bara i skolan det förekommer mobbing, det händer även på arbetsplatser, på sport och aktivitetsklubbar, ja, överallt där det finns flera än en person!
Han måste lära sej att ta vara på sej själv utan att hela vuxenvärlden står på hans sida och hejar på.

.

Fast det är inte ett ansvar man kan lägga på ett barn.
Om han dessutom kommer hem och mår dåligt och inte vill gå till skolan mer så är det ett tecken som man måste ta på allvar som förälder. Det betyder att ens barn redan gjort vad det kan för att stå emot och nu inte orkar mer.

En del är jättetuffa och kan ge igen så att plågoanden tystnar (och dessvärre ofta väljer ett annat offer istället) men det är inte många som kan göra så.

Jag tycker fortfarande att det här barnets assistent måste kunna punktmarkera honom under rasterna och lägga mindre tid på lektionerna.
Inne på lektionerna sitter ju klassen inom fyra väggar och det brukar inte vara lika svårt för läraren att ha uppsikt på en speciell elev.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker inte du ska övertala din son att gå till skolan. Om det är skolmiljön som gör honom rädd för att gå till skolan, då är det inte din uppgift som förälder att se till att han går dit - då är det skolans uppgift att göra det möjligt för din son att gå dit utan att vara rädd.

Låt honom stanna hemma och ring till skolan och fråga hur ni ska lösa problemet. Fråga om det är meningen att du ska tvinga din son till skolan trots att han gråter! Då borde de fatta allvaret, tycker jag.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker inte du ska övertala din son att gå till skolan. Om det är skolmiljön som gör honom rädd för att gå till skolan, då är det inte din uppgift som förälder att se till att han går dit - då är det skolans uppgift att göra det möjligt för din son att gå dit utan att vara rädd.

Låt honom stanna hemma och ring till skolan och fråga hur ni ska lösa problemet. Fråga om det är meningen att du ska tvinga din son till skolan trots att han gråter! Då borde de fatta allvaret, tycker jag.
Det var lite det här jag var inne på.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker ärligt talat att du är lite curling-förälder nu. Din son måste lära sej att försvara sej själv för att må bra. Tyvärr är det inte bara i skolan det förekommer mobbing, det händer även på arbetsplatser, på sport och aktivitetsklubbar, ja, överallt där det finns flera än en person!
Han måste lära sej att ta vara på sej själv utan att hela vuxenvärlden står på hans sida och hejar på.
Du menar säkert väl!
MEN så här som du skriver har det varit och är
fortfarande till stor del i de flesta skolor och i hemmen.
Att barnen får stå ensamma i sin kamp.
Fattar inte att det fortfarande ser ut så här år 2006.
Att den mobbade och dess familj tillslut blir ännu
mer utsatta och problemet fokuseras kring dem.
Barn måste ha hjälp av "vettiga" vuxna för att kunna
ta sig vidare.

Jag har märkt att mycket sopas under mattan på grund av
att många vuxna inte är vuxna och har svårt att hantera konflikter.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

jag har faktiskt några gånger låtit honom vara hemma då det har varit allt för jävligt på morgonen men eftersom han komemr efter i skolan och har det jobbigt så lönar det sig tyvärr inte då skol arbetet blir lidande.

jag lider mej dej. *kram*. Har en dotter som nu sista året inte vill gå i skolan pga en tjej och en kille (var för sej) styr hela klassen. Rektor vet att läraren vill vara kompis med barnen istället för att leda men lyckas inte få till en förändring. Man ska inte döma efter politik men han är otroligt långt till vänster och "allting ordnar sej och så ler han". Hur han blivit lärare är för mej en gåta.
Efter lovet ska jag väsnas. Jag är inte ett dugg rädd för att hålla tjejen hemma. Jag vet att det hjälper. :devil:
Hamnar det i tidningen så brukar det vara bli åtgärder i vår kommun.

Min dotter är rent fysikskt inte mest utsatt. En av hennes vänner har det värre. Den tjejen vill inte att vuxna ska lägga sej i för då blir det ännu värre. :eek: Jag sliter mitt hår. Här handlar det om ren fysisk mobbing, enklast att se. Gympakläder nerblötta, böcker förstörda, spärrar dörren när tjejen är på toa osv. Att någon ska behöva ha ett sånt helvete.

Nu är det lov, två veckor innan lovet har de haft praktik (fast hon jobbar nu på sin gamla praktikplats på lovet. Jag har haft en solig och glad tjej morgnar och kvällar.

Om det finns barn som inte mår bra som lägger sin oprk och ti dpå att mobba så måste man hjälpa dessa barnen, självklart. INte farao ska det få göra livet surt för alla andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker ärligt talat att du är lite curling-förälder nu. Din son måste lära sej att försvara sej själv för att må bra. Tyvärr är det inte bara i skolan det förekommer mobbing, det händer även på arbetsplatser, på sport och aktivitetsklubbar, ja, överallt där det finns flera än en person!
Han måste lära sej att ta vara på sej själv utan att hela vuxenvärlden står på hans sida och hejar på.

Nej det är inte att vara curlingförälder. :idea: Det handlar om att samhället öppet tillåter mobbing på vissa skolor och vissa arbetsplatser. Detta beror på USLA chefer/lärare som inte vågar ta ställning. De curlar friskt. :idea:

Just sveket från vuxna är det som de som varit mobbade minns som värst. Att de vuxna vet men inte gör något. Vuxna måste våga sätta gränser. Det är problemet idag. Visst finns det curlingföräldrar men inte möter jag dem som lärare i någon stor utsträckning. Mobbade både barn och vuxna däremot.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Curlingförälder????Det kan jag väl inte hålla med om alls.När MITT bran kommer hem med sår i ansiktet och är helt mer eller mindre apatisk då måste väl jag som förälder ta tag i problemet åter en gång.....?Eller?Som jag skrev tidigare i inlägget så gav min pojke igen en gång med samam mynt och då var det vi som fick hem ett brev från fröken att han varit dum...så hur ska jag kunna "lära"honom att ge igen,jag vill inte att min pojke slåss.
han är 9 eller fyller det snart då är man inte jätte stor och jag anser inte att jag som förälder kan lägga ett sånt ansvar på honom själv och som någon skrev så har han säkert försökt länge,detta har pågått i 1,5 år nu och hans ork är slut.
Ok man inte mår dåligt elelr vantrivs eller är rädd osv så finns ju inte någon anledning till att vara ledsen,inte vilja gå till skolan osv så alltså måste hans gråt och frustration tyda på att något är fel.

Som någon frågade:Har ni pratat med pojken som är hans plågoande??nej det har vi inte gjort då denna pojke inte förstår när man försöker förklara saker för honom.hur vet jag det då om jag inte prata med honom tänker ni nu.Min sambo är fotbolls tränare för sonen s lag där även denna pojke spelar och han är lika bråkig,jobbig och slåss,förstör och lyssnar inte där heller.Dom är 4 tränare på ca 18 barn och ändå så förstör denna pojke varennda träning med att strunta i vad tränarna säger,struntar i att göra övningarna rätt,när tränarna säger:spring och drick vatten så tar han en boll och kastar på någon osv.......

Elev assistenten han har i skolan har ett jobb till inom samma skola som är en medel stor skola.Hon jobbar även inom fritids så när det öppnar så går hon dit och pojken har ingen hjälp mer då restan utav dagen.
Tror att han skulle behöva en utredning,föräldrar som hjälper honom osv.
En vän till min har en pojke med adhd och touretts och hon har i alla år kämpat,varit och fått hjälp,övningar som dom gör varje dag osv osv....från att vara ett monster så har denna pojke blivit en ängel.visst kan man se tendenser men inget allvarligt alls så det finns hjälp att få och jag förstår inte föräldrar som inte tar tag i det.

Jag känner väl mest att varför ska min grabb lida för att andra föräldrar inte gör något åt sina barn,jag förståpr självklart att det är jobbigt att behöva inse att ens barn kanske inte är som andra men man måste ju ta sitt ansvar att hjälpa sitt barn till ett bättre beteende och mående,han kan ju inte må bra i det hela heller.

Andra barn i klassen är ju också utsatta och flera har nämt att dom funderar på att sluta spela fotboll pga allt stök tex.

kalla mig curlingförälder men jag anser inte att jag är en.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Nej du är inte en Curlingförälder!!!
Kramar om :love:
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker absolut INTE att du är en curlingförälder. :o
skrev jag så otydligt?

Är det någon som är curling är det de vuxna i samhället som anser att barnen ska härdas osv.

Jag tycker att du ska reagera mer mot skolan. Lärarna har fullt upp och gört det de måste. Väsnas inte du så måste de inte hjälpa din pojk. :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker INTE att Du ska prata med den andre pojken. Det är skolans uppgift. Däremot kan de bjuda in till samtal med er också.

Det är alldeles för många gånger det går åt skogen när föräldrar försöker prata med varandra. Blir bara värre...
Jag inser också (precis som du) att den andre killen behöver hjälp men frågan är hur långt det får gå och hur mycket han får låta det gå ut över andra. Där MÅSTE vi, du och jag som föräldrar som orkar bry oss, sätta stop.

*kram*
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Charmant måste ha glömt *knapplån*
hennes inlägg var ett svar till vad jag kan se
ramonarunds
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker inte heller att du curlar.

Däremot tycker jag att du dömer den andra pojken utan att faktiskt ha PRATAT med honom. Att han har svårt att ta instruktioner är en sak, men att prata om sånt som gäller din son är en helt annan grej tycker jag. Du gör som du vill - det var bara ett förslag till att få igång nånting eftersom skolan inte tycks bry sig.

Min son var nog lite av en sån jobbig unge när han var yngre. Att knuffade funt folk lite hur han ville - han hade lätt kunnat göra som den stökiga pojken - kastat en boll på någon istället för att gå och ta ett glas vatten. Han är inte dum i huvudet eller går inte att prata med för det. Det hade varit väldigt sorgligt om han hade fått den stämpeln när det handlar om helt andra saker i hans skalle.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag rekommenderar inte att göra som du säger. (Sen kanske du har rätt men det är en annan sak)
Mitt bygger på erfarenhet, bittra sådana.
I det värsta fallet, pratade en pappa med sin dotters värsta plågoande. Ingen som var närvarande hörde vad se sa och ingen uppfattade att flickan tog det negativt. Alla tolkade det som ett lugnt, sansat samtal där pappan "bad" om förståelse och respekt.

Resultat blev att flickans föräldrar polisanmälde den andre pappan för ofredande. Han skulle lämna deras "stackars" flicka i fred. I rätten föll domen så att det blev besöksförbud för pappan i skolan utan att rektor var närvarande. Nu är detta 4 år sedan men scenariot finns.
Flickan påstod (!) att pappan hotat henne osv. Ord stod mot ord och rätten valde att tro på den stackars flickan. Den utsatta flickan bytte skolan. Den mobbande flickan har sett till att fler bytt skola.

ett annat fall där en mamma ringde upp pappan till pojken som plågade hennes dotter slutade det också i anmälan. Här bleb det dock förlikning.

Med det vill jag bara få fram att när det är tvist så försvarar ofta det andra barnets föräldrar sina barn in absurdum och då blir det lätt helt fel.

Skolan ska ta sitt ansvar! Ge er inte!
Det är skolan som ska prata med pojken och hans föräldrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 349
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp