"Mobbad"i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Mobbad"i skolan

KL
När min ena dotter gick i 1an så blev hon mobbad och slagena v en stor kille i 6års. När lärarna inte gjorde något åt saken så gjorde jag det själv tillslut. Jag gick till skolan och haffade läraren i 6 års. Passade lämpligen på när mamman till den berörde pojken var i samma rum. Skällde ut läraren för att de inte höll koll på grabben och hotade med polisanmälan mot skolan och pojken. Såg noga till att barnets mamma hörde allt men låtsades inte om att jag kände igen henne. Efter detta så har den pojken inte rört min dotter igen:devil:
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Det kan jag väl inte hålla med om alls.När MITT bran kommer hem med sår i ansiktet och är helt mer eller mindre apatisk då måste väl jag som förälder ta tag i problemet åter en gång.....?

Absolut du måste ta tag i problemet. Tycker du gör helt rätt. Överväg en polisanmälan mot pojken det kan hjälpa familjen att få hjälp och tvinga skolan att göra något. Kräv ett möte med rektor, lärare och eventuellt den andra pojkens assistent och föräldrar och kräv en skriftlig handlingsplan som är daterad och som ni alla skriver under och tar varsin kopia på. Där ska det skrivas ner konkreta åtgärder som skolan förbinder sig att utföra. Genomförs det inte så anmäl skolan till skolverket. Bifoga handlingsplanen till anmälan och och tala om att det inte har genomförts. Ge dig inte förrän du fått en handlingsplan detta är ingen normal situation som någon människa ska behöva acceptera. Hoppas det löser sig.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Fy fasen vad beklämmande!

Själv har jag alltid ringt upp föräldrarna till de barn som jävlats med mina barn.

Jag har inte pratat med barnen direkt eftersom jag anser att det är föräldrarna som har ansvar för barnen och därför måste se till att prata med sina egna barn.

Det jag varit noga med, är att inte lägga över all skuld på deras barn utan att framhålla att jag vet att det ofta "takes two to tango" och att jag själv pratat med mina egna barn om saken.
Men däremot har jag berättat att mina barn varit rädda/känt sig hotade/inte vågat gå till skolan på grund av konflikten och att det därför måste lösas.

Jag skiter fullständigt i att gå genvägen genom skolan och lärarna därför att jag tycker att det egentligen är föräldrarna i första hand som har ansvaret för sina egna barn. Sedan kan ju skolan informeras så att även de kan hålla koll men jag orkar inte med att lägga allt ansvar i andras knän jämt och ständigt.

Hittills har jag inte varit med om att bli anmäld (men jag har varit vettig vid samtalen även om jag inom mig tyckt att deras skitungar är de värsta ;) ) och tråkningarna mot mina barn har upphört ganska omgående då jag lovar att ringa igen om problemen fortsätter. Och jag ber givetvis även de uppringda föräldrarna att återkomma om deras barn har fortsatta problem av mina (vilket de inte får eftersom det är DE som varit taskiga mot mina ;) - igen. Jag vet att jag är partisk, inte mer än människa, och mamma).



Jag rekommenderar inte att göra som du säger. (Sen kanske du har rätt men det är en annan sak)
Mitt bygger på erfarenhet, bittra sådana.
I det värsta fallet, pratade en pappa med sin dotters värsta plågoande. Ingen som var närvarande hörde vad se sa och ingen uppfattade att flickan tog det negativt. Alla tolkade det som ett lugnt, sansat samtal där pappan "bad" om förståelse och respekt.

Resultat blev att flickans föräldrar polisanmälde den andre pappan för ofredande. Han skulle lämna deras "stackars" flicka i fred. I rätten föll domen så att det blev besöksförbud för pappan i skolan utan att rektor var närvarande. Nu är detta 4 år sedan men scenariot finns.
Flickan påstod (!) att pappan hotat henne osv. Ord stod mot ord och rätten valde att tro på den stackars flickan. Den utsatta flickan bytte skolan. Den mobbande flickan har sett till att fler bytt skola.

ett annat fall där en mamma ringde upp pappan till pojken som plågade hennes dotter slutade det också i anmälan. Här bleb det dock förlikning.

Med det vill jag bara få fram att när det är tvist så försvarar ofta det andra barnets föräldrar sina barn in absurdum och då blir det lätt helt fel.

Skolan ska ta sitt ansvar! Ge er inte!
Det är skolan som ska prata med pojken och hans föräldrar.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag skiter fullständigt i att gå genvägen genom skolan och lärarna därför att jag tycker att det egentligen är föräldrarna i första hand som har ansvaret för sina egna barn. Sedan kan ju skolan informeras så att även de kan hålla koll men jag orkar inte med att lägga allt ansvar i andras knän jämt och ständigt.

Jag tycker att det du skriver låter märkligt och inte så bra. Det blir ju bara en massa hörsägen på det sättet. Starka föräldrar kan ju enkelt ge sej på andra föräldrar. Inget kul att vara lärare där. Jag har varit i sitsen och fått reda ut sådan skit. :crazy:

Kanske det hjälpte i ditt fall och det är ju bra men jag tycker det låter för mycket skit i andra, jag reder mej själv.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

KL
När min ena dotter gick i 1an så blev hon mobbad och slagena v en stor kille i 6års. När lärarna inte gjorde något åt saken så gjorde jag det själv tillslut. Jag gick till skolan och haffade läraren i 6 års. Passade lämpligen på när mamman till den berörde pojken var i samma rum. Skällde ut läraren för att de inte höll koll på grabben och hotade med polisanmälan mot skolan och pojken. Såg noga till att barnets mamma hörde allt men låtsades inte om att jag kände igen henne. Efter detta så har den pojken inte rört min dotter igen:devil:

DET däremot, då vet lärarna som ska vistas i detta och kommer att få fungera som en mellanhand/lyssnare vad som händer. Ett sådant möte möjligen planerat tycker jag är bäst. :)
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker ärligt talat att du är lite curling-förälder nu. Din son måste lära sej att försvara sej själv för att må bra. Tyvärr är det inte bara i skolan det förekommer mobbing, det händer även på arbetsplatser, på sport och aktivitetsklubbar, ja, överallt där det finns flera än en person!
Han måste lära sej att ta vara på sej själv utan att hela vuxenvärlden står på hans sida och hejar på.

Att han hade gett igen hade jag sett som ett gott tecken och inte som någonting dåligt. Att gå därifrån eller säga sluta, verkar ju bara trigga hans plågoande ännu mer.
Lär killen att försvara sej själv, stå upp för sej själv och så måste han ändra attityd till det hela.
Har han testat med en grej som inte fungerar, ja då testar man med en ny grej...och så fortsätter man så tills man får resultat.

Curlingförälder??? Allvarligt, en pojke på knappt 9 år måste ha sina föräldrar som backar upp i en mobbingsituation:eek: :eek: :eek: !!! Är man inte den tuffaste i sättet så kan en sån här situation förgöra självförtroende och förtroendet för andra (vuxna) människor för all framtid.

Jag har själv varit mobbad hela skoltiden och hade jag fått växa upp med tro på mej själv och utan fysisk misshandel och glåpord varje dag hade jag varit en helt annan person idag.

Till TS; fortsätt kämpa och kämpa tills det löser sig ordentligt. Det finns inga genvägar och smidiga sätt. Hur man än gör riskerar man att göra fel och att mobbingen blir ännu värre. Mitt råd är att varje gång det händer något (varje dag) ringer du upp läraren och rektorn och berättar och kräver lösningar (tex samtal med lärare-rektor och respektive föräldrar). Ge dej aldrig!
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Det som är tydligt i såna här fall är som sagt att föräldrar istort sett alltid tror på sina egna barn. DE har inte gjort något. NÅGON annan är dum emot dem.

Mobbning kan vara uppenbar och fysisk, men den kan också vara otroligt subtil. Bara den som är utsatt kan avgöra vad det egentligen handlar om.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag tycker att det du skriver låter märkligt och inte så bra. Det blir ju bara en massa hörsägen på det sättet. Starka föräldrar kan ju enkelt ge sej på andra föräldrar. Inget kul att vara lärare där. Jag har varit i sitsen och fått reda ut sådan skit. :crazy:

Kanske det hjälpte i ditt fall och det är ju bra men jag tycker det låter för mycket skit i andra, jag reder mej själv.


Vad menar du med skit i andra jag reder mig själv?
Och på vilket sätt skulle det bli "hörsägen" om jag hör av mig direkt till det de gäller? Är inte det den absolut rakaste kommunikationen att vända sig till de som har ansvaret för barnet det gäller?

Jag vill ju att mina barn ska gå säkra i skolan och att både jag och andra föräldrar ska ta ansvar för våra barn.
Varför ska man gå omvägen via skolan om vi vuxna själva kan ta tag i våra barn och se till att de slutar att jävlas med andra barn?

Jag är redigt trött på denna insitutionaliserade inställning att någon annan alltid ska reda ut problem åt en.
Om något barn ger sig på mitt barn så ringer jag barnets föräldrar och berättar hur det ligger till. Sedan får de ta saken med sina barn.

Om mina barn ger sig på något annat barn så vill jag genast veta det och sedan kommer mina barn GARANTERAT inte att göra om det. Är det en mer invecklad konflikt så vill jag att vi alla träffas och reder ut det.
Varför ska skolan blandas in om de inte absolut måste? Jag tycker att det räcker med att de informeras om vi vuxna själva klarar av att reda ut saken, och det borde vi kunna som ansvariga målsmän för våra barn! Men givtetvis måste man - precis som jag skrev från början, undvika att hoppa på den andre föräldern och skylla allt på deras barn utan lägga fram det som hänt, sakligt och klart och berätta hur ens eget barn mår av situationen.

Jag är ju lärare själv och tycker att skolan ofta får ta och reda ut konflikter som bottnar i sådant som hänt på fritiden och som ansvariga föräldrar borde vara vuxna nog att reda ut själva tillsammans med sina barn.
Det som händer i skolan tar jag däremot, direkt och på plats.
 
Senast ändrad:
Sv: "Mobbad"i skolan

KL
När min ena dotter gick i 1an så blev hon mobbad och slagena v en stor kille i 6års. När lärarna inte gjorde något åt saken så gjorde jag det själv tillslut. Jag gick till skolan och haffade läraren i 6 års. Passade lämpligen på när mamman till den berörde pojken var i samma rum. Skällde ut läraren för att de inte höll koll på grabben och hotade med polisanmälan mot skolan och pojken. Såg noga till att barnets mamma hörde allt men låtsades inte om att jag kände igen henne. Efter detta så har den pojken inte rört min dotter igen:devil:

Jag förstår ditt agerande, men som lärare så måste jag få försvara kåren lite. Ska du hota med polisanmälning och dylikt, gå till rektorn. Till er som har barn som är mobbade: Alla skolor har en antimobbing plan, och antimobbinggrupp, ta kontakt med rektorn.

Till Zilla: Kanske håller det redan på en utredning om pojken. Det tar tid. Många personer ska samlas för att prat. Däremot så borde hans assistent, om det nu är så att hon är där för hans skull, vara med hela tiden. Ibland kan man ordna så att föräldrarna till det "bråkiga" barnet är med under skoldagen, kanske kan du ge det förslaget till läraren. Att både din son och denna pojke mår dåligt är helt onödigt, och det ska gå att lösa. Fortsätt att ha kontakt med läraren hela tiden så att du vet hur allt utvecklar sig. Och krama om din son från mig.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Jag förstår ditt agerande, men som lärare så måste jag få försvara kåren lite. Ska du hota med polisanmälning och dylikt, gå till rektorn. Till er som har barn som är mobbade: Alla skolor har en antimobbing plan, och antimobbinggrupp, ta kontakt med rektorn.

Till Zilla: Kanske håller det redan på en utredning om pojken. Det tar tid. Många personer ska samlas för att prat. Däremot så borde hans assistent, om det nu är så att hon är där för hans skull, vara med hela tiden. Ibland kan man ordna så att föräldrarna till det "bråkiga" barnet är med under skoldagen, kanske kan du ge det förslaget till läraren. Att både din son och denna pojke mår dåligt är helt onödigt, och det ska gå att lösa. Fortsätt att ha kontakt med läraren hela tiden så att du vet hur allt utvecklar sig. Och krama om din son från mig.

SORRY! Jag menade Charmant! Inte Zilla, vet inte var jag fick det från:o
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Curlingförälder????Det kan jag väl inte hålla med om alls.När MITT bran kommer hem med sår i ansiktet och är helt mer eller mindre apatisk då måste väl jag som förälder ta tag i problemet åter en gång.....?
Om du läste hela mitt inlägg hade du också sett att det stod:
Om din son kommer hem med öppna sår och blåmärken, tycker jag att du ska polisanmäla den andre pojken för misshandel. Speciellt om du har bevis på att det var han...tex vittnen som är villiga att säga sitt till polisen. Bli polisen inkopplad blir soc inkopplad och då tvingas skolan till att agera.
Sen går det ju att anmäla rektor och lärare för medhjälp till misshandel, eftersom de vet att det försiggår men inget säger.

Vad har fotbollslaget gjort för att få "bukt" på pojken? Där har man ju större rätt än på skolan att stänga av ett barn. Säga till föräldrarna att det inte går att ha honom under träning eftersom han bara förstör för alla andra och säga att han inte är välkommen så länge han inte kan uppföra sej. Då kanske det går upp ett ljus för föräldrarna att man måste agera.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Om du läste hela mitt inlägg hade du också sett att det stod:

Sen går det ju att anmäla rektor och lärare för medhjälp till misshandel, eftersom de vet att det försiggår men inget säger.

.

Fast om man läser definitionen på mobbning står det även att mobbning även är psykisk misshandel. Det krävs absolut INTE att barn ska komma hem med stora sår och blåmärken för att definiera det som mobbning. Att gå omkring och vara hotad och vara rädd för ngn som med jämna mellanrum slår en är mobbning det oxå. Och det ska understrykas, att psykisk misshandel och rädsla är minst lika otäckt coh knäckande som fysisk.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Det är sant!
Men det är himlans svårt att bevisa psykisk misshandel och komma någon vart med det. Då är det lättare med öppna sår och någon som kan vittna om saken.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Det är sant!
Men det är himlans svårt att bevisa psykisk misshandel och komma någon vart med det. Då är det lättare med öppna sår och någon som kan vittna om saken.

Jo, det är det svårt att bortse ifrån. Det är skönt med den där nya lagen som har kommit, den om att man ska kartlägga all mobbing som påstås. Du känner säkert till den men för er som inte gör det går den ut på att om ngn påstår att ngn blir mobbad är skolan/läraren skyldig att kartlägga det hela. Hur man kartlägger verkar vara upp till skolan men det ska dokumenteras och systematiskeras. Tex kan vaktmästaren el läraren gå upp på taket och spionera, intervjuer med ngn i klassen med frågor av typen; är det ngn som far illa i klassen, är det ngn som brukar bestämma osv. Om inte skolan gör ngt kan rektor bli anmäld. Eller skolhuvudmannen.

Det är så sabla vidirigt med mobbing och inte minst med alla nya tekniska redskap, sms, mejl, lunar osv som kan användas.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Uppdatering uppdatering....det har inte hänt ett jä*** skit rent ut sagt(om man nu får säga/skriva så)
Vi har haft åtskilliga möten med min sons lärare och den andra pojkens assistent men inget händer.Min sambo ringde rektorn och sa *sdfuzskjfhduufdufduu* osv.Hon skulel då återkomam efter höst lovet....vilket inte har hänt.Vi ringer upp henne en gång till och hon säger att hon ännu inget vet om vad som kommer att hända.
I går kom min som hem och grät...den andra pojken hade kissat på hans jacka,klippt i den och hotat med att slå min son om han skvallrade.
Jag ringde upp föräldarna och dom var totalt oförstående för det ör "synd"om deras son....om det nu är sååå synd om honom.varför tar dom inte tag i nåt då??Han har det så jobbigt i skolan sa dom...men min son då?
Ingen ersättning för jackan var det på tal om eftersom deras pojke blånekar.....
Ska jag behöva dra in polisen eller byta skola på mitt barn?
Han tycker ju om alal snina andra klass kompisar och så men detta är kämpigt för honom.
i dag fick han vara hemam från skolan för han bara satt och grät och hulkade i morse vid frukosten.....Det belv en dag med mamma i stallet och julpynta i stället...
Vad ska jag ta mig till?Detta är inte kul längre...
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Låt honom byta skola innan han blir förstörd! Sen kan du ju polisanmäla den andre pojken också, om inte annat så hjälper det det andra då den här pojken förmodligen kommer att hitta ett nytt offer om din son inte finns kvar som hackkyckling. Det är inte att ge upp att låta honom byta skola, det är omsorg om ditt eget barn som måste komma i första hand. Dessutom låter det som att ni redan försökt göra mycket utan resultat.

Låt honom byta skola om han vill det själv, annars kanske det här påverkar honom långt upp i åldrarna och kommer säkerligen att inverka på hans studieresultat. Din son har rätt till en trygg och säker miljö utan att bli trakasserad och påhoppad eller ha rädsla för att detta ska hända varje dag.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Låt honom byta skola innan han blir förstörd! Sen kan du ju polisanmäla den andre pojken också, om inte annat så hjälper det det andra då den här pojken förmodligen kommer att hitta ett nytt offer om din son inte finns kvar som hackkyckling. Det är inte att ge upp att låta honom byta skola, det är omsorg om ditt eget barn som måste komma i första hand. Dessutom låter det som att ni redan försökt göra mycket utan resultat.

Låt honom byta skola om han vill det själv, annars kanske det här påverkar honom långt upp i åldrarna och kommer säkerligen att inverka på hans studieresultat. Din son har rätt till en trygg och säker miljö utan att bli trakasserad och påhoppad eller ha rädsla för att detta ska hända varje dag.

Problemet är ju att han promt inte vill byta skola då han har alla sina fotbolls lag kamrater i klassen osv.Det enda han säger är att han vill att den andre pojken ska byta skola.
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Det träliga är ju att....den andra pojken alla gånger har någon slags diagnos..Jag har jobbat och jobbar med såna vuxna i många år och ser tydliga symptom på denna pojke.varför ska det vara så svårt för föräldrar och skola att reagera och göra nåt?
Förstår självklart att det måste vara svårt som förälder men man måste ju vilja sitt barns bästa...
 
Sv: "Mobbad"i skolan

Problemet är ju att han promt inte vill byta skola då han har alla sina fotbolls lag kamrater i klassen osv.Det enda han säger är att han vill att den andre pojken ska byta skola.

Ok, då är väl enda alternativet att polisanmäla eftersom inga andra vägar verkar fungera. Då kan ju dessutom den här pojken kanske få den hjälp han behöver, han verkar ju inte heller må speciellt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 349
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp