M

millemia

Undrar om någon vet hur mycket mineraler en normal stor häst behöver per dygn, helt vanliga??

Sv: Mneraler

Det tar du reda på genom att kolla in mineralinnehållet på din grovfoderanalys. Sen vet du vad du behöver ge mer av eller inte.
// Linda

Sv: Mneraler

Undrar om någon vet hur mycket mineraler en normal stor häst behöver per dygn, helt vanliga??

En arbetande vuxen häst behöver följande minimimängder mineraler i foderstaten, inom parentes ser du värden för behovet för en häst på underhållsfoderstat:

Makromineraler
0.35 g (0.40 g) kalcium/MJ
0.25 g (0.25 g) fosfor/MJ
0.15 g (0.15 g) magnesium/MJ

Håll sedan även koll på mikromineralen Selen, som ska ges i mängder om 0.2 mg/100 kg kroppsvikt både till arbetande hästar och hästar på underhåll.

Använd grovfoderanalysen och hästens vikt för att uppskatta hur mycket energi (MJ) och protein hästen har behov av, räkna sedan ut behovet av mineraler och lägg till ett lämpligt mineralfoder. Om hästen äter ensilage eller hösilage behövs exempelvis ett mineralfoder med E-vitamin. Se till i foderstaten att mängden kalcium alltid är större än mängden fosfor, gärna med en kvot på minst 2:1.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 602
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka