Mkt svett? Nåt fel?

Tussilago

Trådstartare
Min tvååriga kallblodstjej har en tendens att svettas väldigt mkt, i stort sett helt utan ansträngning. Som i vintras, hon skrittade från hagen o in i stallet, väl i stallet så blev hon sjöblöt, man blev helt blöt då man tog på henne. Stallet var väl 1-2 grader varmare än ute, låg runt 0 grader och ibland även minusgrader. Hon var otäckad. Igår tog hon ett par galoppsprång i hagen innan jag tog "in" henne, sen var hon rejält fuktig av svett. Ofta mkt varm, o halvblöt, mellan bakbenen o i jumskarna. Det är ofta hon svettas i sådana lustiga situationer..Är min häst helt enkelt ovanligt "varmblodig" av sig, eller kan nåt vara fel?

Sv: Mkt svett? Nåt fel?

Attans vad bra frågor jag måste ställa*ler* eftersom ingen kan svara! Nåja, det var en fundering bara..

Min är likadan. han sätter päls för e hård vinter=)

Klipp lite under halsen och ner mellan frambenen så blir hon inte så blöt. jag helklippte min förra året, men kommer jaktklippa detta år. han kommer förmodligen ha täcke ganska mycket.

Tack för era svar! ja, jag tänkte klippa henne i år. Hon måste ju må bättre av det än att stå o vara blöt.. Har funderat på sterss, men hoon var helt lugn verkade det som, kom in. åt o var nöjd o glad.. Nåja, Tack igen!

Hade en bruksnordis som var likadan... Svettades för det minsta lilla.
Kallstall runt nollan på natten och hon var svettig när man kom ut i stallet på morgonen...

Jag klippte halsen, bogarna fram och under magen. Det blev perfekt för henne...

Tänkte också på det med klippning, men det hade någon skrivit redan.
Stress funderar jag också på, men det verkar hon inte vara?
Hur är hon när du rider? Svettas hon då?

Sedan tänker jag på hjärtat, om hon har dåligt hjärta så borde hon lätt bli flåsig, har du kollat upp det?

/Sanna

Hon är ju bara två, så jag rider henne inte än. Upplever inte att hon blir flåsig så där värst mkt. Bara varm.. Bra tankte det där med hjärtat, ska be vet kolla det.. Men hon gick igenom en vet bes då jag köpte henne. Blir nog klippning gissar jag. Tack för era svar!

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 651
Senast: Karminnie
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 644
Senast: domesticus
·
Hästvård För att göra hela historian så klar som möjligt drar jag den från början. I december förra året påpekade tränaren att min lilla häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 206
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar