Mkt snabbare igångsättning nu än förr

hag391

Trådstartare
Är det fler som tycker att de blivit stor skillnad på hur veterinärerna rekommenderar vila och igångsättning nu mot förr.

Generellt så känns det som tiden nästan halverats från tex en kotledsinflammation till hästen ska vara i gång helt mot för 10-15år sedan

Sv: Mkt snabbare igångsättning nu än förr

Det kan bero på att man upptäckt att det inte alltid är gynnsamt att skritta för länge, och att många hästar har skrittat sig till ännu en kotledsinflammation. Sedan tror jag att det också är individuellt, det kan vara olika från fall till fall.

Måste få veta mer om det. Har aldrig hört att en häst kan skritta sig till en kotledsinflammation, kanske beror det på att man börjar skritta den för tidigt?

Var kan man läsa om detta?

Tycker mig också ha märkt att man är snabbare med igångsättning numera, allt är så resultatinriktat och hästen måste snabbt vara igång igen för att kunna prestera ...

Det är så enkelt att när hästarna skrittas så väljer många att göra det på en relativt lång tygel, ofta resulterar det i att hästen hamnar mycket på framdelen och belastningen ökar på redan utsatt ställe.

jag håller inte med. för 10-15 år sen åkte man inte till klinik ens hälften så ofta som man gör nu, än mindre sprutades hästarna lika ofta som nu, spruta = aggressiv behandling, mot när man snarare tidigare fick vila ut det..... så nej - jag tycker inte att det är snabbare igångsättningar som rekommenderas nu än förr, om man ser till helhetsbilden.

boj: din teori har jag faktiskt aldrig hört tidigare. om hästen i skritt på lång tygel anses hamna på framdelen så torde trav innebära etter värre, då dessutom kraften i nedslaget ökar många gånger om. Jag vet ingen häst som skrittat sig till en kotledsinflammation på lång tygel.

tror att man oftare behandlar hästarna nu i leden eller ger antiinflammatoriskt, då blir de fortare bra än bara med vila som åtgärd. Sedan så är det väl kortare karens och vila om man behandlat med tuppkam ist för kortison? Helt utan vetenskapliga belägg tycker jag att det verkar som att man använder "tuppkam" i större utsträckning än kortison numera? Sedan inbillar jag mej att man far till veterinären i tidigare skede när hästen känns ojämn eller knackig nu för tiden (en del iaf). Vilket borde bidra till att igångsättning kan ske snabbare än om hästen hunnit bli jättehalt. Som sagt vet inte alls om det är så men jag har fått den uppfattningen :)

Nej, men det var en veterinär som talade om det för en hästägare som återkom tre gånger i följd med samma problem, men det försvann när de samlade upp hästen lite mer i skritten samt började tömköra i traven från början. Så något kan det ju ligga i det hela trots allt.

*delvis KL*

Kan nog bero väldigt mycket på häst ´det där, t ex om skritt på lång tygel stjälper mer än det hjälper.

När det gäller trav t ex finns det mer än en häst som mår bättre/håller bättre/hur man ska säga om den sätts igång mer i galopp än i trav i början. Så borde kunna vara likadant med skritt. Att helt enkelt inte nöta för länge i hästens 'sämsta' gångart vilken den än är.

Dessutom om hästen varit knackig längre tid, kanske utan att visa hälta, och 'sparat' ett ben, har den musklat sig efter det, och kommer fortsätta av 'gammal vana' spara det benet i t ex fri skritt om den inte uppmuntras att använda hela kroppen.

Men sen ang snabbare igångsättning så är det väl av samma anledning som man i de fall det går (alla diagnoser går det ju inte applicera på dock) vill undvika boxvila, då det är nedbrytande att en häst blir stående.

Sen, något som gällt länge och som är lite fascinerande men börjar 'tippa över' till ridsidan med är att galoppörer och travare har 'alltid' haft en mer aktiv rehab/snabbare igångsättning (men ofta längre sas, de börjar röra på dem tidigare men ökar långsammare). EXAKT samma ingrepp, ridhästen ska stå på box i 2 veckor, sen sjukhage 4 v, sen skrittas i snöre 2 veckor t ex. Medan travaren är igång och långsamkörs framför vagn efter 1 månad. Då ridhästen fortfarande står i sjukhage.

Senast ändrad:

Sen, något som gällt länge och som är lite fascinerande men börjar 'tippa över' till ridsidan med är att galoppörer och travare har 'alltid' haft en mer aktiv rehab/snabbare igångsättning (men ofta längre sas, de börjar röra på dem tidigare men ökar långsammare). EXAKT samma ingrepp, ridhästen ska stå på box i 2 veckor, sen sjukhage 4 v, sen skrittas i snöre 2 veckor t ex. Medan travaren är igång och långsamkörs framför vagn efter 1 månad. Då ridhästen fortfarande står i sjukhage.
Är just de jag märkt att de går så snabbt från stillastående innan man nästan ska rida som vanligt.

Har väll aldrig varit med om förr att 5v efter kotledsinflammation båda fram så ska de rida alla gångarter inför återbesöket. De 3 första veckorna promenad vid hand och sjukhage.

Även om de var sprutad så förr tog de nog ett halvår innan man tränade för fullt igen om allt läkt och gott som de ska (de jag har varit med om).

kl
Jobbade med trav förut och de hästarna sprutades lika mkt som de verkar vara idag.

Fast 6 månader har jag aldrig ens hört om det tagit? För en normal hobbyhäst alltså, vid en ledinfl som svarat på behandling.

Min op en okomplicerad lös benbit början på maj, helt friskförklarad i början på juli. Skrittade då 60 min per dag. Fick börja trava 2 min intervaller. Dvs skritt som innan men 2 min trav, 2 min skritt, 2 min trav. Öka en intervall vartannat pass tills totalt 20 min trav på en timme, dvs 10 intervaller. Sen rida igång som vanligt. Nu är han ung osv så fullt igång är ju annorlunda än för en äldre, men han är igång så han gör ca 2 mil/vecka i lågtempo men alla gångarter. Varierar kortare pass med längre, både tid och sträcka.

Han har dessutom artros bf, men mår utmärkt, tycker träningen är rena 'promenader' och vill mycket mer även efter långa pass. Däremot aktar jag mig noga för böjda spår/ridbana än..

KL*

Den största skillnaden jag märkt är framför allt när det gäller senskador
men det har väl som allt annat att göra med att forskningen går framåt, man tar oftare tag i problemet så fort det uppkommit, tar till alternativa behandlingsformer som komplement vid igångsättning osv. en sena kan vila sig hel men inte elastisk, vilket kräver relativt tidig igångsättning, något man kanske inte lade lika stor vikt vid förr

Sedan tror jag att medvetenheten och kunskapstörsten ökat bland oss vanliga dödliga, vilket endast är positivt sålänge det inte banar väg för övermod :)

fast belastningen i trav är otroligt mkt högre än i skritt, främst pga rörelsemönstret (islaget i varje steg) och lägg då till farten som också är högre, dvs inpakten ökar. som du säger så är galopp skonsammare än trav, men jag vidhåller att det är högst osannorlikt för att inte säga otroligt, att en häst åsamkar sig ledinflammation för att den skrittas på lång tygel, då torde hästen ha grava fel av annan art än själva belastningen, och det torde bli väldigt svårt att få den att hålla framöver. Låter mest som en halvskröna a la "min mosters brors vän".

Hag391. Jag känner inte igen halvårs program för kotledsinflammation sen tidigare heller. Jag tror inte man kan generalisera rakt av, de längre perioder du tycker dig ha upplevt kan lika gärna ha att göra med skadans art, hur länge hästen gått och dragit med det hela, och andra variabler som påverkar igångsättningens ordination. Det säger sig självt att ju längre hästen gått och varit ofräsh, desto längre tid tar det att få den åter på bana igen eftersom det är svårare att behandla bort inflammationen om den är långt gången.

Senast ändrad:

Det var inte jag som sa det om skritta sig till det. Då borde den skritta sig till det i hagen med. Jag bara tog med att det kan finnas fördelar att tidigt se till att hästen aktivt tar jämna steg etc (vilket kan göras utmärkt väl i skritt med), och att det kan finnas poäng i att undvika hästens 'sämsta' gångart.

Sen finns det säkert de som fått nya ledinfl av att skritta, endera för man inte hittat felet eller för de haft kexleder - eller för att de tillhöra den lilla kategori hästar som helt enkelt har sådana problem att de 'bara' håller om de verkligen är igång. Helt enkelt för de sned/felbelastar om de går i 'fri skritt'. Det inkluderar då även att 'gå i hagen'. Min K var ju en sån, hon gick att hålla fräsch om hon var IGÅNG, men det gick i kras så fort hon inte var det. Men då snackar vi ju långt mer problem än en 'vanlig, okomplicerad ledinflammation'

När vi skulle sätta igång ponnyn efter skadan så skulla hon skrittas en vecka först- och skulle då gå i form, inte gå på lång tygel

Detsamma gäller för humansidan - mycket som förr skule "vilas bort" behandlas numera med sjukgymanstik i stället. Många sorters ryggont, ex vis.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 058
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka