Mkt energi i hösilage?

Sv: Mkt energi i hösilage?

Hur mycket väger din häst uppskattningsvis? Hur många kg får din häst av detta grovfoder? Rider du något?

Såg först nu att TS var 84% - det räknar jag inte som ensilage även om det är plastat.

OK - mängden blev genast bättre även om jag personligen vill ge mer - fri tillgång. Tolkar jag rätt vad du skriver är du på g att göra så och det tycker jg är bra. Räkna foderstater har jag lärt mig och ja, jag räknar. De värdena använder jag främst för att kolla så att det inte blir för lite. De får på något sätt fungera som minimivärden. Ge mer grovfoder är jag inte alls rädd för.

Lycka till med hästen!

jag skulle tro att hon väger 5-600 kg... lite svårt att uppskatta, har inte mätt o räknat på det.. men det är ett litet, relativt "ädelt" halvblod på ca 160 cm.... hon rids, men vi har dragit ner på arbetet nu medans hon får så lite foder...
nu får hon 7 kg av grovfodret.. i helgen, om hon funkar i magen mm, ska vi öka till 8 kg, och så är planen fram till vi är uppe i ca 10 igen... dom fodras 4 ggr/dag med hösilage...

Nu vet jag inte om du fortfarande ger vetekli. Men vetekli är ju lösande för magen. Så det skulle jag ju ta bort direkt.

Dessutom håller jag med övriga som tycker att du ska öka grovfodergivan. För lite grovfoder ger ju också lös mage. Hoppas det ordnar sig!

jag ger fortfarande vetekli, och har inte tänkt sluta med det. Googlade lite på vetekli och hittade på ett ställe att det skulle vara lösande, men på flera andra ställen verkade det vara en fråga folk tvistar om. Mina egna erfarenheter talar för att det inte är lösande!! Men det kan säkert bero på hur mycket man ger också!!

Kan dock meddela att lilla hästen verkar må ganska bra nu. Magen är stabil och hon är åter gladare igen!! Börjar mer o mer känna igen henne från när vi var och provred!! Om det beror på foder, eller att vi känner varandra bättre, eller att hon blivit mer van vid sitt nya hem... det vet jag inte, hästar kan ju tyvärr inte tala!! Men det känns iallafall som vi snart är inne på ruta 3 och kan till helgen öka ytterligare på hösilaget, förhoppningsvis utan bakslag =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka