Mkt energi i hösilage?

Sv: Mkt energi i hösilage?

jag ska försöka komma upp i 7-8 kg igen tänkte jag, men drar ner det ordentligt först och ska sedan, om hon mår bra, öka det sakta igen är planen... just nu försöker jag få tag i halm för att komplettera med så hon får lite mer att tugga på.....

Våra islänningar äter också 8 kg per dygn hösilage, TS 74 %. Sänker jag det så blir de stirriga och nervösa, kan vara något att fundera på.

Dålig i magen kan bero på många saker, stress, för lite grovfoder osv.

tack, det var konstruktiva råd som jag tacksamt tar emot!! =)
Ägaren till hästen är också uppfödaren, och dom har aldrig gett henne mer än 6-7 kg hö/hösilage eftersom hon har väldigt lätt för att lägga på sig. Därför sänkte jag nu till samma giva som hon fick innan hon kom till oss för att utgå från den och sakta öka så att magen hinner vänja sig. Jag har börjat ge vetekli för att öka proteinhalten och för att jag läste att just det var milt mot magen och smörjer tarmarna.
Hon har mått dåligt sen hon kom till oss, och vad jag försöker göra är att finna felkällan. Att hon mår dåligt märks väldigt mycket på hennes beteende, hon är för tillfället ingen trevlig häst. I foderväg är det enda som är förändrat just hösilaget, hon fick hösilage på förra stället också, men det var ju tagit på ett annat ställe, därför är det det enda jag kan finna som gör att hon har mått dåligt. Halm verkar vara väldigt svårt att få tag i på småbal, jag jobbar på det.......

Våra islänningar äter också 8 kg per dygn hösilage, TS 74 %. Sänker jag det så blir de stirriga och nervösa, kan vara något att fundera på.

Dålig i magen kan bero på många saker, stress, för lite grovfoder osv.

Vi började när hon kom att ge henne exakt samma mängd mat som hon fått i sitt förra stall. Efter nån vecka ökade vi hösilaget för vi tyckte hon behövde mer, till 10 kg/dygn. Men hon blev inte bättre, varken i hull eller temperament. Då gav vi henne en kur proequo för att få rätt på magen. Att jag sänkt hösilaget nu är på inrådan från ägaren. Proequokuren verkar ha hjälpt något, men vi måste ju finna felkällan, för annars kommer ju problemet tillbaka när kuren är slut!!!

Jag tror inte att det är ngn bra ide att sänka ensilagegivan. Om det hjälper så skulle jag nästan gissa att det är ngt konstigt med ensilaget. Sedan undrar jag hur pass nyttigt det är med vetekli. Jag har nog snarare förstått det som att det inte är den mest optimala proteinkällan man kan hitta speciellt inte om det är ngt som inte fungerar.

Senast ändrad:

Du tampas med flera problem, dels så måste hästen acklimatisera sig vilket kan ta tid, under den tiden kan hästen vara dålig i magen av och till. Att förse en stressmage med strå är ett måste, som det är nu så har du en alldeles på tok för liten grovfoder giva. Även om ditt grovfoder skulle hålla ett TS lika som hö på 84 % så får du på 7 kg endast ihop 5,8 kg TS vilket är väldigt lågt räknat på en häst i den storleksordningen. Men eftersom du har hösilage enligt vad du skriver så får din häst definitivt i sig för lite stråfoder per dag vilket kan ge både kolik i första hand och i andra samt sämsta fall magsår.

Det foder som fanns i förra stallet är med stor säkerhet inte lika som det du ger nu, det kan to m vara så att det skiljer enormt mycket. Om det handlar om upp eller ner är ju svårt att svara på, det kan man inte utan analys som man kan jämföra med.

Att ge enstaka fodertillskott lönar sig inte om man fortfarande har en foderstat som står i underkant, då kvittar det vad man ger och även här kan man i sämsta fall få ett rejält bakslag.

Kan du inte köpa grovfoder av förra ägaren för att se om det gör någon skillnad då? Så får hon samma som hon åt tidigare. Blir det bättre så får du sakta men säkert börja blanda i det fodret du använder.

Tyvärr är det för långt till ägaren, så det går inte att lösa rent praktiskt.. =(

om jag räknar på hennes foderstat i ett beräkningsprogram så har ni alla helt rätt, hon får för lite grovfoder nu med sina 6 kg, men bara 2 kg till så ska hon enligt programmet få vad hon behöver, och det är ju målet, att öka upp till (minst) 8 kg hösilage igen, men lite försiktigare denna gången + att öka på kraftfodret igen till mer normala mängder.

Vetekli gav jag till min förra häst, ett fullblod, vintertid för att hålla hull, (+16 kg hösilage och annat kraftfoder) att ge det som tillägg fungerade väldigt bra på honom, därför är jag lite "veteklifrälst" (om man kan kalla det så)

Proequo-kuren är slut imorgon, så håll tummarna för att magen nu är i balans och att den fortsätter vara det!!

Jag hoppas ingen tror att jag inte vill hästens väl! Det vill jag! Men hennes lösa mage har också påverkat hennes beteende kraftigt till en mycket otrevlig häst att ha och göra med, därför vill jag verkligen finna felkällan och försöka göra något åt det! Eftersom hon mådde bra i förra stallet, så valde vi att återgå till den foderstat hon hade där och utgå från den, då jag tycker den är låg, men då mådde hon ju bra!! Men genom denna tråden och intensiva sökningar på nätet så har jag lärt mig lite mer om fodring, har tidigare mestadels fodrat "med ögat" och det har fungerat bra, men ny häst - nytt tänk!!

Det här med att du ändrar fodret kan faktiskt vara boven i dramat som gör att hon blir lös i magen. Det du ska tänka på är dels att göra långsamma ändringar en känslig häst kan behöva fyra veckor för att ställa om matsmältningen Nästa bit är nu här hästen faktiskt får lite lite foder så tänk på att det får aldrig gå mer än max 3,5 timmar mellan ät perioderna. Hästen är inte gjord för längre upphåll mellan att de äter och det påverkar deras mage och matsmältning väldigt om de får längre upphåll. Tyvärr låter det lite som om din häst kanske har fått eller håller på att få magsår, just det att humöret är påverkat. De är en vanlig effekt av magsår för det svider och gör ont i magen hela tiden och påverkar då naturligtvis humöret. Så se till att hon får lugn och ro och att hon kan äta ofta. Blir det inte bättre så ta henne till veterinär och undersök magen.

Det här med att du ändrar fodret kan faktiskt vara boven i dramat som gör att hon blir lös i magen. Det du ska tänka på är dels att göra långsamma ändringar en känslig häst kan behöva fyra veckor för att ställa om matsmältningen Nästa bit är nu här hästen faktiskt får lite lite foder så tänk på att det får aldrig gå mer än max 3,5 timmar mellan ät perioderna. Hästen är inte gjord för längre upphåll mellan att de äter och det påverkar deras mage och matsmältning väldigt om de får längre upphåll. Tyvärr låter det lite som om din häst kanske har fått eller håller på att få magsår, just det att humöret är påverkat. De är en vanlig effekt av magsår för det svider och gör ont i magen hela tiden och påverkar då naturligtvis humöret. Så se till att hon får lugn och ro och att hon kan äta ofta. Blir det inte bättre så ta henne till veterinär och undersök magen.
Ungefär vad jag tänkte skriva, samt att det bästa måste vara att ge hästen fri tillgång på grovfoder. Det låter onekligen som att ett magsår är på gång eller i alla fall en retning av magslemhinnan, och det blir bara sämre och sämre ju mer magsyra som skvätter upp mot väggarna i magsäcken om den är nästan helt tom på foder. Såna hästar behöver massor av grovfoder hela dygnet för att magen ska fyllas, så att "stänket" minimeras, så att retningen på magslemhinnan kan läka.

Var uppmärksam på om hästen slutar dricka och slutar äta sitt kraftfoder i den mängd den brukar.

Det låter kanske arrogant av mig, men jag kan inte tänka mig att en häst med lös mage skulle bli bättre av ännu mindre grovfoder. Vem vet, hela problemet kanske började för att förra stallet gav alldeles för lite grovfoder och nu har du gått tillbaka till det? Hur lång tid efter att ni höjde till 10 kg/dag väntade ni innan ni sänkte igen? Det tar tid innan man ser resultat i vikt och humör på en häst som varit dålig länge.

Hoppas det löser sig!

hon har gått ca 2,5 vecka på 10 kg utan förbättring på något, blev snarare tvärtom när vi ökade på....
det var inget fel på henne i förra stallet, men hon blev nervös i transporten hit, sen kan jag tänka mig att den första veckan var hon väl kanske lös pga nervös över nytt stall, men sen tror jag det fortsatt med pga att något är fel. Om det är pga fodret jag ger, eller för att något redan är fel på hästen... det vet jag ju inte!! men måste ju prova att lösa det!! Och att jag valde att sänka givan först var ju på ägarens inrådan att prova det!!
hon har bott på andra stall än där hon är uppfödd, dels på tillridning, dels med dottern på annat ställe, och då har det inte tagit så här lång tid att aklimatisera sig. Detta är ett mindre lugnt stall, som ägaren trodde skulle passa henne som bäst!!

Detta du skriver nu talar ännu mer för magsår eller början till det! Just stress och oregelbunden utfodring är en utlösande faktorer för magsår. Två och en halv vecka på 10 kilo är inget det behövs längre tid för att man ska kunna se något och när man vänjer in långsamt så ska man inte vara klar på med det två veckor ännu mindre kunna se ett färdigt resultat av ett nytt foder. Nu har hon flyttat, stressat i transporten, fått nytt foder, nytt stall, nya människor, nya rutiner och dessutom skiftande foderstater på några veckor hit och dit. Det här skulle jag kalla för ett skolexempel på hur man kan åstadkomma magsår hos en häst.

Så följ det som Gisburne skriver fri tillgång på grovfoder och sluta experimentera med olika mängder foder. Blir hon inte bättre kontakta veterinär för har hon fått ett fullt utvecklat magsår så behöver hon medicin för att bli bra. Det tar dessutom lång tid att läka den här typen av åkommor. Det handlar inte några veckor utan om månader och ibland år. Tyvärr så om man låter det gå långt innan man gör något så prognosen inte gynnsam. Finns många här på forumet som tråkiga erfarenheter av magsår på häst. Inte minst dyra erfarenheter.

Nej det ska gudarna vet att 2 ½ vecka inte är någon tid alls i dessa sammanhang, när vi fick hem vår unghäst så var hans mage allt annat än att hurra för.

Vi struntade då helt i allt hösilage på inrådan från foderkunniga, han fick också jäst 2 ggr per dag vilket han glatt tuggade i sig. PÅ det fick han lucern utan melass. så totalt sett åt denna islandskille 7 kg hö samt 1 kg lucern utan melass och 1 paket bakjäst dagligen. Det tog 6 veckor innan det lugnade ner sig, där efter var han inte ok i magen förrän efter ca 3½-4 månader.

Men vid 6 veckor behövde man inte hämta skiten från väggarna.

Vid 8 veckor började han slussas tillbaka på det foder han skulle gå på, nämligen stallets hösilage. Och sen när allt var klar efter knappt 4 månader gick han fullskaligt på stallet foder utan problem.

okej... jag avslutar det här nu. Har av vissa fått konkreta förslag och vissa "målar f-n" på väggen totalt!! Jag känner inte en enda häst som haft eller har magsår!! Jag är helt 100% säker på att min häst inte har magsår!!
Vissa får det att låta som att jag har bytt foder och ökat och minskat mer eller mindre varje dag!! givetvis har jag inte gjort det!!
Min fråga var om det kan vara så mkt energi i hösilage att det gör hästen överpigg?? Den har kommit in på helt andra proportioner än jag hade räknat med, jag försöker förklara hur det går till, men vissa vill inte tolka positivt utan utläser bara negativt......
hovslagaren var på plats idag, en man som hållt på många år med hästar, han tyckte mitt resonemang var helt rätt och trodde nog det skulle göra hästen ok igen, och han såg hur hästen mår och beter sig idag, dessutom gav han mig lite tips hanteringsmässigt för att förbättra livet för oss alla! Denna hästen är bra mycket tuffare än min förra var som jag hade i 5 år, därför är jag för tillfället inte van vid det. Bara att lära sig och vara noggrann med att hålla gränserna! Hon såg dessutom ut att må mycket bättre redan idag, stod lugnt o stilla när hon blev skodd. Proequo-kuren har väl gjort nytta. Jag kan skriva igen om några veckor och berätta hur det gått. Men fler råd behöver jag inte!!
Tack till alla er som gett mig konstruktiva råd!!!

Du missförstår oss... :( Det är ingen här som anklagar dig, vi vill bara upplysa alla som läser tråden att 6-7 kilo hösilage är alldeles för lite för en häst av din hästs storlek och att för lite grovfoder kan ge precis de symptom du beskriver - energisk, hetsig, stressig häst, till exempel. Det kan lätt misstolkas som överskottsenergi men kan röra sig om magproblem av den allvarligare sorten. Ingen här säger att din häst har magsår, men det låter på din beskrivning som att det kan vara på gång.

Du är inte anklagad för någonting, tvärt om är vi glada att du ber om hjälp och hoppas att du lyssnar på de av oss som har lång erfarenhet av hästar med liknande problem. (Tyckte din hovis verkligen att det var bra att sänka fodret så mycket?)

Överskottsenergi är inte skadligt som sådant, så om det är det det rör sig om i ditt fall så är det väl ingen större fara på taket? Mer motion, mer utevistelse, longering innan ridpassen och så vidare underlättar om hästen är väldigt het på gröten. Men steg 1 måste ju vara att utesluta fysiska problem och då anser flera av oss att du bör öka grovfodergivan så mycket som möjligt - med samma hösilage som du har nu eller med ett annat också som komplement så att hästen hela tiden har nåt att sysselsätta magen och huvudet med.

Köldgrader kan också ge extra "energi" till vissa hästar så i ditt fall kanske det rör sig om en kombination? Lyckligtvis kommer det inte vara vinter för alltid. ;)

tack =) kände mig lite påhoppad där ett tag...
hovis tyckte det var bra iomed att hästen bytt stall och landskap, alltså att hösilaget kanske inte är samma som det hon är van vid, därför höll han med om att minska till den givan hon är van vid, och öka sakta därifrån. Jag ökade relativt fort när hon kom för att jag tyckte hon behövde det, troligen för fort innan hon ens hunnit vänja sig vid det nya fodret, så det blev en ond cirkel av allt... därför försöker jag komma tillbaka till ruta 1 och börja om!! Jag vill givetvis ge min häst mer grovfoder än 6-7 kg, det förstår jag också att hon behöver, men om magen inte tål fodret så måste den ju få en chans att vänja sig!!
Energin är inte nåt större problem vid ridning, lite het i början o bockningar ibland, men inget allvarligt, men man ska ju ta sig dit!! Problemen har varit i hantering, hon hotar oss, visar tendens till stegring, vägrar gå från box till uppbinding mm mm...
nu hoppas jag dock att vi har kommit tillbaka till ruta 1 i helgen och sakteligen är påväg till 2 här i början av veckan! =)

Att minska fodergivan är klassiskt vid dessa tillfällen då främst kraftfodret, problemet för dig är att din häst stod på en minimigiva vilket gör att fodergivan inte kan kapas mer. Grovfodret är livsviktigt för hästen, den får magen att fungera som den ska. Om hästen inte får i sig tillräckligt med strå så blir den sjuk, ingen har hoppat på dig eller anklagat dig men däremot är vi flera som försökt förklara hur viktig grovfodret är för hästen och vad som kan ske när den är för liten.

Jag har själv islänningar och dessa är lite mindre än din häst, gissningsvis 20 cm mindre i mankhöjd och kanske 150 kg lättar. De äter idag 5,9 kg TS vilket blir i vårt hösilage 8 kg per dygn, vad ditt hösilage innehåller för TS vet vi inte eftersom ingen analys finns att tillgå.

Om jag i det här läget skulle minska på grovfodret får jag uppstressade hästar som förmodligen kan se ut som överskottsenergi, jag har upplevt detta några gånger när jag varit på kurs med en av hästarna. Han har då slutat äta delvis beroende på stress, men ju mer stressad han blir desto mindre äter han. Hade vi i det läget stannat borta länge, säg flera dagar så hade han fått kolik.

jodå, jag har analys, det är den jag använt när jag räknat i foderstatsprogram på nätet...

TS 84%
smältbart råprotein 45 g/kg foder
energi 8,2 MJ/kg foder
råprotein 91 g/kg TS
smältbart råprotein 54 g/kg TS
energi 10 MJ/kg TS

dom andra värdena hade inte min stallkamrat skrivit av....
så det är det hösilaget jag ger + krafft grund, betfor, vetekli o mineraler.

Fast det finns faktiskt extremt lättfödda hästar också-hade själv en ponnykorsning på 160 i mkh och alla sa till mig att så lite kan inte en så stor häst gå på. Men det kan i vissa fall vara så att de inte klarar mer för att inte bli smällfeta. Fick nämligen ta bort min häst pga överfodring, med kraftig övervikt som sedan slitit ut lederna på henne. För att den hästen skulle må bra (givetvis kollat i samråd med vet) fick hon sammanlagt 7 kg hösilage.

Öka ensilaget!!! Hästen är gjord för att äta grovfoder i första hand. Dina 7-8 kg ensilage motsvarar kanske 6 kg hö vilket blir för lite torrsubstans. Att då minska grovfodret för att SEN öka igen tror jag bara ger dig mer problem. Magen kommr i obalans dvs tarmfloran.

Sedan en fråga: Hur gick foderbytet till? Bytte ni lugnt och försiktigt över några dagar - 1 vecka eller var det ett tvärt byte? Tvärt byte kan rubba bakteriebalansen i magen.

5,5 i kvot är lågt och innebär sämre förutsättningar för att bygga muskler. Att då byta ut en del av givan mot halm som i princip inte innehåller protein gör att kvoten sjukner ytterligare och hästen tappar snart muskler då proteinet som bygger muskler saknas.

vi bytte rakt av tyvärr... jag var slarvig själv som tyckte att hösilage som hösilage.... kraftfodret är samma som hon fått innan, det skiljer ju inte. Enligt foderstatsprogram ska 8 kg av vårt hösilage räcka till henne.... jag ökar nu lugnt o stilla och tittar på hur hon mår och ser ut istället!

TS på 84% är i princip att jämställa med hö!!

jag tror dock också som ujent96 att man kan inte stirra sig blind på siffrorna, utan måste titta på individen hur den mår också!! skulle man titta på siffrorna bara så var mitt fullblod totalt överfodrat, men lyckades precis hålla hull, gick inte att få i honom mer mat....

Förresten.. när jag ställde min urprungliga fråga hade jag inte siffrorna från analysen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka