Mkt energi i hösilage?

T

TheOne

Har en ny häst som är väldigt mkt piggare än hon beskrivits av uppfödaren. Hon ska vara väldigt lättfödd, halvblod på 160 cm. Hon får i dagsläget per dygn ca 0,5 kg kraft grund, 2 nävar betfor, vitaminer o 10 kg hösilage. Kraftfodret har vi dragit ner så kraftigt pga att hon varit väldigt pigg, och blir närapå oreglerbar, men det har inte gjort nån nytta. Har inte sett analysen av hösilaget, men kan det vara så mkt energi i ett hösilage att detta gör hästen överpigg?? Funderar på att byta ut till halm, men kan det göra någon nytta? Har aldrig tidigare varit med om att en häst blivit så pigg av hösilage!!

Sv: Mkt energi i hösilage?

Varför tror du att det är fodret som gör henne pigg? Jag kan tänka mig att en häst som kommer ny till ett ställe kanske behöver lite tid at vänja sig vid allt nytt.
Jag tror inte att ensilage innehåller ngt som gör hästar pigga men det tror jag egentligen inte om ngt foder.

Hösilage är samma som hö fast högr halt av vätska i..

Med andra ord så är det något annat som gör att hästen är stimig..

Ta det bara lugnt och låt hästen få ordentligt med grovfoder+eventuellt minska ner på krafft istället..

Skulle oxå gissa på att det är för att hon är ny, sen är ju vissa hästar naturligt piggare än andra... Det kan inte vara så att hon reagerar på havre? För krafft grund innehåller ganska mkt havre...
Tror inte det blir bättre att byta till halm, för då får du antagligen bara ett proteinunderskott som du behöver fylla på annat sätt...
Skulle ge det några veckor...

Skulle oxå gissa på att det är för att hon är ny, sen är ju vissa hästar naturligt piggare än andra... Det kan inte vara så att hon reagerar på havre? För krafft grund innehåller ganska mkt havre...
Tror inte det blir bättre att byta till halm, för då får du antagligen bara ett proteinunderskott som du behöver fylla på annat sätt...
Skulle ge det några veckor...

Håller helt med. Eftersom hästen är ny kanske hon inte riktigt kommit till ro än... eller så är hon den pigga sorten helt enkelt.

fast hon har varit i stallet i 1 månad nu, tycker inte det är att räkna som så ny längre.... har pratat med ägaren, som inte känner igen sin häst när jag berättar hur hon är!! Det var hon som tyckte det lät som hon var för pigg och tyckte jag skulle byta ut endel hö mot halm (eftersom hon redan i princip inte får något kraftfoder)...
Vi har ett litet stall, bara 4 hästar, dom går ute mycket och det är allmänt rätt lugnt i stallet. Dom går dock ensamma i hagarna, men precis bredvid varandra. Har hon massor av överenergi borde hon kunna springa av sig i hagen så det räcker!!

Är hon van vid att gå ensam i hagen eller har hon alltid haft sällskap förut?
// Linda

Hur lång tid det tar för en häst att finna sig tillrätta är väldigt olika. De sist hit komna hästen var som född här efter några dagar. Den som tagit längst tid på sig tog över år innan hon slutade vara på tårna. Så en månad kan vara både lång och kort tid.

Vi ger våra hästar(en nordis & en welsh) inget mer än hö blandat med halm.Det var för att våra hästar inte skulle bli så tjocka då vi har väldigt bra hö! Nu har båda två blivit mycket piggare också! Dels av att de inte får lika mycket mat längre & dels så om hästar får mindre mat blir de i regel piggare! Det stämmer väldigt bra på våra & andra hästägare har berättat samma sak. :)

Har du även kollat så att hon inte har ont någonstans? Eller att sadel eller dylik. klämmer?

Kan vara en dålig kvot mellan protein å energi i hösilaget.

Har du någon analys på hösilaget?

Prova med att ge mer protein och se om det kan vara det som spökar.

svar till flera

hon har gått ensam förr, men trivs nog bättre med sällskap, tyvärr går det inte att lösa hos oss vintertid... hon har kompis precis bredvid..

har felsökt för att finna om hon har ont nånstans, men hittar inget... om hon har ont så är det i magen, och jag försöker finna anledningen till det...

kan du förklara det där med kvoten mellan protein o energi?? vi har analys på hösilaget... har gjort foderberäkning på nätet, men blir inte så mkt klokare på hur jag ska göra...

har idag dragit ner på hösilaget rätt mkt på ägarens inrådan. Hästen har tidigare gått på max 7 kg hösilage, 1,5 kg krafft grund o betfor. nu fick hon 10 kg hösilage av mig och är nästan tunn... känns som hon inte tar upp fodret som hon ska, utan mår dålig istället, har varit lös i magen... vi har även gett en kur prequo och då har magen blivit ngt bättre, men inte bra än.. (kuren är inte slut)

Om du har en analys på grovfodret så tar du värdet för smältbart råprotein och delar det med värdet för energi (Smrp/MJ) En vanligt ridhäst brukar behöva en kvot på omkring 6, en mer krävande häst kan behöva lite högre och en växande ännu mer o s v. Så titta efter vilken kvot du får på din analys.

Att dra ner på ensilaget till häst som känns mager är fel väg att gå, du bör göra tvärt om istället. Att hon är lös i magen beror med största sannolikhet en av två saker. Antingen är det dålig hygienisk kvalitet på fodret eller så så har ni fel utfodringrutiner. Detta är de två vanligaste orsakerna till lös mage på häst.

Våra lättfödda c-ponnies går på 8 kg hösilage så 7 kg låter lite, för lite.

det tror jag inte... vi har 4 hästar i stallet, dom andra 3 mår jättebra. dom utfodras på morgonen vid 6 med kraftfoder, släpps ut o får hösilage i hagen. sen får dom hösilage ute vid lunch, sen får dom kraftfoder o hösilage när dom kommer in vid 17, sen får dom hösilage vid 21 oxå, alltså 4 ggr/dag... vi har mycket fint o bra hösilage i år, så det går inte att klaga på!! förra året däremot var det bra mkt sämre, men inga hästar som mådde dåligt av det!!

sen är hon ju inte mager! men för att bygga muskler hade det inte varit fel om hon hade haft lite att ta av..

min teori är att hon inte tål hösilaget och därmed blivit dålig i magen och därför inte kunnat tillgodose sig det fodret hon fått.. därför hoppas jag att genom att minska hösilaget, till fortfarande rimlig mängd, och ändra foderstaten av kraftfoder så ska hennes mage rätta till sig
-> tillgodoser sig maten bättre -> mår bättre -> gladare häst!!
bara att hålla tummarna....

jag ska försöka komma upp i 7-8 kg igen tänkte jag, men drar ner det ordentligt först och ska sedan, om hon mår bra, öka det sakta igen är planen... just nu försöker jag få tag i halm för att komplettera med så hon får lite mer att tugga på.....

jag har smältbart råprotein 45 g/kg foder och energin på 8,2 MJ/kg foder, då blir kvoten ca 5,5..... inte så högt isåfall

jag ska försöka komma upp i 7-8 kg igen tänkte jag, men drar ner det ordentligt först och ska sedan, om hon mår bra, öka det sakta igen är planen... just nu försöker jag få tag i halm för att komplettera med så hon får lite mer att tugga på.....

Menar du att din häst på 160 cm får mindre hösilage än 7-8 kg nu?
Får den något annat grovfoder? Vad är TS på hösilaget?
/Camilla

jag har smältbart råprotein 45 g/kg foder och energin på 8,2 MJ/kg foder, då blir kvoten ca 5,5..... inte så högt isåfall

5,5 i kvot är uppenbarligen för lite för den hästen eftersom du tycker att den är för tunn för att kunna bygga muskler
Om du tar bort hösilag och ersätter det med halm så sänker du kvoten.
Jag skulle höja kvoten för att hästen ska kunna bygga muskler.
/Camilla

Lite tankar från mig:

Kvoten på silaget är 5,5, skulle byta ut krafft grunden mot något som är en aning proteinrikare och kanske lite lägre i energi så du kan ge lite mer grovfoder. Du kanske kan ge lusern istället? Det smälter hästmagen osm grovfoder och är därför milt och bra för magen samtidigt som du får upp proteinintaget lite. Nyttiga fibrer. Och ger du så lite hösilage som 7-8 kg måste du erbjuda lite halm eller torrhö för att magen inte ska stå tom för mkt. Det ökar risken för magsår vilket verkligen ger en stressad häst. ¨

Hetsiga hästar brukar också förbruka lite mer magnesium än andra, och brist visar sig genom att de blir känsliga för ljud, får svårt att koppla av mm. Så ett litet tillskott av tex biomag kan ju vara bra att prova med.

Så mina tips som jag tror skulle hjälpa: Komplettera hösilaget med lite lusern istället för ditt kraftfoder, erbjud lite halm under natten om silaget tar slut fort och du inte vågar ge mer. Och slutligen extra magnesium om inte foderstaten redan täcker behovet med råge då din häst kan ha ett lite högre behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka