Mjukare fransar på chaps?

MsSleepalot

Trådstartare
Fick precis hem mina chaps, men fransarna är ju jättestela och fula:crazy::D

Hur får man dom sådär mjuka slappa och hängiga och slängiga?:cool:

Sv: Mjukare fransar på chaps?

konstigt men jag vet inte.. själv skulle jag kanske prova att blöta fransarna med varmt vatten om och om igen under en veckas tid.. eller nåt.. jag vet inte... hmm..

Har provat blött dom med varmt vatten nu, får se hur dom blir sen när dom torkat:)

Nej förhälskutta dom blir ännu hårdare när dom torkar,det vet du väll hur läder blir när det torkat.
Det är som med allt annat....hårt arbete är det som gäller,du får helt enkelt ha dom så dom slits.

Hm, tror jag håller med föregående talare, läder blir ju hemskt hårt när det torkar! Fast samtidigt så rekomenderas man ju faktiskt att blöta och böja fendrarna på nya sadlar?
Men jag tror ändå att det bästa vore att slita på dem samt smörja det som tusan.

jag har alltid trott man blötte fendrarna bara för att det skulle stelna! i den nya formen,
med sånna fransar skulle jag ha lagt i en massa läderolja med typ aleminumpapper (hur det nu stavs) runt om o klasar så att det får ligga o suga i sig länge...borde ju funka tror man eller slå dem mot ett bord i evigheter...;)

Det tror jag nog du har rätt i faktiskt.. Såklart de ska stela i sin nya form. :bow:

Ja just dä...... har man mockachaps skall man smörja in dom rikligt...eller hur det nu var??

Jag är ingen expert på det här området men du kan prova att hänga upp chapsen så att fransarna hänger rakt ner som de gör när man står upp med dem på sig. Ta frans för frans (lite tidsödande men...:angel:) och spraya på läderputs i sprayform, det finns i de flesta hästaffärer.
Det är värt att prova!
När man har fått hem nya lädersaker gör man ju så innan man använder dem...

är det läderchaps så kan du väl smörja in dom med ngt bra läderfett? ( + hårt arbete)

Vatten gör dem endast hårdare, om det är läder

Fast, vi vet ju faktiskt inte om TS chaps är i mocka eller inte? Eftersom hon inte skrev showchaps så tänkte jag automatiskt att de inte var det. Men jag kan ju ha fel och det förklarar ju ännu mer hennes problem.. Jag borde förstås ha skrivit att mitt tips inte gällde mockachaps.

TS: Hur har det gått?

Senast ändrad av en moderator:

fast jag har vattnat mina sadlar mellan ridningarna och dom har blivit mjukare fortare av det... Även träns.

vatten är inte farligt för läder. Läder fungerar som våran egen hud, altså man blir torr av vatten och smörjer sig med lotion= på läder fett/olja.
Tänk som sådant att om man badar länge så blir en hud mjuk i vattnet, likaså blir läder (detta är exempel på att forma fendrar) men när det torkar så blir det torrt=lädret blir lite stelt men håller formen. Men genom att blöta så kan man forma/punsa mm läder lätt.

Om det är mocka chaps så lär de inte bli snygga om man blöter de. blöta förstör mockan. Mocka som är stelt blir med tiden följsamt och mjukt.

Om det däremot är läderchaps så tror jag dessa skulle bli supergoa om man blötte de ordentligt och red en långsväng tills de torkar för att sedan återfukta de med fett/olja, för de lär ha format sig gött over rompan och lår :rofl:.

fast jag har vattnat mina sadlar mellan ridningarna och dom har blivit mjukare fortare av det... Även träns.

Är det inte mer så att tex sadlarna har format (typ fender) sig efter dig så du upplever att sadeln blivit mjukare av vatten :idea:

När man har fått hem nya lädersaker gör man ju så innan man använder dem...

Beror helt på vad det är för läderkvalité, på tex billiga lädervaror så är de dåligt behandlade från början och för att försöka få lång livsgaranti på de så dränks de med diverse fetter/oljor.
Men om man tar kvalitets läder så brukar det endast behövas vatten och ev lite tvål den närmaste tiden då det redan har rätt balans i lädret från början.

Kvalitét is the shit :D

ju mer nötta desto mjukare blir dom ju.

pröva att gnugga dom :D;)

Antagligen snobbigt av mig men - jag köpte mina showchaps på pryss, och skinnet är mjukt och fint och fransarna likaså. Kanske en pris- och kvalitetsfråga???
Kryddelydd

Antagligen snobbigt av mig men - jag köpte mina showchaps på pryss, och skinnet är mjukt och fint och fransarna likaså. Kanske en pris- och kvalitetsfråga???
Kryddelydd

Billigare chaps är oftast lika med tjockare och osmidigare mocka alltså blir fransarna stelare...
Har provat sådana chaps och själv skulle jag hellre spara till ett par specialsydda och nöja mig med att rida i bara jeansen tills dess... ;)

Jo, det är stor skillnad på känsla mellan chaps i olika prisklasser. Men man får spara länge innan man har råd med showchaps i bättre kvalitet. 3500:- och uppåt är ju inga småpengar direkt.

Men jag köpte ett par billigare för ca 500:- och blev inte nöjd, passformen är inget vidare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 754
Senast: Milosari
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka