Mjuka upp stel häst - tips?

T

Tennenbaum

Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag försöka få honom lite mindre stel och lite mindre tjock, är det tänkt ;)
Är det någon som har tips på bra övningar för att mjuka upp honom i den stela sidan? Han är verkligen JÄTTEstel.
 
Sv: Mjuka upp stel häst - tips?

Är hästen genomgången och frisförklarad på klinik?

Om inte, så hade jag ärligt ifrågasatt om hästen är frisk. Det är inte normalt, oavsett ålder, att de blir så extremt stela, framför allt inte i bara i en sida.

Jag hade kollat upp hästen innan jag bad om tips här!
 
Sv: Mjuka upp stel häst - tips?

Den sidan man upplever som stel är den starka sidan. Det är den andra sidan, den svaga sidan, man ska fokusera mest på. Anledningen att den starka sidan känns stel är för att hästen går med bogen åt det hållet, lösningen är vanligt rakriktande arbete. Öppna i raka sidan, ledande tygeltag, flytta bogen. Skänkelvikningar i andra varvet och försöka få den att ta stöd på tygeln i den svaga sidan genom att få bort bogen från den starka sidan. Sök på rakriktning! Allt detta förutsatt att det inte är något fysiskt fel på den.
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
901
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp