Mjuka i sadeln?

cristobal

Trådstartare
Ja, hur gör ni? Efter en timme i sadeln känner jag att det skulle vara skönt att "skaka loss". Tycker jag blir stel efter en stund.
Brukar ibland sitta av och gå en bit, så jag kan få igång ryggen igen.
Men gör ni ngt isadeln för att bli mjuk igen?

Sv: Mjuka i sadeln?

Förstår vad du menar. Ryggen blir "stel" och det känns som man har ridit jättelänge.
Men då brukar jag lägga stigbyglarna i kors framför sadeln, och skritta. Man slappnar av bättre och ryggen blir inte så "stel" då. Sen är man mjuk igen :D

Sv: Mjuka i sadeln?

Mjuka upp alla leder genom att röra på dem! Detta gör jag normalt innan varje ridpass, men det fungerar även om man "stelnat" i sadeln eller om man sitter och spänner sig.
Jag gör följande:
1. Snurra handlederna
2. Böj armbågslederna
3. Rulla med axlarna
4. Klappa hästen på baken = vrid överkroppen, ett par gångar från varje håll.
5. Ta fötterna bakåt så knäna böjs.
6. Snurra på fotlederna.
7. Lyft ut benen från sadeln så du kommer åt höftlederna. (kräver lite benstyrka:p)
8. Sträck händerna upp i luften så högt du kan så ryggraden dras ut.

Allt detta ska alltså göras i sadeln, på häst som står stilla eller skrittar. Kan vara svårt i början på känslig häst, men de vänjer sig. Min lättstressade pålle höll på att få slag de första gångerna jag gjorde dessa övningar, men nu så somnar han nästan:)

Gör även en eller flera av dessa övningar emellanåt när jag rider på bana, för att motverka spänningar hos mig själv. Har lärt det av CR instruktör!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar