mjuka bölder eller blåsor

Rain_woman

Trådstartare
Vad kan det vara om en häst har ett tiotal riktigt mjuka, stora som femtioöringar, bölder/blåsor här och där i kroppen? De är inte hårlöst där "bölderna" sitter, och de innehåller vätska eftersom jag klämde på dessa. De gör nog också ont eftersom hästen reagera när jag tryckte på dom. De flesta sitter vid hals och bog men nån enstaka sitter också vid revbenen.
De är inte ojämna i utseende utan mer som ett rejält insektsbett.

Sv: mjuka bölder eller blåsor

Ska försöka fixa imorrn. Jag funderade också på regnskållor först men jag har tidigare sett det på en annan häst och det ser inte ut som det. Regnskållorna var hårlösa små fläckar med typ sårskorpa på. Och de var riktigt ömma då.

De här är som bollar under huden med tunn hud över. Skulle man klämma på dessa så skulle man kunna spräcka dem...:S De är som minibölder.

Sv: mjuka bölder eller blåsor

Tror det kommer sig av att hästen ätit giftiga växter, tex stånds som är mkt giftig å har en bäsk smak, den tappar smaken men är lika giftig när den bryts av alltså nu på tidig vinter när det inte finns så mkt i hagen å växterna fryser ner.Min häst har ätit alsikeklöver å annat skräp i hagen å då fick han mugg på sitt vita bakben.Jag ger honom 1/3 dels jäst ( vanlig kub från mataffären för ca 2 kr) i foderhink per dag för magen å muggen är borta utan att jag smort eller ngt. Hästar får hudproblem om deras mage är i olag.Det finns många trådar om det här på Buke.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 072
Senast: Nirvana
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: sandrafors
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 061
Senast: sandrafors
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 597
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31