Mjuka ben till muskelhundar?

Carolininen

Trådstartare
Min vän har boerboel och var för ett tag sedan hos vet och lagade en trasig tand på en av hundarna.
Veterinären sade då till henne att man aldrig ska ge hårda ben till dylika raser eftersom de har så högt tryck i käkarna (1 ton påstod veterinären enl min vän). De biter helt enkel sönder tänderna och man bör hålla sig till "mjuka" tuggrullar av torkad hud.

Är detta något man bör rätta sig efter tro? Själv ger jag nästan bara okokta märgen till staffen eftersom det är det enda som håller honom sysselsatt i mer än 2 min. Dessutom inbillar jag mig att det är märgbenen som håller deras tänder fina.

Sv: Mjuka ben till muskelhundar?

Har aldrig hört det men min Amstaff får enbart märgben och det funkar hur bra som helst.:)

Min grabb har små silkesterrier-tänder, men han klarar av märgben och liknade utan problem!

Dock har han 3 skadade tänder ifrån yngre dagar där hans förra ägare tillät han tugga på golfbollar..

Det där tvivlar jag starkt på.

Enda gången någon av mina Amstaffar gjort illa tänder är vid slagsmål. Äldsta hanen bet sönder en hörntand hela vägen ner i rötterna, då den andra hunden hade kedjestryp på som han bet i.
Ena tiken har slagit av en liten bit av en framtand då hon högg i dammsugarens metallrör :p

Dom har ätit märgben, älgben, fryst och rå kyckling och massor annat hårt. Aldrig hänt någonting.

Jag har också hört att hunden kan skada tänderna på hårda ben. Men det är ju bara att hålla koll på hur din hund tuggar ben. Biter den väligt våldsamt kanske man ska hålla extra koll när man ger märgben och andra hårda ben.

Det finns ju andra ben man kan ge, som revben och rygg-/nackkotor till exempel. Här om dagen fick min hund ett bogblad från rådjur.

Hårda ben kan ge tandskador hos alla hundar.
Molosser är inte så dumma att de hugger vilt i benet, utan de anpassar tryck efter behov.

Får man tag på knotor med brosk, är det bland det bästa man kan ge.
Lång aktivering, lättsmält brosk och så stort att tuggandet kräver lite precision.

Amstaff och boerboel spelar inte i samma liga :D Tror absolut att veterinären har rätt.

Fast alltså, det stämmer inte. ALLA hundar kan göra illa sina tänder på väldigt hårda ben (eller andra hårda saker!) om dom äter vårdslöst, är för hetsiga eller annat. Olika stora munnar, olika stort tryck - men också olika stora tänder etc.
Jag vet om rätt många Frallor som haft sönder sina tänder på leksaker, pinnar och dylikt - helt enkelt för att dom inte kan kontrollera sig själva riktigt. Och mig veterligen är dom inga muskelhundar ;) Vilket exempelvis Amstaffen är.

Jag har hört samma sak om en del av raserna som delas in i den kategorin, men konstigt nog så var det ingen som tyckte att det skulle appliceras på min gamla vakthund exempelvis. Som var både större och mer kraftfull än både Amstaff, Boerboel och många fler.

Det känns mer som lite av en myt. Bland annat för att bitkraften per cm3 är mätt många gånger genom åren på diverse raser, och den är aldrig så hög som alla verkar vilja tro..

Jag är lite inne på din linje Bebben...

Men det är klart att det är bra att tänka sig för.

Jag förstår inte vad du menar riktigt :confused:

Menar du att de inte har samma tryck i käkarna eller menar du att de tuggar på olika sätt?
Veterinären hade uttryckt sig i form av alla kamphundar vilket även borde inkludera min staffe.

Var får du tag i revben och dylikt? Jag köper ju mina märgben billigt i mataffären. Hittar jag annat så får de det också. Tex förra veckan hittade jag oxlägg som de fick. Även grisknorrar brukar finnas men annars är det skralt tycker jag.

Ibland säljer de i mataffären. City gross säljer väl annars lite mer udda saker. Jag får av jägare :-)

Det är på citygross jag handlar och de har bättre än övriga butiker.
Man skulle ta och lära känna en jägare alltså;) De verkar vara bra o ha!

Väldigt bra att ha! Fick ett helt rådjursskelett sist så hela frysen är full. Fick slänga lite av min egen mat, men det är det värt ;)

Revben brukar de t.ex. sälja på ICA och coop. Om du får någon av deras reklamblad kan du bläddra i det och se om de har något till extrapris:)

Borde komma nu mer inför jul också. Tycker faktiskt jag alltid ser revben i affären när jag handlar, i den vanliga köttdisken.

Självfallet ska man göra det! Vissa hundar borde säkert inte ha hårda saker öht eftersom att dom inte kan behärska sig kanske.

Några av mina kan exempelvis inte ha sådana här "ägg" som är utformade så att hundarna inte ska få grepp om dom, för dom inser inte sina begränsningar och tuggar på det där stenhårda ägget och nöter ner tänderna totalt. Däck kan den gamle inte vara i närheten av, för han tuggar sig rakt igenom dom utan att tveka, och sliter ner tänderna fort.
Däremot så fungerar alla ben och vanliga leksaker i alla fall :)

(Min gamla vakthund som nämndes ovan, en Fila Brasileiro, lekte sällan med föremål. Däremot kunde han tugga sig igenom en trädörr på några minuter om han ansåg att det behövdes, och han tuggade av löplinor med vajer inuti..)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 242
Senast: canine
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat