Mjuk stråle...detta regnande...

TinyWiny

Trådstartare
Är så trött på regnet:devil:

Alla hagar är ju "dammar" istället för sommarbete:devil:

Min häst har fått så mjuka strålar att hon har svårt för att gå:cry:

Jag vet inte om jag ska ringa hovis eller vet, om det kanske beror på något annat:confused:

Hon har gått oskodd länge och fram till för någon vecka sedan så hade hon inga problem med något underlag.

Sen har hon stått nästan två veckor, (jag flög av och fick en fin hjärnskakning och är fortfarande blå:angel:)
Och när jag tog in dem igår så hade hon så ont att hon knappt kunde gå:cry:

Känner att jag bara svammlar:(
Hjälp vad ska jag göra????

Sv: Mjuk stråle...detta regnande...

Har varit ute hos henne igen, hon är stapplig så vet är på väg.

Misstänker fång:cry:

Här har det regnat i princip varje dag i 4 veckor, skit är vad det är! Jag har hästarna inne på natten så de får torka upp. Problemet är bara att jag har snart inget hö och det som skulle vara inkört nu står och ruttnar bort.

Jag får väl sälja hästarna för jag har ingen mat till dem i vinter (jodå, får väl köra med ensilage men usch vad det är jobbigt).

Låter soom om hon kan ha fång.Är hon varm i nån av hovarna,speciellt vid kronranden?
Vila i kombination med sommarbete kan lätt ge fång.Testa flytta henne från betet o ge henne hö istället, hon borde nli bättre på någon dag, du kan även ta ut en hovis som raspar upp hovväggarna så de inte tar i backen.Nu menar jag inte öppna upp hela hoven utan raspa nån centimeter så hovväggen inte tar i backen.

Jag skulle också ringt vet.. Hoppas att det går bra för er!

Svarar alla
Nu har vet. varit här...

Hon trodde inte det var fång utan något med musklerna igen:cry:

Hon har tidigare haft kf och allmänt muskelsönderfall:(

Fick klartecken av vet att sätta igång henne i slutet av maj och nu detta:cry: F-N ska det aldrig ta slut:confused:

Hon ska gå på smärt stillande nu under helgen så får vi se hur hon är på måndag, det blir nog Skara då så att de får utreda henne så att vi får veta vad det är som inte är som det ska.

Alla blodprover som tagits tidigare visar ju på att det är något fel med musklerna men nu orkar jag inte se min :love: lida mer, nu måste jag få klarhet i vad som är fel:cry:

Så nu får hon gå i liten sjukhage...och börjar hon springa så får hon komma in igen, tur att man har hästarna utanför fönstret i allafall.

En akut korsis kan ju se ut ungefär som jag minns det fånganfall min ponny fick på 80-talet.

Tog vet. blodprov för att kolla om det ÄR korsis?
En korsförlamning orsakar muskelsönderfall och har man en korsis-pålle bör man behandla den därefter.

Min korsis-pålla fick inte ordning på sina värden förrän efter två månader. En korsförlamningshäst ska JOBBA för att må bra, gärna varje dag.

En akut korsis kan ju se ut ungefär som jag minns det fånganfall min ponny fick på 80-talet.

Tog vet. blodprov för att kolla om det ÄR korsis?
En korsförlamning orsakar muskelsönderfall och har man en korsis-pålle bör man behandla den därefter.

Min korsis-pålla fick inte ordning på sina värden förrän efter två månader. En korsförlamningshäst ska JOBBA för att må bra, gärna varje dag.

Nä korsförlamning är det inte, hon är mjuk och fin över korset och stelheten är mest i fram:(

Du menar väl att de ska jobba när de blivit friska hoppas jag?! Inte när de har ont?!

Några blodprover togs inte, fredageftermiddag=proverna blir dåliga över helgen:mad:

Vet. ringer på måndag och är hon inte bättre då så blir det Skara:(

Min häst har varit sjuk i över ett år nu, med korsförlamning, kolik, och allmänt muskelförfall:cry:

Känns som vi har kommit till vägens ände:cry:

Jag vill ju bara att hon ska bli frisk igen men frågan är hur bra prognos hon har:confused:

Vad då blir dåliga över helgen? Våra DV utgår från en station och hon som gav min finadyne (ko-vet) åkte till stationen och körde proverna direkt i maskinen för analys. En lördagkväll vil halv nio var det hon kom till stallet.

Annars misstänkte hon lätt korsis, när jag pratade med DV dagen efter visade det sig att maskinen inte räckte till för att mäta ena värdet.

Så fort de klarar att röra sig utan några större problem ska de röra sig enligt de direktiv jag fått. En muskel kan ju aldrig vila sig frisk. Jag var igång och promenerade min på måndagen och valde att inte börja köra jobb med henne förrän värdena var nere igen. Två veckor senare låg fortfarande ASAT över 3000.

Men det låter som din har någon annan sjukdom än just korsförlamning?

Har ni kollat hästen för fästinginfektioner? De kan ge mkt konstiga symptom och hålla i sig länge.

Vad då blir dåliga över helgen? Våra DV utgår från en station och hon som gav min finadyne (ko-vet) åkte till stationen och körde proverna direkt i maskinen för analys. En lördagkväll vil halv nio var det hon kom till stallet.

Annars misstänkte hon lätt korsis, när jag pratade med DV dagen efter visade det sig att maskinen inte räckte till för att mäta ena värdet.

Så fort de klarar att röra sig utan några större problem ska de röra sig enligt de direktiv jag fått. En muskel kan ju aldrig vila sig frisk. Jag var igång och promenerade min på måndagen och valde att inte börja köra jobb med henne förrän värdena var nere igen. Två veckor senare låg fortfarande ASAT över 3000.

Men det låter som din har någon annan sjukdom än just korsförlamning?

Jag sa att jag kunde åka till Skara med proverna (närmaste labb) men hon tyckte att eftersom min häst har haft liknande innan så kunde vi vänta till måndag:crazy:

Jo när de kan röra sig ok så ska de ju röra sig, det fick jag också som rek. när hon hade kf.

Ja något märkligt är det:( vet. har varit inne på att hon inte kan bryta ner proteinerna på rätt sätt:confused: att hon då får förgiftning i musklerna då och då...ungefär som en laktosintolerant, det går att få i sig lite mjölk ett tag men sen blir man tvär dålig:(

Fy jag är så less på att min lilla tjejja inte får vara frisk, lider så oerhört med henne när hon har ont:cry:

Men har bestämt mig för att jag åker till Skara med henne så att de får utreda henne tills de hittar felet för det här är inte rätt mot henne:cry:

Jag vill ju att hon ska kunna dra sina bus race alltid! inte bara ett par gånger om året:cry:

Vad har du för foderstat på hästen? Jag har tagit bort (nästan) allt spannmål på min.

Skum vet. det enda sättet att veta hur kraftig korsis hästen har är ju att ta proven ut akut skede.... :crazy:
´

Vad har du för foderstat på hästen? Jag har tagit bort (nästan) allt spannmål på min.

Skum vet. det enda sättet att veta hur kraftig korsis hästen har är ju att ta proven ut akut skede.... :crazy:
´

Normal foderstat är:
1 dl betfor
3 dl aspbarkspellets
25 ml nutrion (koppar har konstaterad kopparbrist)
1 dl blå minor (mineraler)
1 msk vitlök
2,5 msk kalk
1 dl olja
en gång i veckan ett mått tokosel
6 kg hö
obegränsat med halm

Nu på sommaren får hon samma förutom hö´t och halmen (eller ja nu får hon ju det när hon inte får gå på bete:crazy:)ingen olja
och hon får bara 0,5 dl betfor sommartid

Så något spannmål får hon inte alls någongång, tycker det är bäst att täcka så mycket så möjligt med ett bra hö.

Varför tar du bort oljan på sommaren?

En på travforumet skippade oljan på en korsförlamningshäst och fick tillbaka korsförlamning på den hästen... Det var det enda hon ändrade.

Varför tar du bort oljan på sommaren?

En på travforumet skippade oljan på en korsförlamningshäst och fick tillbaka korsförlamning på den hästen... Det var det enda hon ändrade.

Orsaken till att jag gav henne olja var för att kvoten mellan mj och proteinet var fel, alldeles för högt:crazy:

Så för att få ner kvoten till en någorlunda nivå tog jag till olja.

Bonden som vi köpte hö´t av blandade ihop hö partierna så "vårat" analyserade hö fick någon annan:mad:

Vi misstänkte att det var hö´t som låg bakom (bonden var inte riktigt sig själv) och tog en ny analys och då förstod man varför hon inte mådde bra.

Vi fick ett hö med värden som hade varit för höga även för avelsston:crazy:

Och min fjording fixade inte det:(inte så konstigt...

Det hö´t vi har nu är ett annat parti med "normalare" värden (fattar inte vart jag gjort av analys svaren:eek:)

Är rädd att hon blir fet om hon får oljan nu, för till skillnad mot i vintras då hon var mager så har hon nu lagt på sig till normal hull.

Men kanske kan det vara värt att testa, har inte ens tänkt på att det kan vara orsaken:eek:

Jätte tack:bow::bow::bow:för att du hjälper mig!

Känner mej helt snurrig just nu av sorg:cry:

Normal foderstat är:
1 dl betfor
3 dl aspbarkspellets
25 ml nutrion (koppar har konstaterad kopparbrist)
1 dl blå minor (mineraler)
1 msk vitlök
2,5 msk kalk
1 dl olja
en gång i veckan ett mått tokosel
6 kg hö
obegränsat med halm

Nu på sommaren får hon samma förutom hö´t och halmen (eller ja nu får hon ju det när hon inte får gå på bete:crazy:)ingen olja
och hon får bara 0,5 dl betfor sommartid

Så något spannmål får hon inte alls någongång, tycker det är bäst att täcka så mycket så möjligt med ett bra hö.

Glömde ju, hon får ett paket jäst varje dag också!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 829
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka