Mjuk metod eller ej?

Sv: Mjuk metod eller ej?

tintilar skrev:
Jag förstår inte vad folk har för inställning till sina djur numera. Det är klart att man kan vråla och göra illa hästen men på vilket sätt har detta löst problemet, och för vem av er blev det frid och fröjd?

Egoism är det värsta jag vet, och tvång mot oskyldiga och dessutom vänliga varelser är ju rent av hemskt. När miste människan sitt samvete och respekt för andra? Jag hoppas att ni inte behandlar era barn och familj på samma sätt. :mad:

Ta åt er ni som har anedning

Jag håller med dig i grund och botten. Men om din son slog dig på käften? Eller din fru/man var otrogen? Eller om din häst vänder sig om och sparkar? Då är de kanske inte längre oskyldiga, vänliga varelser. I det här fallet, med en häst som bockar och sparkar bakut, kan vi inte veta vad det beror på. Ingen här kan veta hur ryttaren kan lösa problemet. Personen som skrev vill nog bara ha tips och förslag på nya sätt att lösa problemet. Och kanske idéer om varför hästen gick så bra efter att någon läxat upp hästen.

Kanske kände "uppläxaren" hästen väl och såg att det handlade om "fasoner" och inte smärta eller obehag... Vi kan aldrig veta.

Men mitt råd blir ändå att låta en vetrinär undersöka hästen. Sedan kan försöken att komma till rätta med problemet börja. Själv har jag ridit två hästar som stegrat sig mer eller mindre och jag tycker att det som fungerar bäst då är att sitta lugnt med tyglarna överdrivet brett isär med kontakt med munnen, och driva ordentligt framåt med säte, ben, smackningar för att snabbt ge efter med händer och ben när hästen landar och går framåt....vet inte om det kan vara till hjälp...

Ja, å inte är det kaniner som är mitt intresse eller föremål för min fritid heller.
Fortsätt du att uppfostra dina hästar på ditt sätt om du blir lycklig av det. Whatever works 4 u. Låt folk få höra att det finns lösningar utan spön oxå. Utan att man behöver sätta sig i farliga situationer/få farliga hästar.Även om du inte sett ngt exempel på detta.
Till den som skrev att hästar använder våld mot varandra vill jag bara säga: jag har aldrig sett en häst hålla fast en kompis för att rappa till den med en pinne. Använd hästspråk i sådant fall, inte ngn förmänskligad tortyrmetod.

Du svarade aldirg på vilka dina erfarenheter är och hur du löser situationer som jag beskrev?? Jag väntar på svar hur DU gör:smirk:

Ang att hästar inte håller fast är det fel och slår är det fel. Jag har sett både egan o andras ranghöga hästar (valacker) tröttna på en uppkäftig lite häst och brotta ner den, lägga den på marken, ställa sig med knäna på den och står och med ett fast bett i den hästen. Den står där en stund, sen reser den sig och släpper iväg syndaren och det brukar vara mycket effektivt. Betr att göra illa andra, har du aldrig sett en häst med bit och sparkskador som den fått när den satt sig upp mot en annan häst. Riktigt ranghöga hästar använder sällan våld (ocj jag använder det sällan eller aldrig men när det behövs) men när de gör det så känns det , kan jag lova dej. Fråga hästen som utsätts. Var inte så naiv. Förklara hur du löser sitautioner istället, då hästar håller på att bli farliga.

Jag tror inte du riktigt hänger med i diskussionerna kanske pga bristande erfarenhet. Kanske pratar vi om olika saker och du förstår helt enkelt inte hur jag menar?:confused:

minimi skrev:
Du svarade aldirg på vilka dina erfarenheter är och hur du löser situationer som jag beskrev?? Jag väntar på svar hur DU gör:smirk:

Ang att hästar inte håller fast är det fel och slår är det fel. Jag har sett både egan o andras ranghöga hästar (valacker) tröttna på en uppkäftig lite häst och brotta ner den, lägga den på marken, ställa sig med knäna på den och står och med ett fast bett i den hästen. Den står där en stund, sen reser den sig och släpper iväg syndaren och det brukar vara mycket effektivt. Betr att göra illa andra, har du aldrig sett en häst med bit och sparkskador som den fått när den satt sig upp mot en annan häst. Riktigt ranghöga hästar använder sällan våld (ocj jag använder det sällan eller aldrig men när det behövs) men när de gör det så känns det , kan jag lova dej. Fråga hästen som utsätts. Var inte så naiv. Förklara hur du löser sitautioner istället, då hästar håller på att bli farliga.

Jag tror inte du riktigt hänger med i diskussionerna kanske pga bristande erfarenhet. Kanske pratar vi om olika saker och du förstår helt enkelt inte hur jag menar?:confused:

Jag pallar inte sitta och redovisa hela mitt hästliv, med kurser jag gått och hästar jag fostrat, bara för att du är naiv nog att tro att det bara finns ett sätt. Allt jag ville säga dig var att det tyder på stor okunskap när du säger "lyssna inte på ditt och datt" och man behöver inte använda pisk bara för att man umgås med hingstar (ja, jag har hingstvana.) Om du vill fortsätta tjafsa så får du göra det med någon annan. Själv har jag roligare saker för mig.

Jag har inte läst alla inläggen så med risk att upprepa vad någon redan sagt.
Hästen testar dej med största sannolikhet. Du har ju inte haft den så länge. Jag hade absolut sagt till på skarpen. Det hjälper. Ryt till. Men vill du inte använda spö (som måste göra väldigt ont) så använd handflatan och klappa till. Det gör inte ont men får hästen att reagera.
Tänk på att hästar faktiskt biter varandra. De är inte alls lika snälla mot varandra som vi är mot dem.

Den mjuka metoden fungerar nog bättre på hästen sedan när ledarskapet är bättre befäst.

...och JA! Jag bestraffar mina barn också....

:rofl: :rofl:
kluckan skrev:
Jag pallar inte sitta och redovisa hela mitt hästliv, med kurser jag gått och hästar jag fostrat, bara för att du är naiv nog att tro att det bara finns ett sätt. Allt jag ville säga dig var att det tyder på stor okunskap när du säger "lyssna inte på ditt och datt" och man behöver inte använda pisk bara för att man umgås med hingstar (ja, jag har hingstvana.) Om du vill fortsätta tjafsa så får du göra det med någon annan. Själv har jag roligare saker för mig.

Jag har aldrig varken sporrar eller spön.Jag använder min röst och inge annat..

När jag visar att jag är missnöjd ryter jag till rätt hårt och högt så hästen hör på min röst att nu är hon arg nu gör jag fel.

När hästen gör rätt så berömmer jag med mild och glad ton!

Gazzan skrev:
När jag visar att jag är missnöjd ryter jag till rätt hårt och högt så hästen hör på min röst att nu är hon arg nu gör jag fel.

Att hästen fattar att du är arg tror jag nog, men om vi ponerar att du gav en hjälp som hästen uppfattat på ett sätt, utförde det på det sätt den trodde var rätt -dvs den försökte och det vart inte som du önskade, ett missförstånd.
Vad vinner man då genom att visa hästen hur förbannad man blir, och ffa. hur ska hästen kunna veta exakt vad du blev arg på?

Linha skrev:
MEN rider du på en envis fjording som har varit bortskämd hela sitt liv och bara tar bettet, rusar in i skogen och skrapar av dej mot ett träd, då kan det ju vara lämpligt att använda sej av det lilla spöet...

Det där bara osade om kunskap, erfarenhet och hästkänsla, faktiskt så mycket att jag inte ens vågar svara, risken finns att en stor fet groda hoppar ur min mun.

minimi skrev:
Ju räddare ryttare, ju morskare häst

Fel, en häst kan ta emot en osäker ryttare på två olika sätt, den ena sorten lunkar bara på vidare, står snällt kvar när människan strular på och darrar i händerna och det tar lång tid innan den ens ska vifta på öronen oavsett hur mycket den blir dragen i munnen och sparkad i sidorna och oavsett hur mycket människan dansar framochåter.

Den andra sorten blir osäker själv, den undrar vart människan står, vad vill den -vad gör du här om du närmar mig på ett sådant osäkert sätt -ryckiga rörelser och snabb reträtt från hästen gör hästen, särskilt om det är en instabil rangklättrare -"sur".

Kalla mig gärna naiv, jag kallar din sort för människor som inte har såpass mycket kunskap att det räcker till, och därmed tar till våld.

Jag har träffat X antal lata och sturiga hästar som dels inte rör många knop i onödan, dels försöker göra allting så lätt som det bara går dvs såsa och slöa och smita undan, vissa med bock, andra med att dumstå, de tredje med att vända om och försöka gå hem.
Svaret och nyckelen heter Motivering och Aktivering.
Motivering genom belöning för rätt beteende, hästen vill av naturen att vi ska vara nöjda med dem, utnyttja det.
Aktivering genom att inte låta hästen bli utråkad och gå i sina egna tankar om den inte fått tänka till rejält innan, dessutom genom att låta hästen lösa uppgifter vilket brukar göra mycket för självförtroendet -en häst med självförtroende tycker det är kul att jobba och går typ konstant med öronen framåt -väldans vanligt på unghästar om inte annat som inte lärt sig att bli less och varje uppgift är ny och spännande.

Nu har jag inte läst hela tråden så ursäkta om jag bupprepar ngt som redan sagts.
Om hästen inte har ont tycker jag att ryttaren gjorde rätt. Personligen hade jag inte vrålat.
Har en 4-åring som just nu har kommit på hur kul allting är och det yttrar sig i bocksprång. Har åkt av 2 ggr rejält nu hästen har störtkul genom att bocka runt. (första gången märkte hon inte ens att jag var av utan fortsatte glatt sina språng) Hon har nu också kommit på att om hon bockar tillräckligt åker jag av och ridpasset tar en annan vändning. Idag var jag snabbt upp med handen så hon inte kom ner med huvudet och gick på med benen. Det kvittar vad vi gör eller vart vi är. Börjat longera henne lite innan passen för att få ut den värsta energin.
På ngt sätt måste man bryta mönstret speciellt med denna häst då hon kommit på ett sätt att få utlopp för sin energi under ryttare. I all ahntering så är hon lite bufflig men har största respekten för mig. Mitt arbete från bakcen kan inte ta henne längre utan det måste göras undr ryttare. Hon gillar att jobba och det är ngt jag som ryttare belönar stort. Hon aktiveras mkt i hjärnano och kroppen för att sedan få lite tid att smälta allt.
det öär ju mkt möjligt att hästen testar dig speciellt eftersom du inte haft honom så länge.
vet en häst som altid varit gudasnäll, såldes och tre veckor senare förvandlades till värsta monstret. Hästen testade ryttaren/ägaren gränser rejält och kollade om han kunde gå över dem.
Min ena häst var likadan när hon kom. jag räknade med lite mer tid innan hon började testa mig men jag fick en vecka innan hon kollade mina gränser. Än idag testar hon mig. från backen kan jag göra allt med henne. där är det inga tvivel om vem som är ledaren. Men som ryttare testar hon mig hela tiden. det är inget bråk utan test. kollar vad hon kan komma undan med mm mm
Lycka till med hästen i fortsättningen. Mvh Diabetikern

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 423
Senast: gul_zebra
·
Hästhantering Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner! Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 273
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar