L
Lexia
Sv: Mjuk metod eller ej?
Många Tack Trötter!!!
Känns alltid bra med Stöd och support!
Många Tack Trötter!!!
Känns alltid bra med Stöd och support!
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tintilar skrev:Jag förstår inte vad folk har för inställning till sina djur numera. Det är klart att man kan vråla och göra illa hästen men på vilket sätt har detta löst problemet, och för vem av er blev det frid och fröjd?
Egoism är det värsta jag vet, och tvång mot oskyldiga och dessutom vänliga varelser är ju rent av hemskt. När miste människan sitt samvete och respekt för andra? Jag hoppas att ni inte behandlar era barn och familj på samma sätt.
Ta åt er ni som har anedning
Centaur skrev:Som med hundar behöver också hästar få sin "bestraffning" eller belöning inom några sekunder efter beteendet. Därför är det fullkomligt idiotisk som ni gjorde att sätta upp en annan ryttare som spöar upp hästen!! Han har inte en chans att fatta varför han får stryk!!!! det ända som ni uppnår är att han blir rädd för just den ryttaren, han kanske uppför sig bättre med henne då, men sånt vara aldrig i längden.
Självklart ska man korrigera en häst som bockar, min är ganska illa, han bockar inte av elakhet men för att det är kul och han har mer energi än han kan kontrollera, så allt blir väldigt våldsamt. jag säger helt enkelt skarpt "NEJ" och fortsätter rida, men jag saktnar oftast av innan det händer nåt mer, har åkt av och slagit mig rejält en del ggr så det är bättre att han får lugna ner sig i trav ett tag.
Det kan vara farligt att spöa en häst som bockar, kan göra det mkt värre. Bättre att säga nej och rida fram.
Lexia skrev:Hade tänkt lösa min konflikt med min häst på ett icke våldsamt (= inget spö, sporrar) sätt men känner att problem bara blir större och större.
Igår sparkade han rejält bakut och bockade. En tjej i stallet som har ridit honom tidigare hoppade upp och sa till honom rejält (=2 rapp med spö och vrålade till honom). Hon menade att om man inte säger till honom (= spö och "vrål") hur ska han då veta att han gjort fel (naturligtvis berömma så fort han gör rätt). Han blev cool lugn sen och hela ridpasset var frid och fröjd.
Vi har tidigare försökt att vänta ut honom när han bockar men det känns som att det inte har blivit bättre med den metoden utan snarare sämre.
Blir förvirrad på vilken väg man ska välja.....
Hur korrigerar ni en häst som bockar,sparkar bakut och allmänt testar er när ni rider.
Stopek skrev:Läste bland de första svaren och håller helt med att det bästa är att säga ifrån på skarpen. Flera av de andra svaren känns naiva. Väntar du ut så får han som han vill du lättar med dina hjälper och vågar inte säga ifrån. Det bästa för er båda är att säga ifrån på skarpen direkt och inte låta det fortgå. Det blir trevligare för er båda.
Men om det blir så att du måste säga ifrån på skarpen jämt och ständigt då är det något som inte stämmer. Om hästens beteede har blivit befäst under en längre tid så kan det ta lite tid att få bort, men det skall gradvis bli bättre. Annars är man inte på rätt spår.
Hälsning Maja
mumin skrev:Lite känns det som folk glömt bort en sak.. Hur gulliga är hästarna till varandra när de gör upp rangordning etc? Det kan gå väldigt hårt till, men därefter är de, oftast, snälla till varandra om det inte är någon som sticker upp, då smäller det!
minimi skrev:"låt hästen göra som den vill. de kan ju ha ont"folket. Ja, de kan ha ont, men om du gjort vad du kan för att utesluta det så ska den sluta bocka, och lyssna på dej.
Asa_S skrev:Till flera: Att inte slå hästen för att den ev visar att den har ont och att låta den göra som den vill är inte samma sak. Om hästen fungerar i andra sammanhang och i grunden är arbetsvillig och gärna vill vara till lags, så tycker jag definitivt inte att man ska börja med att förutsätta att det är spö och skrik den behöver. Fungerar den däremot dåligt eller halvbra i andra sammanhang, helst gör som den vill och inte har något större intresse för vad dess människa vill att den ska göra, så är det klart att något måste ändras. Frågan är dock om alla är rätt personer att göra detta just när beteendet är som värst, dvs just i bockserien?
Enda gången jag tycker det är helt befogat och faktiskt helt nödvändigt att ta till våld mot en häst, är om den tar till våld mot mig, men om jag är tillräckligt duktig ska jag ha löst den situationen innan den uppstår.
Jag vill som grund ha en relation med hästen som gör att den är intresserad av det jag gör med den och vill göra mig nöjd. Detta får jag inte genom att låta hästen göra som den vill, men jag får den sannerligen inte genom att försätta mig i situationer där hästen är mig övermäktig och sedan slå den för det. Hela min hantering av hästen går ut på att välja vilka situationer jag utsätter mig för i varje läge, och aldrig välja en situation som jag vet innebär en konfligt jag kanske inte kan hantera just då.
Det är förvånande hur envist människor försätter sig i konflikter med sina hästar som de inte kan lösa, när lite psykologi och eftertanke före skulle kunna göra utvecklingen så mycket snabbare. Det är också förvånande hur många som dominerar sina hästar hårt för att de ska göra jobbet, bara för att senare upptäcka att hästen är sned, halt, ryggöm, you name it. Tror du verkligen att en häst frivilligt får kissing spines, sadeltvång, kotledsinflammationer etc?
Visst finns det hästar som bara "dummar sig", men bara för att en människa kan dominera en häst till lydnad kan man väl knappast veta att det faktiskt är den rätta lösningen i längden.
Jaså, varför det då?IrishDraft skrev:Alla hästar måste ridas med spö!