Mjuk metod eller ej?

Sv: Mjuk metod eller ej?

Många Tack Trötter!!!

Känns alltid bra med Stöd och support!

Senast ändrad av en moderator:

tintilar skrev:
Jag förstår inte vad folk har för inställning till sina djur numera. Det är klart att man kan vråla och göra illa hästen men på vilket sätt har detta löst problemet, och för vem av er blev det frid och fröjd?

Egoism är det värsta jag vet, och tvång mot oskyldiga och dessutom vänliga varelser är ju rent av hemskt. När miste människan sitt samvete och respekt för andra? Jag hoppas att ni inte behandlar era barn och familj på samma sätt. :mad:

Ta åt er ni som har anedning

Om det inte hade varit att jag själv tvekar till denna metoden (använda spö) så hade jag inte skrivit denna tråd. Jag tycker att man måste acceptera att alla ryttare inte kan befinna sig på samma nivå kunskapsmässig och/eller ridmässigt. Alla kan göra misstag, det viktiga är ju att man vill ändra sig när man uppdagat att man har gjort något orätt mot sin fyrbentavän! Jag tycker att det är tråkigt när man får inlägg som är direkt moral predikningar istället för hjälp.

Jag slår inte min hund och har inte som avsikt att slå min häst heller. Jag söker helt enkelt kunskap från er som har kommit längre i er kunskapsnivå att få hjälp att lösa detta probelm.

Jag har fått jätte många bra inlägg!! Och nu när jag snart har läst klart Hempflings bok ska jag börja arbeta honom från marken istället för att säkerställa mitt ledarskap. Jag rider för instruktör en gång i veckan och funderar på att öka upp det till 2 gånger för att få mer hjälp.

Jag är nu ett steg längre bort ifrån total förvirrning

Ber om ursäkt om du känt dig orätt träffad. Jag lade till det sista i inlägget just för att undvika detta. Jag måste säga att inlägget också kom utav en gnutta frustration av att det finns så många människor med sån inställning, och jag skymtade en del i det här inlägget också. Sen var jag för trött för att skriva någonting vettigt. :angel: Jag står för vad jag skrev, men om någon som inte ska ta illa upp, tog illa upp så är jag ledsen för det.

Sen vill jag tillägga att okunskap är mänskligt, men att okunskap ska leda till att behandla en annan varelse illa som dessutom bara finns där för att människan tvingar den, det är rent av äckligt och alla människor borde - tycker jag - ha moral oavsett hur mycket kunskap de saknar.

Jag har också gjort misstag, och jag också gjort saker jag ångrar - men jag tänker innan och jag tänker efter. Man kan inte göra rätt jämt men respekt för andra varelser ska finnas naturligt i en människa. Man kan inte lära sig till ett samvete.

Hempfling är jättebra, tycker jag! Den gjorde mig medveten om många "fällor" min häst satte mig i utan att jag ens var medveten om det.

En annan fördel med arbete från marken än just hanteringen är att hästen får möjlighet att lösa problem själv, utan någon ryttare som stör. Detta kan gälla böjning, balans, tempo etc, något man måste kunna hjälpa till med även vid arbete från marken, men där kan man inte göra det "åt" hästen, den måste greppa idén med det hela och fixa det själv. Som viktig jättebonus bygger hästen styrka, smidighet och lyhördhet utan sned ryttare och andra "hinder" och man ser dessutom hela tiden vad hästen har svårt för.

men det beror på vad man har för häst. Du kan inte använda spöt och vråla åt ett hetsigt fullblod, det kan ju, som alla säkert kan tänka ut själva, sluta i total katastof och hästen kan bli omöjlig att rida.

MEN rider du på en envis fjording som har varit bortskämd hela sitt liv och bara tar bettet, rusar in i skogen och skrapar av dej mot ett träd, då kan det ju vara lämpligt att använda sej av det lilla spöet...

Man känner väl själv om hästen klarar av att bli vrålad åt, eller om man kan använda spöet (och behöver det) på den.

Men i ditt fall tycker jag ju faktiskt att det lät som om han var lite bortskämd. :smirk: Bra att du fixade sadeln!

Som med hundar behöver också hästar få sin "bestraffning" eller belöning inom några sekunder efter beteendet. Därför är det fullkomligt idiotisk som ni gjorde att sätta upp en annan ryttare som spöar upp hästen!! :mad: Han har inte en chans att fatta varför han får stryk!!!! det ända som ni uppnår är att han blir rädd för just den ryttaren, han kanske uppför sig bättre med henne då, men sånt vara aldrig i längden.

Självklart ska man korrigera en häst som bockar, min är ganska illa, han bockar inte av elakhet men för att det är kul och han har mer energi än han kan kontrollera, så allt blir väldigt våldsamt. jag säger helt enkelt skarpt "NEJ" och fortsätter rida, men jag saktnar oftast av innan det händer nåt mer, har åkt av och slagit mig rejält en del ggr så det är bättre att han får lugna ner sig i trav ett tag.

Det kan vara farligt att spöa en häst som bockar, kan göra det mkt värre. Bättre att säga nej och rida fram.

Jag antar att du inte menade mig..?

Jag vet inte om jag tycker att en skenande fjording är något att spöa heller, det gör det nog inte enklare att få den att stanna, direkt... Med lite psykologi kan man undvika mycket ont...

Centaur skrev:
Som med hundar behöver också hästar få sin "bestraffning" eller belöning inom några sekunder efter beteendet. Därför är det fullkomligt idiotisk som ni gjorde att sätta upp en annan ryttare som spöar upp hästen!! :mad: Han har inte en chans att fatta varför han får stryk!!!! det ända som ni uppnår är att han blir rädd för just den ryttaren, han kanske uppför sig bättre med henne då, men sånt vara aldrig i längden.

Självklart ska man korrigera en häst som bockar, min är ganska illa, han bockar inte av elakhet men för att det är kul och han har mer energi än han kan kontrollera, så allt blir väldigt våldsamt. jag säger helt enkelt skarpt "NEJ" och fortsätter rida, men jag saktnar oftast av innan det händer nåt mer, har åkt av och slagit mig rejält en del ggr så det är bättre att han får lugna ner sig i trav ett tag.

Det kan vara farligt att spöa en häst som bockar, kan göra det mkt värre. Bättre att säga nej och rida fram.

Naturligtvid hoppade inte den andra ryttaren upp och började slå honom för att han bockade när jag red!!!

Hon gav honom 2 rapp när han bockade med henne oxå. Så jag tror att han fattade. När han sen visade att han skulle börja bocka igen så hon till honom på skarpen( vad jag kanske felaktigt har kallat för att vråla) och hon drev på honom ännu mer och då slutade han omedelbart. Den här tjejen har ridit honom i över 1 år.

Mitt mål är ändå att kunna kommunicera och rida min häst utan "hjälpmedel" som spö och sporrar. Men vägen dit känns lång och svår....:smirk:

Alltid detta eviga tjat om vad vi ska hitta på när hästen bocker och när hästen står på bakbenen eller vad den nu har för sig. Jag skulle vilja säga att då är det försent. Hästar har ett kall här i världen, spara energi. Vi har ett annat, att den ska slösa på energi.
Och såndant energislöseri som det innebär att bocka, det roar sig inte en en häst allt för ofta med.

Så ställ dig frågan, vad kan jag göra för att få den att låta bli att bocka, istället för frågan, vad ska jag göra när den bockar.

Sen om det är ett fyskiskt eller pskykist problem är väl den första frågan du ska ställa dig. Är hästen fyskiskt frisk osv.

Sen tycker jag att ändämålet helgar medlet, räcker det med att ryta i åt hästen, vi förutsätter att den är frisk, jamen gör det då. Men gör det innan.

Lexia skrev:
Hade tänkt lösa min konflikt med min häst på ett icke våldsamt (= inget spö, sporrar) sätt men känner att problem bara blir större och större.

Igår sparkade han rejält bakut och bockade. En tjej i stallet som har ridit honom tidigare hoppade upp och sa till honom rejält (=2 rapp med spö och vrålade till honom). Hon menade att om man inte säger till honom (= spö och "vrål") hur ska han då veta att han gjort fel (naturligtvis berömma så fort han gör rätt). Han blev cool lugn sen och hela ridpasset var frid och fröjd.

Vi har tidigare försökt att vänta ut honom när han bockar men det känns som att det inte har blivit bättre med den metoden utan snarare sämre.

Blir förvirrad på vilken väg man ska välja.....:confused:

Hur korrigerar ni en häst som bockar,sparkar bakut och allmänt testar er när ni rider.

Läste bland de första svaren och håller helt med att det bästa är att säga ifrån på skarpen. Flera av de andra svaren känns naiva. Väntar du ut så får han som han vill du lättar med dina hjälper och vågar inte säga ifrån. Det bästa för er båda är att säga ifrån på skarpen direkt och inte låta det fortgå. Det blir trevligare för er båda.

Men om det blir så att du måste säga ifrån på skarpen jämt och ständigt då är det något som inte stämmer. Om hästens beteede har blivit befäst under en längre tid så kan det ta lite tid att få bort, men det skall gradvis bli bättre. Annars är man inte på rätt spår.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Läste bland de första svaren och håller helt med att det bästa är att säga ifrån på skarpen. Flera av de andra svaren känns naiva. Väntar du ut så får han som han vill du lättar med dina hjälper och vågar inte säga ifrån. Det bästa för er båda är att säga ifrån på skarpen direkt och inte låta det fortgå. Det blir trevligare för er båda.

Men om det blir så att du måste säga ifrån på skarpen jämt och ständigt då är det något som inte stämmer. Om hästens beteede har blivit befäst under en längre tid så kan det ta lite tid att få bort, men det skall gradvis bli bättre. Annars är man inte på rätt spår.

Hälsning Maja

Mycket bra svar, ta fasta på detta och ta inte åt dig av de naiva
"låt hästen göra som den vill. de kan ju ha ont"folket. Ja, de kan ha ont, men om du gjort vad du kan för att utesluta det så ska den sluta bocka, och lyssna på dej.
En av mina små pärlor tvärnitar för inbillade "spöken" och passar på att bocka av bara farten, om och när(för henne) okända ryttare rider henne. HOn har inte ont nånstans men tycker om att ta reda på var i rangordningen hon ska placera in folk. (Helt naturligt för en häst) Hon kan gärna hota dem när de sadlar eller borstar henne också. Dem som inte säger ifrån tappar hon respekten helt för och trappar upp dumheterna. Ju räddare ryttare, ju morskare häst. (Nu rids hon inte av en mängd olika människor, bara en och annan kompis som hälsar på och som jag vill ta en tur med.) Ja, jag uppmuntrar dem att både ryta och vid behov ta till spö så att hon sansar sig.

Skulle du slå dina barn oxå eller är det bara djur som förtjänar stryk? Tycker dina inlägg låter så arga, nej vissa hästar har inte ont utan bockar av andra skäl, tex för att slippa jobba, måste man använda spö för att bli av med det? nej!!!

Jag tycker att fler och fler verkar inse att andra sätt är lika effektiva som spömetoden, horsemanskeppet rör sig framåt, utvecklas. Hoppa på, vidga dina vyer, pröva något nytt, kanske upptäcker du nåt finare,bättre...!

Lite känns det som folk glömt bort en sak.. Hur gulliga är hästarna till varandra när de gör upp rangordning etc? Det kan gå väldigt hårt till, men därefter är de, oftast, snälla till varandra om det inte är någon som sticker upp, då smäller det!
Detta är inget som någon häst har dött av, de är uppfostrade så. En häst som bråkar (utan att ha ont eller dyl.) klarar att man tex rappar till en gång, det brukar räcka. Sen behöver man sällan göra om det. Och, blir hästen livrädd för dig när du gör detta? Nej, för att den visste att den gjorde fel. Skulle du däremot prygla din häst i tid och otid - DÅ får du en instabil o nervig häst, som garanterat kommer att kasta av dig en vacker dag!

Detta är INTE riktat till NÅGON, bara ett konstaterande.
Mina hästar har full förtroende för mig, de kommer till mig när de blir skrämda osv, att jag någon gång fått säga "skärp dig!" o lägga till spöet en gång, har aldrig ändrat det faktum att de litar på mig..

mumin skrev:
Lite känns det som folk glömt bort en sak.. Hur gulliga är hästarna till varandra när de gör upp rangordning etc? Det kan gå väldigt hårt till, men därefter är de, oftast, snälla till varandra om det inte är någon som sticker upp, då smäller det!

Just precis, kluckan (o många andra). Vem pratar om att misshandla? Du pratar om horsemanship. Vet du vad det är? Jag undrar när jag läser ditt inlägg. Jag har hittills inte sett något inlägg här om att man ska misshandla hästar?
Hästar är flockdjur, de har behov av rangordning för att må bra. Samma med hundar. En hund som får jaga andra hundar, skälla på folk och dra omkring husse/matte i kopplet mår inte heller bra.
En häst är trygg med dej när den vet att du är ledaren. Att låta hästar fortsätta utveckla dåliga och farliga ovanor för att man drar sig för att sätta gränser som hästen förstår, det är djurplågeri.
Jag slår sällan eller aldrig mina hästar. Jag morrar åt dem men skriker aldrig. De exempel jag ger här till folk som har problem med olater av olika slag, farliga olater många gånger, kommer ur många års erfarenhet av egna o andras hästar.
Jag ska ge dej ett exempel till:
En hingst jag red hade utvecklat (o)vanan att resa sig och kasta runt och gå hem med sin matte. Det blev så farligt att hon slutade rida. Han hade inte ont, han ville vara hemma på gården med "sin" flock! Den hade också börjat resa sig och gå emot henne tex när hon longerade eller tömkörde. Till slut vägrade hon att göra något med den. Gulligt eler hur? Vad föreställer du dig att en NH-människa hade gjort?
Den fick ett hårt rapp i rumpan när den började varna för att resa sig. Kanske sammanlagt fyra gånger. Vid longering fick den ett rejält rapp när den reste sig. Sen kunde vi ha trevligt ihop, dressyr, hoppning mysiga promenader. Den litade på mej och kröp bakom mej om något farlig dök upp när jag ledde den. Vad hade varit ditt alternativ? Vi pratar inte om kaniner som bits, här.
hälsn
mimi

minimi skrev:
"låt hästen göra som den vill. de kan ju ha ont"folket. Ja, de kan ha ont, men om du gjort vad du kan för att utesluta det så ska den sluta bocka, och lyssna på dej.

Till flera: Att inte slå hästen för att den ev visar att den har ont och att låta den göra som den vill är inte samma sak. Om hästen fungerar i andra sammanhang och i grunden är arbetsvillig och gärna vill vara till lags, så tycker jag definitivt inte att man ska börja med att förutsätta att det är spö och skrik den behöver. Fungerar den däremot dåligt eller halvbra i andra sammanhang, helst gör som den vill och inte har något större intresse för vad dess människa vill att den ska göra, så är det klart att något måste ändras. Frågan är dock om alla är rätt personer att göra detta just när beteendet är som värst, dvs just i bockserien?

Enda gången jag tycker det är helt befogat och faktiskt helt nödvändigt att ta till våld mot en häst, är om den tar till våld mot mig, men om jag är tillräckligt duktig ska jag ha löst den situationen innan den uppstår.

Jag vill som grund ha en relation med hästen som gör att den är intresserad av det jag gör med den och vill göra mig nöjd. Detta får jag inte genom att låta hästen göra som den vill, men jag får den sannerligen inte genom att försätta mig i situationer där hästen är mig övermäktig och sedan slå den för det. Hela min hantering av hästen går ut på att välja vilka situationer jag utsätter mig för i varje läge, och aldrig välja en situation som jag vet innebär en konfligt jag kanske inte kan hantera just då.

Det är förvånande hur envist människor försätter sig i konflikter med sina hästar som de inte kan lösa, när lite psykologi och eftertanke före skulle kunna göra utvecklingen så mycket snabbare. Det är också förvånande hur många som dominerar sina hästar hårt för att de ska göra jobbet, bara för att senare upptäcka att hästen är sned, halt, ryggöm, you name it. Tror du verkligen att en häst frivilligt får kissing spines, sadeltvång, kotledsinflammationer etc?

Visst finns det hästar som bara "dummar sig", men bara för att en människa kan dominera en häst till lydnad kan man väl knappast veta att det faktiskt är den rätta lösningen i längden.

Min tränare sa en gång att det är ingen ide att skälla på hästen, den förstår ändå inte vad du säger. Väldigt sant tycker jag.
Hästen måste få veta när den gör fel och vad som är fel.
Men på rätt sätt. Varför bockar hästen?
Är det bara glädjesprång? Har den ont? Passar sadeln ordenltgit?
Har den en massa extra energi som den måste få utlopp för? Hur är ledarskapet? funkar allt från marken?
Det viktigaste i all hantering av hästar är att fundera på varför hästen gör på ett visst sätt. Och göra något åt orsaken.
Att hoppa upp och vråla och rappa till hästen är väl kanske inte ritkgit rätt sätt anser jag. Visst hästen blev lugn men ni vet fortfarande inte vad som utlöste beteendet så orsaken finns kvar ändå. Din teori är bra men samtidigt får jag känslan av att du inte är tillräckligt bestämd mot din häst. Tala om när han gör fel, med ett bestämt nej och bockar han så driv på honom framåt och änvänd rösten (utan att för den skull skrika åt honom, ett bestämt nej räcker)

¨vad grundar du din teori på att alla hästar måste ridas med spö?
Vad har du ben och säte till egentligen?angående att sitta och rappa till hästen gång på gång på gång tills den slutar, hästen protesterar ju mot nåt eller hur? Att då sitta och slå slå slå gör ju inte precis saken bättre. Det förvärrar det bara

Asa_S skrev:
Till flera: Att inte slå hästen för att den ev visar att den har ont och att låta den göra som den vill är inte samma sak. Om hästen fungerar i andra sammanhang och i grunden är arbetsvillig och gärna vill vara till lags, så tycker jag definitivt inte att man ska börja med att förutsätta att det är spö och skrik den behöver. Fungerar den däremot dåligt eller halvbra i andra sammanhang, helst gör som den vill och inte har något större intresse för vad dess människa vill att den ska göra, så är det klart att något måste ändras. Frågan är dock om alla är rätt personer att göra detta just när beteendet är som värst, dvs just i bockserien?

Enda gången jag tycker det är helt befogat och faktiskt helt nödvändigt att ta till våld mot en häst, är om den tar till våld mot mig, men om jag är tillräckligt duktig ska jag ha löst den situationen innan den uppstår.

Jag vill som grund ha en relation med hästen som gör att den är intresserad av det jag gör med den och vill göra mig nöjd. Detta får jag inte genom att låta hästen göra som den vill, men jag får den sannerligen inte genom att försätta mig i situationer där hästen är mig övermäktig och sedan slå den för det. Hela min hantering av hästen går ut på att välja vilka situationer jag utsätter mig för i varje läge, och aldrig välja en situation som jag vet innebär en konfligt jag kanske inte kan hantera just då.

Det är förvånande hur envist människor försätter sig i konflikter med sina hästar som de inte kan lösa, när lite psykologi och eftertanke före skulle kunna göra utvecklingen så mycket snabbare. Det är också förvånande hur många som dominerar sina hästar hårt för att de ska göra jobbet, bara för att senare upptäcka att hästen är sned, halt, ryggöm, you name it. Tror du verkligen att en häst frivilligt får kissing spines, sadeltvång, kotledsinflammationer etc?

Visst finns det hästar som bara "dummar sig", men bara för att en människa kan dominera en häst till lydnad kan man väl knappast veta att det faktiskt är den rätta lösningen i längden.

Tack för ett jätte bra inlägg!!:) Jag håller verkligen med dig!! Detta är i stort sett min filosofi med....:p

Vi har arbetat med honom jätte mycket på marken med att befästa ledarskapet. För att vara helt ärlig så fanns där visa brister:angel:

När jag red honom sist uppförde han sig som en ängel. När jag kände att han skulle börja bocka sa jag lugnt till honom på skarpen och det blev aldrig något av det:D Enligt förra ägaren lyssnar han mycket på rösten. Känns som att det kommer att funka jätte bra med honom! Alla har ju en inkörs tid innan man blir "ett" med hästen!

Det är ingen som tagit upp kärnan i problemet, nämligen respekt. Hästen skall ha respekt för ryttaren och givetvis tvärtom. Om du slår din häst så bygger du upp ett motstånd i honom inte ett samarbete. Han känske ger sig men han respekterar dig inte. Det är skitviktigt att man har grunden i hästhanteringen för annars får du problem i sadeln. Vet man inte detta så föreslår jag att man vänder sig till en sk horsemanshipinstruktör.

IrishDraft skrev:
Alla hästar måste ridas med spö!
Jaså, varför det då?
Jag plockar fram ridspöet någon gång per år, och det är när jag behöver en förlängd arm i dressyrarbetet. Är det fel av mig?

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 423
Senast: gul_zebra
·
Hästhantering Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner! Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 273
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar