Mjuk metod eller ej?

L

Lexia

Hade tänkt lösa min konflikt med min häst på ett icke våldsamt (= inget spö, sporrar) sätt men känner att problem bara blir större och större.

Igår sparkade han rejält bakut och bockade. En tjej i stallet som har ridit honom tidigare hoppade upp och sa till honom rejält (=2 rapp med spö och vrålade till honom). Hon menade att om man inte säger till honom (= spö och "vrål") hur ska han då veta att han gjort fel (naturligtvis berömma så fort han gör rätt). Han blev cool lugn sen och hela ridpasset var frid och fröjd.

Vi har tidigare försökt att vänta ut honom när han bockar men det känns som att det inte har blivit bättre med den metoden utan snarare sämre.

Blir förvirrad på vilken väg man ska välja.....:confused:

Hur korrigerar ni en häst som bockar,sparkar bakut och allmänt testar er när ni rider.

Sv: Mjuk metod eller ej?

Helt rätt gjort i situationen som beskriver den tycker jag. Ridpasset blev ju dessutom frid och fröjd därefter!

För att kunna lösa det på det sätt du vill, måste du analysera situationen och komma fram till vad hästen vinner på sitt beteende, och sedan ta bort det. Gör ni halt, tappar ni fokus på övningen etc? Det är ganska vanligt att hästen uppnår paus i arbetet, vilket innebär att ryttaren får starta om "från början" och egentligen inte kommer längre i ridningen, och det räcker för de flesta hästar gott och väl som belöning. Om så är fallet kan man visst vänta ut hästen för att så fort den landar fortsätta som om inget hänt, men man kan också göra som den andra ryttaren gjorde, då har hon talat om att hon genomskådat hästen och inte accepterar beteendet.

Men! det är inte alls omöjligt att hästen försöker tala om något för er, att sadeln inte passar eller att det gör ont i munnen eller att den helt enkelt har ont någonstans, eller att ryttaren stör för mycket, för den delen. Den behöver inte se lidande ut för det, den kan helt enkelt vara "arg" för att ni inte förstår vad den säger. Det är egentligen helt otroligt hur många hästar som fogar sig i obehag och smärta länge innan människan upptäcker att det är något som verkligen är fel, och inte hästen som är dum.

Ge hästen en besvärligare uppgift...jag gjorde så med mitt sto(och gör fortfarande när det behövs)att jag ex. tar henne på en liten volt och hon får ställa och böja överdrivet mycket, eller så får hon flytta bakdelen på volten, rider öppnor, slutor. När jag känner att hon "ger" sig, så återgår jag till vanliga ridningen och vi fortsätter med det vi höll på med. Hittills har det funkat i alla lägen, men man måste komma ihåg att vara snabb, och inte att man håller på för länge så att "bestraffningen" verkligen förknippas med olydnaden....

jag driver, släpp i fram och driver och håller för allt vad jag är värd i hingstremmen i sadeln. skaffa en sådan och driv!

Alla hästar måste ridas med spö! Det är min uppfattning, även de allra mjukaste, skickligaste ryttarna jag känner rider med spö just för att ha där när hästen blir lat och inte lyssnar, om du rider på rätt sätt med konsekvent beröm och redan innehar ledarskapet på marken så finns det absolut inget fel i att använda spöet som förstärkning av dina hjälper. Bockningar och bakutsparkar brukar bero på någonting och du måste hitta orsaken. Oftast är det ren ledarskapsproblem och då måste du egentligen få hjälp att lösa dessa från marken, det behövs inte en massa NH-tjafs utan några enkla övningar i grimskaft som kan utföras under vardagssysslor (gå inte förbi mig, stanna när jag stannar, sväng åt det håll jag svänger, allt på hängande grimskaft) och att du ändrar din inställning och kroppshållning, tänker som en ledare, inte tvärtom. Bockning och bakutsparkar kan även bero på dåligt anpassad sadel eller att hästen har ont i allmänhet. Men de kan också vara ren lathet från hästens sida, den går inte fram för skänklarna, då måste du ha spöet som en förstärkning, tryck med skänkeln, häst sparkar, slå till med spöet, hästen sparkar, slå till med spöet ända till hästen går fram för spöet, du behöver inte "vråla" utan var stenkonsekvent på att få fram din drivning, stunta i om hästen bockar och sparkar, utan ge hästen ett framåtdrivande rap med spöet, inget svar, gör om, du bestraffar inte bockandet utan ber hästen att gå framåt, när den ökar tempot, bock eller ej (men då har den oftast slutat bocka), berömmer du. Låt vila och gör om. Du kan sitta helt tyst under tiden, vrål och skrik gör oftast bara både dig och hästen olyckligt. MEn det viktiga är att du 1. Rider i ridhus eller paddock pga avtrillningsrisken 2. Är fruktansvärt konsekvent, du kan inte ge dig för att det är "äckligt" om hästen bockar, då måste du istället söka hjälp av någon som rider igenom hästen eller som kan ge dig bra mentalt stöd, gärna en tränare elelr beridare.

Jag förstår inte vad folk har för inställning till sina djur numera. Det är klart att man kan vråla och göra illa hästen men på vilket sätt har detta löst problemet, och för vem av er blev det frid och fröjd?

Egoism är det värsta jag vet, och tvång mot oskyldiga och dessutom vänliga varelser är ju rent av hemskt. När miste människan sitt samvete och respekt för andra? Jag hoppas att ni inte behandlar era barn och familj på samma sätt. :mad:

Ta åt er ni som har anedning

Om hästen bara bockar, sparkar pga olydnad, inte för att tala om att det är en jättejobbig övning eller att den har ont så hade jag gjort likadant, kanske hoppat över att vråla, men två snabba med spöt hade den fått.
Är det en jobbig övning som ska göras och det sparkas för att tala om att det är jobbigt (så gjorde min häst våras) så försöker jag bara att ignorera sparkandet, berömma när han gör minsta ansats att göra den svåra övningen utan att sparka och ger honom lite tid att lugna sig. Bägge metoderna har funkat.

Vi har inte haft honom så länge. Därför så kan jag inte säga att jag känner honom så väl för att veta vad det är som leder till hans beteende. Jag kan bara säga att det känns som han testar mig. Tjejen som red honom sen sa direkt att det var att han testar.

När jag skrittar ut med honom gör han likadant helt plötsligt.

Till asa_S:

Tack för ett bra inlägg!!

Vi har ny sadel och vår instruktör tyckte att den låg bra. Har ändå för säkerhetsskull bokat tid med en sadelutprovare.

Jag skulle nog vråla men kanske inte använda spöt... Använder rösten väldigt mycket:D Är det olydnad, och man vet att det är olydnad ska man säga till ordentligt en gång. Bättre det än massa småtjafs hela tiden... Då har jag kört shetlandsponny och vet att det finns mycket att tjafsa om!! Men efter vi hade en ordentlig uppgörelse så funkar allt såååå bra!! Vi har gjort upp efter det och nu är det frid och fröjs alltihopa!

:bow:
Måste man ta till spö och hård röst fattas det nåt i ens egen kunskap och man bör söka ta reda på varför det finns folk som inte behöver ta till dessa metoder.

Jag har haft hästar som verkligen haft sina skäl till att försöka bli av med sina ryttare och ingen gång har lösts med hårda nypor men de har blivit mycket trevliga hästar av samtliga. Först och främst ska man ta reda på varför hästen gör som den gör. Sen räcker det med att man gör det jobbigare för hästen vid felaktigt beteende och enklare vid rätt beteende...behövs varken spö eller vrål för det:smirk:

Hästar är till naturen vänliga djur, som är villiga att offra allt för en god ledare.
En häst som bockar, sparkar, etc försöker säga någonting, att allt inte står rätt till i hopp om att bli hörd. Detta tror jag inte att någon häst gör bara för att "jävlas", utan det är en signal från hästens sida att nu pallar inte jag mer.

Det kan bero på en rad orsaker, men gemensamt för dessa är att ingen löses med våld. Våld löser inga "vålds"problem.
Har hästen ONT någonstans? Är den ordentligt genomkollad?

Du pratar om att han testar dig. Har han förtroende för dig när du står på marken? Ser han dig som ledare när ni är på "samma plan"?
Har han inte förtroende för dig, och ser dig som den här goda ledaren har du svårt att få honom att lita på dig när du sitter på honom.

jag ignorerar sånna dumheter, men försöker samma sak igen och berömmer rikligt när han gör rätt (för saker han redan kan räcker det med ett glatt "bra").
på så sätt förstår han när han gör fel - för då får han inte sitt efterlängtade beröm och försöker då ännu hårdare nästa gång.

Piraja skrev:
...Måste man ta till spö och hård röst fattas det nåt i ens egen kunskap...
...man bör ta reda på varför det finns folk som inte behöver ta till dessa metoder.

:bow: :bow: :bow:

Lexia skrev:
...Tjejen som red honom sen sa direkt att det var att han testar...

...vilket då inte behöver vara sant; även om det var hennes uppfattning... :smirk:

Lär känna din häst i lugn o ro - lyssna på honom o försök förstå honom, vad han vill säga dig. Kör uteslutningsmetoden; sök svaret, även om det tar lite tid o bekymmer... Vi kan guida o stötta dig. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 423
Senast: gul_zebra
·
Hästhantering Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner! Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 273
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar