Mjölktand som inte lossnar

Sandra78

Trådstartare
Vår valp (17 v) har gått med två tänder i dubbel uppsättning nu i några dagar. Dvs mjölktanden sitter fast trots att den permanenta nästan är helt ute.
Bör man ta hjälp av veterinär för att få bort den efter en viss tid eller kan man ta det lugnt? Har provat röra lite på mjölktanden men den sitter bergfast.

Sv: Mjölktand som inte lossnar

Jag fick ta bort bägge huggtänderna i överkäken på min Chihuahua/papillonkorsning och kommer förmodligen behöva göra samma sak med den nya.

Enligt min veterinär kunde man vänta upp till 6-7 mån innan man stressade iväg till veterinären (med min ras/raser).

Mvh Domino_s

Min valp blev 4 mån den 10/4. Han har precis tappat 2 framtänder i överkäken idag. Det syns inga nya tänder ännu. Mina tidigare valpar/hundar har alltid tappat valptänderna innan de nya kommit, har aldrig behövt fundera på det.

Det jag har hört är att man inte ska låta vuxentänderna växa ut mer än till halva höjden av valptänderna. Om de kommer såpass högt upp så är det dags att dra de gamla. Annars kan det bli bettfel. Det är så på min ras. Andra raser kan vara annorlunda, så om det var min valp hade jag frågat uppfödaren vad denne säger. Om inte det går, så fråga rasklubben vad de rekommenderar.

Det man kan prova om de nya tänderna kommer på insidan om valptänderna är att ha dragkamp om en trasa så att hunden håller just där valptänderna behöver komma bort. Kommer de nya utanför fungerar inte det.

Vi plockade ut valptänder på min då hon hade dubbla uppsättningar och risk för bettfel fanns. Tänderna satt som berget och veterinären ville plocka ut dom med tanke på bettfelet. Den ena tanden hade börjat luckras upp i roten, men inte den andra. Den var ca 1,5-2 cm lång när den var uttagen. Min hund var nog 5 månader då.

Vilka tänder handlar det om? Växer tanden ut rakt där den ska vara bakom eller framför mjölktanden, ha is i magen, valpen är inte så gammal. Vid 6-7 mån ålder kan man börja svettas lite och åka till veterinären. Prova kampa ordentligt med en frottéhandduk eller en mjuk leksak valpen kan slita och sätta tänderna i.

Hur de tappar tänderna varierar. Jag har haft allt från de som har dubbla tänder ett tag till de som tappar innan den permanenta tanden växer ut. Ingen med felaktigt bett förutom min brors pomeranian vars bett såg ut som hej-kom-och-hjälp-mig från början. Jag tror inte att hans bett hade varit korrekt om vi hade dragit ut tänderna från början, de hade växt ut fel ändå då han vid 4 års ålder hade mjölktänder kvar till och med. Har varit med om valpar som vid 10 mån har dubbla canintänder och fått rycka ut hos vet men fått korrekt bett, så länge de växte rakt så var det ingen fara.

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: MML
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 515
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 020
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar