Mjölkstockning?

A

aana

Kan sto som ännu ej fölat (bara ett par veckor kvar) få mjölkstockning? Väldigt svullen i juvrarna och väldigt varmt på o runt dessa. Eller hon fölar kanske inatt :o
 
Sv: Mjölkstockning?

Är det så här? Eller kan det bli så här kring fölningsdags?
 
Sv: Mjölkstockning?

aana skrev:
Är det så här? Eller kan det bli så här kring fölningsdags?
Juvret fylls i långt innan fölning men det skall INTE bli varmt , ömt och svullet då kan det vara juverinflammation.
Akut juverinflammation ger feber ,varmt svullet ömt juver.

Juverdelarna skall vara lika stora och kännas lika.

Första gången ett sto skall föla så kan de vara lite kittliga när man rör juvret,så se till att vänja stoet vid berörning av juvret,du behöver kolla läget även efter fölning så det är bra att stoet är van vid att man känner på juvret.;)

Fråga veterinär om du är osäker.
En missad juverinflammation kan göra att fölungen inte får mjölk senare,pga förstört juver..bättre fråga en gång för mkt än för lite.

En bra bok om du väntar föl är boken "Att bli med föl"(från stoets brunst till avvänjning) där kan du få svar på mkt inför fölningen.
Boken är skriven av Stig Holmstedt mfl.
 
Sv: Mjölkstockning?

Ok. Hon e lika svullen över båda och hon tillåter mej att vara där och känna. Boken har jag redan och jag håller med om att den är läsvärd. Tack för ditt svar :)
 

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 376
Senast: Account
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp