Mjölkstockning/juverinfammation

vix

Trådstartare
Vad är säkraste tecken på mjölkstockning? Vad orsakas det av ? Kan man förebygga? Behandling?

Sv: Mjölkstockning/juverinfammation

Varma, svullna, rodnade, ömma juver som är svåra att mjölka ur. Feber. Orsakas av att mjölken inte mjölkas ur och att bakterier kommer in genom "mjölkkanalerna". Går det för långt kan det bildas bölder och juvervävnaden dö av.
Drabbar hundar ffa när de är skendräktiga och fyller på juvren utan att de dias. Behandling är oftast febernedsättande, smärtlindring, urmjölkning (vilket gör svinont) och ibland antibiotika.

Min hund behandlades med galastop den gången hon fick mjölkstockning. All mjölk försvann på 4 dygn.

Om tiken har valpar då?
(jag har varit i kontakt med vet men känner mig inte riktigt nöjd med svaren)

Om tiken har valpar så skulle jag försöka mjölka ur så juvren blir mjuka och sedan dra ner lite på tikens mat. Ofta uppstår problemen när man ger för mycket mat, så att tiken producerar mer mjölk än vad valparna klarar av att äta.
Jag hade en gång en kull med en enda valp som 5 veckor gammal råkade ut för en olycka som gjorde att han inte längre kunde dia. Tiken blev bra stinn i juvren, men efter att jag mjölkat ur ett par gånger så började hon sina och på en vecka så sinade hon nästan helt.

Mjölkstockning kan även uppstå om tiken blir kall om juvret. Nu är det dock inte så kallt ute, så det borde inte vara någon fara. Värme lindrar i alla fall, så du kanske kan lägga en värmedyna mot juvret när hon vilar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej, jag är intresserad av vinthundar. Tycker den avslappnade energin med en lite studsig prommenadstil maskerar den otroligt explosiva... 2
Svar
26
· Visningar
2 133
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Artros är en av de vanligaste ledsjukdomarna som kan drabba din häst. Men vad innebär egentligen diagnosen, och hur kan du som hästägare...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
47
· Visningar
2 227
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025