Mjölkfri ersättning

trazel

Trådstartare
Efter några månaders strul med amningen är det dags att ge upp...

Sonen är komjölksproteinallergiker och behöver därför mjölkfri ersättning. Jag vet att det finns flera föräldrar här till mjölkallergiska barn.

Vilken ersättning är godast?

Sv: Mjölkfri ersättning

Det sägs att Nestlés mjölkfria är godast, Althera, bland dom vanliga mjölkfria modellerna. Själv säger min erfarenhet att Neocate smakar bäst (sötast) av alla, men det är inget man får utskrivet bara sådär eftersom den är väldigt dyr och typ sista utvägen.
Nutramigen smakar inte särskilt gott enligt många barn, om dom inte ätit det sen födseln i princip. Ofta får man blanda i massor av socker i börja , och gradvis ta bort det när dom vänjer sig vid smaken.

Övriga sorter smakar alla ungefär likadant tycker jag. Lite beskt, sällan sött och någon skum eftersmak.

Vad säger läkaren?

När det var aktuellt för min son sa BVC att om dom skulle vara ärliga fanns det ingen som var god ;) Nu var sonen så gammal så dim rekomenderade välling i stället.
Som han inte heller gillade.

Lilla sonen (3 mån) är inte utredd med läkare, men har precis samma symptom som storebrorsan (2 år) hade när han var lika gammal. Där är allergin konstaterad med läkare genom belastningar. Till honom gav vi aldrig ersättning eller välling, han tyckte inte om det. Vi har gjort lite småtester att jag ätit mjölkprodukter och sympomen kommer tillbaka (magknip, svårt att komma till ro, diarre).

När jag pratade med BVC idag så tyckte de att jag skulle prova Althera eller Profylac. Eftersom vi provade Nutramigen och Althera till stora sonen och det ratades så fick Apoteket ta hem Profylac (hade inget av dem hemma i alla fall).

Övergången är tänkt att blandas med bröstmjölk. Jag helammar ju idag och måste ändå trappa ner på den innan jag kan sluta helt.

Det finns väl ingen välling som är från tre månader..? Han kan inte leva på välling heller, amningen måste bort helt.

Inser att du nog tror det handlar om stora sonen. :)

Och nej, att det inte finns någon som är god har jag också hört, därav frågeställningen vilken som är godast. :p

Senast ändrad:

Nutramigen smakar ju verkligen allt annat än gott. Men när mitt barn var tvungen att gå över till det lite fort (vi låg på sjukhus och det var vad dom hade där) så tog sköterskorna över så att hon inte skulle känna lukten av mjölk från mig. Först kväljdes hon och var arg. Sen gick det bättre och bättre och när jag väl skulle sluta med det för att hon skulle sluta med välling så var hon arg för det:wtf:

Jag blev ju så klart lessen när dom "tvingade" i henne trots att hon visade att hon tyckte det var så himla äckligt. Men valet var att sonda i stället, och det var hur som värre.
Sköterskorna sa att dom brukar reagera precis så men att det sen går över.
Hon var fyra månader när vi började med nutramigena.

Övriga sorter har jag ingen koll på :)

Nej, Nutramigen luktar ju jätteäckligt och det tänkte jag inte ens prova den här gången. :p Tanken är väl att ta tag i det i helgen när sambon är hemma och får ta matningarna. Dels tycker jag det är jättejobbigt att sluta amma och sen luktar han ju inte mat.

Jag visste inte ens att det fanns de som smakar bättre, dottern fick aldrig nåt val... det kommer hon ge igen för när jag ligger på hemmet:nailbiting:

Det finns väl ingen välling som är från tre månader..? Han kan inte leva på välling heller, amningen måste bort helt.

Inser att du nog tror det handlar om stora sonen. :)

Och nej, att det inte finns någon som är god har jag också hört, därav frågeställningen vilken som är godast. :p

Vi var tvungna att sluta amma ganska akut (från helamning till enbart flaska på 2 dagar). Vi blandade vaniljsocker i ersättningen, ganska mycket vaniljsocker. Sen kunde vi trappa ner vaniljsockret vartefter tiden gick och efter 2 veckor drack sonen ren ersättning. Nu är han 3,5 år och dricker fortfarande vällingen på kvällen. Vi tycker det är smidigt att han får i sig alla näringsämnen så vi håller kvar vid vällingen så länge det går.

Vi fick Nutramigen och gav oss f-n på att det skulle funka! Och visst gick det :)

Mvh Miks

Min son fick althera och det var inga problem att gå över från amning till althera. Han var 2,5 mån när vi bytte.

Men välling innehåller inte alla näringsämnen. Det är ju bara flytande gröt och går inte alls att jämställa med ersättning/bröstmjölk.

Det verkar ju som att jag gjorde fel val av ersättning då när ni är fler som skriver samma. Är det någon som har erfarenhet av Profylac? Annars ber jag väl att de tar hem Althera istället... Jag är ingen omständig kund heller. ;)

Altheran smakar bättre än Profylac, enligt mig. Har smakat på alla, haha. Vill ju veta vad man stoppar i ungen för något... Neocate smakar dock mycket bättre än alla dom andra, men det kan ju bero på att den är 100% fri från mjölkprotein, vilket dom man själv kan köpa på apoteket inte är.
Ska ni ta hjälp av läkare sen eller? Bara tänkte på att det blir ju ruskigt dyrt utan recept.. Dom ligger väl kring 220 kr burken, både Nutra, Althera osv? Var så länge sen jag köpte, så jag minns inte. Vet att Bellas mat låg på 600 kr/burk ungefär, utan recept. Men det fick man inte ens beställa hem utan tydligen.

Annars är det bara socker, socker, socker i alla dess former ;) Går oftast rätt fort att vänja av med det sen, som tur är.

Absolut ska det till recept sen! Första burken tycker BVC här att man får köpa sjäöv för att "bekräfta" allergin. Man ska egentligen prova en vanlig ersättning först, men det tänker jag inte utsätta sonen för. Jag vet att han kommer få jätteont i magen. Det räcker ju med att jag äter en ostskiva så får han ont i magen nu... Hur ont han skulle få av att få i sig mjölken själv vill jag inte veta...

Men välling innehåller inte alla näringsämnen. Det är ju bara flytande gröt och går inte alls att jämställa med ersättning/bröstmjölk.

Just Nutramigen (Nutramigen2 LGG Lipil har vi) ska vara fullgod som enda näringskälla i princip fram tills att barnet är 3 år. Nu äter ju sonen givetvis vanlig mat också och har gjort sedan han var 8 månader. 18 skopor ersättning/välling ska ett barn klara sig på (vilket kan verka lite skumt men så står det), sonen får 9 om dagen så det anser jag i alla fall vara ett näringstillskott. Äter han inte vällingen MÅSTE han äta kalktabletter och vitamintillskott enligt läkaren. Lättare med välling då :)

Mvh Miks

Nutramigen är ju inte välling utan ersättning. Det är två vitt skilda saker och det är viktigt att skilja på dessa! Ersättning är fullgott som näringskälla, välling är det absolut inte utan är mer bukfylla.

Nutramigen är ju inte välling utan ersättning. Det är två vitt skilda saker och det är viktigt att skilja på dessa! Ersättning är fullgott som näringskälla, välling är det absolut inte utan är mer bukfylla.

Slarvigt av mig! Här hemma har det "hetat" välling hela tiden, så det blir välling av bara farten. Såklart är det ju ersättning jag talar om, och i detta fallet Nutramigen!

Mvh Miks

Bra att du har koll! :) Det "farliga" är ju om man pratar med någon som inte inser skillnaden och kanske då tror att ett mindre barn klarar sig på välling.

Vår tjej äter althera.. Vi fick traggla endel, men den ska tydligen vara lättare än nutramigen!

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 510
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 999
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
693
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka