Mjölkersättning och mjölkpellets

Sambucus

Trådstartare
Har ett hingstföl på snart 3 veckor som förlorade sin mamma för 5 dagar sedan.. Redan ca 2h efteråt hittade vi ett gammalt avelssto som inte hade föl i år. Hon tog snabbt hand om det lilla fölet, men eftersom hon inte har någon mjölk ger vi fölet mjölkersättning. Det finns mycket lite information om utfodring osv. därför skulle vilja att någon med liknande erfarenhet berättar hur ni gick tillväga? Han är duktig på att äta och dricka så jag tänkte ganska snart gå över på mjölkpellets, men även där hittar jag mycket lite information.. Tacksam för råd!

Sv: Mjölkersättning och mjölkpellets

För 10 år sedan förlorade stallägaren sitt sto när fölet var 6 veckor. De gav ersättning i hink, mycket smidigt. Det tog nog ett dygn innan fölis fattade hela galoppen med hinken, men sedan var hon helt med på att hinken var mat och drack utan problem(hon fick en snäll gammal valack som förälder).

Jag tror att ganska mycket gjordes "på känn", så länge fölis mådde bra så körde de på(de är iofs bönder med stor vana av allehanda djur, men detta var den första fölungen).

/AA

Det viktiga är att det är just mjölkpellets, alla fölpellets innehåller inte mjölkprotein och det är vad du vill ha.

Jag rekommenderar Dodson & Horrels Foal Creep pellets, vet att det finns några andra märken också.

Och jag håller med om att lära fölis dricka mjölkersättningen ur hink, det gör det hela så mycket smidigare!

Han fick dricka ur hink från början, så det har han lärt sig nu! Fodrar man bara med mjölkpellets när man vant dem vid att äta det eller hur länge ska man ge mjölkersättningen?? Han har börjat äta gräs och lite hö, och vill gärna äta av fostermammans havre, så han borde vara redo att prova pellets snart tror jag!

Även om man kan komplettera med pellets så behöver han mjölk tills han är iaf 4-5 mån gammal. Mycket lättare för magen att smälta.

läs på avel, många råd där hur man gör.

Vi har en 4 veckor gamalt föl som dricker mjölkersättning. Jag föredrar mjölkersättning med tanken på vätskan. + får nu lite foder som är anpassat till föl. Hon får i nappflaska så hon inte drar i sig vätskan för fort och får ner det i lungorna. Tänk på att om de får i sig lite för mycket åt gången kan de bli lösa i magen. Då är det bara att minska mängden igen.

Lycka till med din fölis

Jag har tyvärr haft tre föl under åren som mist sina mödrar, så jag har viss vana av det.
Det första man ska ha klart för sig är hur ett föls matsmältning fungerar. För det är så att det unga fölet inte kan ta upp näring ur annat än mjölk för att sedan sakta utvecklas för att kunna bryta ner gräs och först vid mellan 8 - 10 månader var helt "färdiga" och klara sig utan mjölk. Det är ju också i denna åldern som stoet naturligt vänjer av fölet om hästarna får sköta det själv. Så av den anledningen ska man inte sluta med mjölken för tidigt även om fölet äter annat foder. Jag har själv haft mjölkersättningen kvar fram tills de varit i ålder för avvänjning. Givetvis inte i några större mängder i slutet men två gånger per dag morgon och kväll och så då vanligt foder.

Så i ditt fall om fölet inte är äldre så sk det inte äta något det ska dricka. Risken finns att det fyller magen med foder som den inte kan bryta ner och därför dricker för lite mjölk. Den ska inte heller få lov att dricka vatten fritt av samma anledning. Föl i den åldern dricker inte mycket vatten normalt.

Nästa bit man ska tänka på är att fölet naturligt äter ofta och i små mängder. Så vissa rekommendationer av fodertillverkare stämmer inte med verkligheten, varken när det gäller mängd eller antal mål per dygn. Så man måste anpassa det efter individen mer än vad som står på förpackningen. Man ska också verkligen ta fodertillverkarnas uppgifter med en mycket stor nypa salt. För de vill sälja foder men mycket få av dem är verkligen lämpliga för föl. Det finns t ex inget svensk tillverkat föl foder som passar till så unga föl förutom just fölmjölk även om det både kan stå på dem och rekommenderas av deras rådgivare.

Nästa bit är att inte ha flaska utan lära fölet att dricka ur spann så fort som möjligt. Finns flera anledningar till det som att det ganska snabbt blir så stora portioner att en flaska inte räcker till ett mål och att man ju håller i flaskan vilket gör att man präglar fölet mer på människor än med en spann som man ställer i/ner till fölet och sedan kan lämna en stund. För det är den svåraste biten med att föda upp på mjölkersättning att få dem att bli hästar och inte tappa respekten för människor. Dessa föl ska hanteras så lite som möjligt av människor eftersom att man ändå måste fodra dem flera gånger per dygn.
Gör man fel så får man en väldigt svårhanterlig och ibland farlig häst när den blir större.

Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Avel Vårat älskade sto Sunny Day fölade i lördags kväll. En liten hingst blev det men Sunny gick ifrån oss någon timme senare. Men vi fick...
2
Svar
32
· Visningar
3 512
Senast: Welsh
·
G
Hästvård Hoppas det är rätt forum... Mitt sto ska föla snart, om cirka 2 månader. Hon är förstföderska och fyller "bara" 7 år strax innan...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Gisburne
·
W
Hästvård Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Wizzla
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama