Mjölkallergi, hjälp!

rock_89

Trådstartare
Jag behöver tips på vad man kan servera för frukost till någon med mjölkallergi. Några olika alternativ, något gott och enkelt

Är denne laktosintollerant eller allergisk mot mjölkpulver också? Valio har ett brett laktosfritt sortiment med mjölk, smör, yoghurt, fil, med mera. Om denna inte är laktosintollerant, utan allergisk mot mjölkpulver: Milda har en variant av smör som både är laktosfritt och fri från mjölkpulver, gjort på olja och andra fetter. Finns i stort sett alla matbutiker, garanterat Ica Maxi. Och som pålägg: Skinka, tomat, paprika. Annars kan man: koka ägg, steka ägg i olja eller göra havregrynsgröt med sirap eller mosad banan ;)

Ägg i olika former, frukt, spenat, bröd, pannkakor, bacon, polenta, gröt...

Mjölkfria alternativ finns för:
Smör
Yoghurt
Ost
Havre/mandel/sojamjölk

Så du kan äta i stort sett vad som helst.

Frukt :d Inte bara såklart, men en riktigt god frukost i min värld innehåller gärna ett par melonskivor, klyftad apelsin, vindruvor, plommon såhär på hösten, eller så. Det ger genast hela frukosten en mycket lyxigare känsla.

Bananpannkakor (med tex havremjölk) är väl ett lite mer konkret exempel :)

bananplättar med blåbär, 1 mosad prickig banan, smiska i 1 ägg, nån matsked mjöl. stek i olja eller inget om du har sån panna och servera med blåbär.
annars macka med makrill? äggröra etc

Det kanske är lite udda, men jag tycker det är jättegott med kokosmjölk (en krämig sort). Blir typ som turkisk yoghurt i konsistensen. Till det brukar jag ha frukt/bär och nötter/frön, och krydda med kanel.
Annars finns det, som någon annan skrev, andra typer av mjölk, ex. sojamjölk, mandelmjölk. Går ju bra till müsli, gröt och allt annat som man har komjölk till.
Äggröra på vatten med diverse tillbehör.
Smörgåsar, istället för smör går det bra med nötsmör, ex. jordnötssmör.

Det är ju rätt trendigt att utesluta mjölk nu för tiden så om du googlar kommer det säkert upp massa spännande recept :)

Det kanske är lite udda, men jag tycker det är jättegott med kokosmjölk (en krämig sort). Blir typ som turkisk yoghurt i konsistensen. Till det brukar jag ha frukt/bär och nötter/frön, och krydda med kanel.
Annars finns det, som någon annan skrev, andra typer av mjölk, ex. sojamjölk, mandelmjölk. Går ju bra till müsli, gröt och allt annat som man har komjölk till.
Äggröra på vatten med diverse tillbehör.
Smörgåsar, istället för smör går det bra med nötsmör, ex. jordnötssmör.

Det är ju rätt trendigt att utesluta mjölk nu för tiden så om du googlar kommer det säkert upp massa spännande recept :)
Se upp med kokosmjölken bara, ofta är det komjölk i den.

Omvänd fråga: Vad skulle du vilja bjuda på?

Det mesta går att modifiera till mjölkfritt. Det enda det inte finns ett bra substitut för är gräddfil (eller riktigt bra vispgrädde - men det är kanske inte aktuellt till frukost? )

Omvänd fråga: Vad skulle du vilja bjuda på?

Det mesta går att modifiera till mjölkfritt. Det enda det inte finns ett bra substitut för är gräddfil (eller riktigt bra vispgrädde - men det är kanske inte aktuellt till frukost? )
Finns soyagrädde som är vispbar. Väldigt god (dock väldigt söt).

Finns soyagrädde som är vispbar. Väldigt god (dock väldigt söt).
Åh, sojasubstiguten har jag dålig koll på får jag erkänna! Ena sonen är allergisk mot både mjölk- och sojaprotein, så de använder vi aldrig. Men de vi provat är ingen höjdare, bäst vill jag nog påstå att jag tycker gogreens havrevisp är även om den inte är helt bra. :)

Åh, sojasubstiguten har jag dålig koll på får jag erkänna! Ena sonen är allergisk mot både mjölk- och sojaprotein, så de använder vi aldrig. Men de vi provat är ingen höjdare, bäst vill jag nog påstå att jag tycker gogreens havrevisp är även om den inte är helt bra. :)
Man kan göra vispgrädde på kokosmjölk. Använd vattnet till något annat och ta det krämigare, tjocka lagret och vispa med elvisp. Det ska även gå att göra gräddsubstitut på mandlar, men det har jag inte provat ännu. Recept finns om man googlar mandelgrädde.

Man kan göra vispgrädde på kokosmjölk. Använd vattnet till något annat och ta det krämigare, tjocka lagret och vispa med elvisp. Det ska även gå att göra gräddsubstitut på mandlar, men det har jag inte provat ännu. Recept finns om man googlar mandelgrädde.

Vi har provat det också. Jag tyckte det var gott, men barnen (som egentligen är de som inte kan äta mjölken) tyckte inte det var någon höjdare. Jag får det inget bra heller, det blir alldeles grynigt?

Se upp med kokosmjölken bara, ofta är det komjölk i den.
Va? Har jag aldrig hört om eller sett, så jag tvivlar starkt på ditt "ofta". (Jag utgår från att det inte är tillåtet att underlåta att uppge mjölk i innehållsförteckningen pga allergiaspekten.)

Menar du verkligen kokosmjölk? Inte kokoskräm/-grädde eller andra kokosprodukter?

Eller är det så att E471 kan framställas av mjölk? Måste inte det specificeras ändå i så fall?

:confused:

Jag har inte sett en enda innehållsdeklaration på kokosmjölk som innehållit komjölk? Då har jag ändå läst på allt jag stoppat i kundkorgen i närmare fyra år.

Liknande trådar

Mat Jag har hyrt en lägenhet via Airbnb tillsammans med några vänner. Jag ska servera middag till sällskapet men har fastnat på efterrätt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 279
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
425
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama