Mjölk hos sto som inte är dräktigt?

Sv: Mjölk hos sto som inte är dräktigt?

Vårt sto fick mjölk ett år efter hon fått föl. Vi hade då tre ston ihop plus ett föl. Det stoet som hade föl var först föderska och det andra stoet hade inget föl det här året. Dock blev hon så förtjust i fölet i hagen så hon fick mjölk och var en extra mamma hon också. Fölet blev enormt bortklemat av dessa tre "damer" och var tjock som en liten julgris eftersom han åt hos sin riktiga mamma och mellan mål hos det andra stoet. ;)

Mitt ena sto, som är en riktig mamma och älskar föl, har tyvärr inte blivit dräktig de senaste åren. Men nu i vår har hon mjölk i juvret och ser ut och beter sig som om hon var högdräktig.... skendräktig förmodligen, påverkad av våren och det lilla föl som har fötts här och stark föllängtan säkert. Trist.

Vad tråkigt. :( Blev hon betäckt förra året?

Vill gärna höra fler, är det någon som haft ett sto som har haft mjölk trots att det inte fanns några föl i närheten?

Mitt sto har haft mjölk sedan hon fick föl 2006. Tittar man på juvret sitter det nästan alltid någon liten vit droppe mjölk där fastän det var såpass länge sedan hon fick föl.

Jag har haft ett sto som blev skendräktig varje vår/sommar. Så fort det gröna gräset började titta upp, fick hon mjölk i juvren.

Vad tråkigt. :( Blev hon betäckt förra året?

Vill gärna höra fler, är det någon som haft ett sto som har haft mjölk trots att det inte fanns några föl i närheten?

Mitt halvblodsto, som tyvärr inte finns längre hade mjölk i flera år efter att hon fölat sista gången.:confused: Hon tog hand om alla stoföl när de skulle vänjas från, de sökte tröst hos henne och några diade av och till, trots att de var både två och tre år! Vi fick hem ett 7 månader gammalt föl från utlandet och den lilla tösen adopterades direkt av halvblodstoet. Hon lät henne dia, fostrade och beskyddde henne samt gav henne samma höga rang i flocken som sig själv.:rofl: Vi frågade veterinären om det var något hormonellt fel men det fanns ingen förklaring. Stoet trivdes med sin roll som heltids mamma och det såg så gulligt ut när hon pysslade om de små.:love: Vi saknar henne verkligen.:cry:

kl
vårt sto har haft/har mjölk men är tom.
Hon vart betäckt förra året med tog sig inte.. Vi har stått och undrat om hon kanske kunde vara dräktig ändå men nu tokbrunstar hon:D Han har nämligen inte brunstat på 10 månader:cool: så det var skönt att det hände ngt iaf...
just det... här finns inga andra ston och inga föl heller givetvis.. Hon själv har aldrig haft föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Alexandra_W
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Roheryn
·
Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur