Mjöliga/mjuka hovar

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min pålle har fått så mjöliga hovar.
Om man bara kratsar normalt så "åker" det bort massa bitar och det blir helt vitt och mjöligt. Det blir typ samma effekt som när hovis verkar dem, jag kan lätt få bort bitar med hovkratsen.

Är dom ruttna lr?
Vanlig strålröta?
Det är ju liksom inte i strålen, utan i själva hoven :S

Sv: Mjöliga/mjuka hovar

Hästen fäller sin sula helt naturligt, barfota hästar sliter bort detta själva, men på skodda hästar blir "skräpet" kvar.
Det lossnar efter ett tag, ofta när hovarna blir blöta. Skrapa med hovkratsen bort det där mjöliga om du vill, se det som att peta naglarna :idea:
Eller låt det vara, det spelar inte så stor roll.

Min pålle har fått så mjöliga hovar.
Om man bara kratsar normalt så "åker" det bort massa bitar och det blir helt vitt och mjöligt. Det blir typ samma effekt som när hovis verkar dem, jag kan lätt få bort bitar med hovkratsen.

Är dom ruttna lr?
Vanlig strålröta?
Det är ju liksom inte i strålen, utan i själva hoven :S
Låter som hög tid för verkning.;)

Vad säger hovslagaren om detta?när verkades hästen senast?
Om hovarna är svampiga & har dålig kvalité kan det vara bra att se över utfodringen, tex kan den behöva biotin.

Hästen fäller sin sula helt naturligt, barfota hästar sliter bort detta själva, men på skodda hästar blir "skräpet" kvar.
Det lossnar efter ett tag, ofta när hovarna blir blöta. Skrapa med hovkratsen bort det där mjöliga om du vill, se det som att peta naglarna :idea:
Eller låt det vara, det spelar inte så stor roll.

Hästens sulhorn har en tilväxt på 1/3 del av vägghornets tillväxt. Alla hästar får sk "dubbelsula" under två ggr per års cykel.

Det är därför mkt viktigt att man renskär sula och stråle från gammalt dött sul och strålhorn vid varje skotillfälle som absolut inte får ha längre intervaller än max sju veckor.

På en barfotahäst så försöker man till varje pris bibehålla en så tjock sula som möjligt för i annat fall kommer den barfotaverkade hästen börja ömma i sulan.

Att undvika att rensa bort gammalt dött sulhorn leder lätt till sprickor i själva sulan där plötsligt man kan uppleva att stora bitar av sulan trillar bort när man kratsar hovarna. Dessa sprickbildningar mellan den gammla döda sulan och den nya som produceras under och som vid produktionen är väldigt mjuk och sårbar för baktrierangrepp då levande vävnad ligger starx under den nya sulproduktionen är en perfekt inkörsport för bakterier att söka sig in i genom det gammla döda sulfornets sprickbildning.

Mitt råd är god hovvård och renskär alltid bort dött horn i sula och vägghorn så eliminerar du senare problem. God hovvård spelar faktiskt roll på hästens välbefinnande.

Lycka till.

en liten fråga.
varför får det max gå 7 veckor jag skor om min häst var 10 vecka slulle jag ta oftare så skulle det inte finnsa nåt att ta av.

han fick nya skor för en månad sen.
muslin innehåller lite biotin, men han kanske behöver mer?

Ja, peta på.
Om du är normalstark, har en vanlig hovkrats och inte tar i för kung och fosterland kan du skrapa tills det inte är nått mer löst. Det är ingen risk att du skrapar bort för mycket.

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 554
Senast: Paddington
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 964
Senast: Imna
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka