Mjölkstockning

Diana

Trådstartare
Upptäckte i natt att jag fått mjölkstockning i ena bröstet. Försökte få bebis att äta där men det ville han inte. Jag har testa att pumpa flera gånger och det kommer ingen mjölk! Försökte få bebis att äta där nu men han vägrar.

Vad gör jag nu? Har haft mjölkstockning en gång med första barnet men då kom det ut mjölk hela tiden.

Jag har värmt med vetekudde precis innan jag pumpat. Har även fått ont i armen på den sidan, vet inte om det hänger ihop.

Finns det någon som har några tips?
 
Sv: Mjölkstockning

När jag hade mjölkstockning så kom det inget när jag försökte pumpa heller. Det var bara bebisen som fick det att lätta. Han ville inte heller äta på det bröstet om jag höll honom som vanligt. Om jag istället höll honom eller pallade upp så han "låg under armen" som när man tvillingammar så gick det bra att suga ordentligt och det släppte efter ett par amningar.

Mitt tips är alltså att prova att amma i olika ställningar, ibland hjälper det att massera bröstet "för att hjälpa" mjölken på traven. Du masserar alltså i rörelser mot bröstvårtan. :)

Hoppas det löser sig, det är hemskt med mjölkstockning och tillhörande feber och allt!
 
Sv: Mjölkstockning

Ring sjukvårdsupplysningen. Mjölkstockning är inte att leka med. Du kan prova att ställa dig i duschen och duscha varmt på bröstet, det kan få igång det. Ett lite elakt sätt är att låta bebisen skrika en liten stund på samma gång som du står i duschen eftersom det sätter igång utdrivningsreflexen. Men ring så att du får komma in och få hjälp omgående.
 
Sv: Mjölkstockning

Det bästa sättet är om bebisen kan äta bort stockningen. Ha barnet så att hans haka pekar mot själva stockningen och hjälp till själv genom att massera ganska hårthänt (imte skönt) mot bröstvårtan, jag brukade massera med knuten hand. Om du imte lyckas få bebisen att äta är nog tinys tips bra, få igång relexen och massera med knogen från toppen av bröstet ut mot bröstvårtan. Försök med bebisen igen. Lycka till. Du kan ta ipren som är antiinflammatoriska men om du inte får bort stockningen måste du nog söka hjälp.
 
Sv: Mjölkstockning

Tack för alla tips! Kände paniken komma...

Lyckades klämma ut lite när jag duschade och efter det så kunde jag pumpa lite och nu har liten ätit en stund. Nu känns bröstet nästan helt mjuk igen, bara lite hårt på ett ställe:banana:

Kommer fortsätta pumpa och hålla efter och så ska jag sova:) och akta mig för att bli kall igen!
 
Sv: Mjölkstockning

Ja se till att hålla tuttarna varma. Minsta lilla blåst fick mina att stocka sig, jag hade hårda knutor säkert 15 ggr med andra barnet men bara feber tre gånger.
 
Sv: Mjölkstockning

+ vindvissla.

Jag har ullinlägg, men har inte använt dom så mycket än. Tror det här kom när jag öppnade ytterdörren och pratade med några vänner i ca fem minuter i lite för tunna kläder. Kände att jag blev kall och frös efter det. Nästa gång tar jag på mig dunkajackan!
 
Sv: Mjölkstockning

Jag har haft det riktigt illa.
Badkaret om man har ett eller som andra säger, varm dusch, Massa värme helt enkelt och defintivt bebis att suga om det går att få, det var det enda som hjälpte mig.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Mjölkstockning

Jag har fått möjlkstockning några gånger och då har jag ammat ammat ammat, försökt pumpa (svårt att få igång det dock) och duschat hett många gånger och länge samt masserat.
 
Sv: Mjölkstockning

Nar jag fick mjolkstockning fick jag ett husmorsknep som funkade super!
Hade ett kalhuvud i kylen och stoppade helt enkelt ett par blad i bhn, liksom kladde in brostet.
Funkade skitbra och det forvann helt pa bara ett par dagar. (Hade haft problem ett par dagar, kunde amma men inte arskilt val. Hade varit hos lakare som inte kunde hjalpa och hade riktigt ont men ingen feber.)
Kalbladen skall vara kalla btw. Det tillsaans med att duscha vart och massera hjalpte.
 
Sv: Mjölkstockning

Jag gjorde mini-vetekuddar, fyllde ris i en strumpa. Den kunde man värma och lägga i bh:n så fort man fick minsta känning. Se bara till att inte värma för mycket just innan amning, jag upplevde att bäbisen tyckte det blev för varm mat då! Annars som andra sagt, amma - massera - värme - pumpa - amma.
 
Sv: Mjölkstockning

Ja kålblad är ju poppis här också. Men ska det vara den gröna kålen eller kan det vara vilken som helst?
 
Sv: Mjölkstockning

I don't know. Jag hade den vanliga hederliga vitkalen har jag for mig.
Fick det inte specifierat. Tjejen som berattade drog det som ett skamt att "tank att de tror sant har funkar", vilket det uppenbarligen gor (eller sa var det en fruktansvard slump).
Hon blev lite snopen...
 
Sv: Mjölkstockning

Jag hade vitkål i bhn förra gången jag hade mjölkstockning:) Den gången var det mycket värre, satt i flera dagar. Men jag tror att kålen hjälpte.

KL

Nu verkar det helt bra, det gör lite ont när han tar tag. Bröstet är helt mjukt! Så skönt!
 
Sv: Mjölkstockning

*kl*
Ni som använt ullinlägg - hur många kan man tänkas behöva? Läckte en del med dottern, och kommer använda pappersinlägg från Änglamark (enda som inte fastnade i såren..) för att suga upp det som läcker även denna gång. Räcker två uppsättningar?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
25
· Visningar
2 099
Senast: hastflicka
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp