Kemisk kastrering? Hjääälp

Jag har hört att det är för att krypta hundar sällan har normalt utvecklade testiklar och testikeln som inte vandrat ner är ofta outvecklad. Det finns redan en risk för neoplasmi (att nya celler/vävnad skapas, dvs tumörer) och stora svårigheter att hålla koll på om detta sker. Det går inte att palpera. (Så den ökade risken för tumörer beror inte huvudsakligen på värmen utan på att vävnaden inte är "färdig bakad")

Vid en kemisk kastrering minskar testiklarnas volymer för att sedan återgå till det normala när effekten avtagit. Det händer alltså något med själva vävnaden. OT Enligt FASS finns risken att en testikel vandrar upp i sin tillbakabildade form.

Det är osäkert hur medicinen påverkar den outvecklade vävnaden som oftast kännetecknar en kula som inte ramlat ned. Att kemiskt kastrera en krypt hund är alltså att lägga risk på risk - vilket man normalt sett inte gör om det finns andra lösningar.

Detta är alltså vad jag har hört.
Jag fick inte kemiskt kastrera min vuxna hane med olika stora testiklar. Just pga det kunde bero på tumör och förvärras av kemisk kastrering. Och minns de frågade om båda kulorna fanns nere när jag bokade tid.
 
Jobbar som leg dss och infon kommer tillverkaren på direkt fråga.
Det stod bla att testiklarna blir större en period innan läkemedlet har full effekt och de krymper och kan då beroende på vart de ligger trycka på omliggande strukturer.
vill du veta med säkerhet kan du alltid kontakta tillverkaren, kontaktuppgifter finns på FASS om du trycker på företagsnamnet när du är inne på läkemedlets sida.
 
Jag har hört att det är för att krypta hundar sällan har normalt utvecklade testiklar och testikeln som inte vandrat ner är ofta outvecklad. Det finns redan en risk för neoplasmi (att nya celler/vävnad skapas, dvs tumörer) och stora svårigheter att hålla koll på om detta sker. Det går inte att palpera. (Så den ökade risken för tumörer beror inte huvudsakligen på värmen utan på att vävnaden inte är "färdig bakad")

Vid en kemisk kastrering minskar testiklarnas volymer för att sedan återgå till det normala när effekten avtagit. Det händer alltså något med själva vävnaden. OT Enligt FASS finns risken att en testikel vandrar upp i sin tillbakabildade form.

Det är osäkert hur medicinen påverkar den outvecklade vävnaden som oftast kännetecknar en kula som inte ramlat ned. Att kemiskt kastrera en krypt hund är alltså att lägga risk på risk - vilket man normalt sett inte gör om det finns andra lösningar.

Detta är alltså vad jag har hört.
avbokade tiden och avvaktar för detta. Vill inte riskera något. Hoppas att hitta mer info om det i lugn och ro utan stress inför att tiden redan är bokad.
Jag fick inte kemiskt kastrera min vuxna hane med olika stora testiklar. Just pga det kunde bero på tumör och förvärras av kemisk kastrering. Och minns de frågade om båda kulorna fanns nere när jag bokade tid.
oj.. jättekonstigt att alla veterinärer sagt här att det inte spelar någon roll om båda kulorna är nere…
 
avbokade tiden och avvaktar för detta. Vill inte riskera något. Hoppas att hitta mer info om det i lugn och ro utan stress inför att tiden redan är bokad.

oj.. jättekonstigt att alla veterinärer sagt här att det inte spelar någon roll om båda kulorna är nere…
Det handlar hela tiden om att väga risker mot fördelar. Är det en veterinär jag litar på skulle jag ställa frågan om de tycker att det är värt risken med tanke på att krypt för att du hört att man sak undvika att kemiskt kastrera krypta hanar.

Jag har haft min kemiskt kastrerad. Han är en osäker individ med ledproblem. Dagpassningen krävde att jag kastrerade honom. Hundkunniga i min närhet föreslog en kemisk kastrering (jag visste inte då att det fanns skäl att undvika med en krypt hane) eftersom det ändå ger en fingervisning om hur hunden blir efter en kastrering, även om det inte är exakt samma sak.

Min fick lite svårare med vissa hanhundar och gick upp väldigt mycket i vikt trots att jag gav minimala mängder viktminskningsfoder (vilket kan tyda på andra matkällor utom min kontroll). Jag letade då upp annan dagpassning och lät kastreringen gå ur. Att vara fet med dåliga leder är inte ett alternativ.

I samma situation hade jag nog valt att ta risken idag också.
 
avbokade tiden och avvaktar för detta. Vill inte riskera något. Hoppas att hitta mer info om det i lugn och ro utan stress inför att tiden redan är bokad.

oj.. jättekonstigt att alla veterinärer sagt här att det inte spelar någon roll om båda kulorna är nere…
Om du googlar suprelorin + cryptorchid så får du upp att det exempelvis i USA tydligt står ”Do not use in cryptorchids” gällande suprelorin. Men att kontakta den svenska tillverkaren är alltid bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp