Mjällskabb

S

saltakatten

Någon här som har haft problem med mjällskabb på sin hund?

Min hund har under långtid haft problem med mjäll och irriterad hud. Ofta på bakre delen av ryggen. Han kliar sig ofta. Samtidigt har jag och hela min familj drabbats av små röda kliande prickar. Det finns ett tydligt samband mellan prickarna och hundens mjäll. Detta har varit ett mysterium för oss väldigt länge men vi har äntligen kommit fram till att det måste vara mjällskabb. Nu undrar jag om det är någon här som har haft liknande problem och hur ni löste det. gick ni till veterinären och fick något shampoo utskrivet eller finns det något som är reseptfritt??? Vad heter det isf?

Tack på förhand!

jag har haft problem med ngt liknande på min hund, men jag rakade helt sonika av pälsen och tvättade med jodopax och smörjde med fucidin salva. det räckte.

Är det mjällkvalster du menar? Mina hundar har iallafall haft det. Jag fick röda prickar på benen och armarna som kliade som f*n.Vovvarna hade klåda och var irriterade i ljumskarna. Hundarna tvättade jag med något sorts ohyre-schampo och sen städade jag hela huset,allt ifrån gardiner till mattor. Ställen där hunden brukar vara på är speciellt viktigt. Ring vet. och rådfråga.
Hoppas både din hund och familj blir av med klådan och ohyran snart!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 598
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V