Mjällkvalster/kanin

Mynta2

Trådstartare
Ska iväg idag för 3 dje Ivomec sprutan på kaninen, men ärligt talat tycker jag inte de hjälpt speciellt mycket. Tycker väl att 2 sprutor borde gjort kliandet lite mindre. I och för sig sa veterinären att: kaniner tar det längre tid på innan man ser resultat, däremot marsvin svarar oftast mycket bra redan på första sprutan...Är det någon annan som gjort denna behandling ? Har det fungerat bra ? Har kaninen blivit helt symtomfri ? Veterinären tyckte när jag var dit för spruta nr 2 att han blivit lite glansigare i pälsen...det tycker ju inte jag. Tycker han ser lika maläten ut som förut :( ...Kanske är jag hemmablind :confused:

Sv: Mjällkvalster/kanin

OM han fäller är ju pälsen glanslös oxå. Efter sista sprutan tycker jag du ska testa lite naturmetod oxå! Bryggerijäst flingor, 58 kr i gul påse på hälsokosten, linfrön ca 10 kr på Hemköp, Betfor kan du få från mig och sedan är receptet, 1 msk betfor + 1 tsk linfrön blötlägges i 1-1½ dl kokhett vatten ca 15 min, sila bort vattnet och blanda i 1 tsk b-jäst. 2 ggr i veckan istället för pellets tills han ser bättre ut och nya pälsen börjar växa fram fint :)

Ja, jag kanske borde prova ditt recept *antecknar*....Det låter lite sörjigt..tycker dina kaniner om det ?? Min är ju lite si och så med olika saker då han ju som bekant blivit uppfödd på enbart pellets innan jag fick honom. Nu äter han hö, tack och lov, gjorde han ju inte förut, men han gillar ytterst få grönsakssorter...broccoli, blomkål, paprik mm ratar han...egentligen gillar han bara morötter har jag märkt :angel:. Ensidig kille tror jag :crazy:

Jag tänkte jag skulle släpa mig till Lidl i morgon eller lördag, då kan jag ju traska förbi hemma hos dig om du är hemma ? Vad vill du ha för betforen då ?

Mina älskar det för det är ju så sött och gott! OM din tycker om morötter, borde han gilla detta efter tillvänjning! Först får man ju ge bara betfor såklart, så han vänjer sig. Jag är nog hemma, men ring först, om du ej har kvar nr kan du pma mig :smirk:

för 1 kg betfor tar jag 10 kr, vill du testa en mindre kvantitet på några dl kan du få det gratis, känns dumt ta några kr liksom ;)

Låter utmärkt eftersom jag glömt bort jag ska bort i morgon fredag ;)..Kom på det nu när telefonen ringde och en fd arbetskamrat frågade villken tid jag skulle komma förbi i morgon :angel:

Vad kul att spana in dina djur...har tittat på din sida lite då och då, det ser ut som du minskat antalet...eller ?

Det hjälpte bra på min pojke.
Fick även order om att göra rent hans bur och tillbehör ordentligt i samband med varje spruta, för att annars kunde kvalstren överleva där. Vet inte om du fått samma information?

Hemlig, ja det ska ju hjälpa, men kankse det är 2 saker på Myntas kanin och då måste hon fixa det andra oxå :)

Ja, vi har minskat, syrran har bara 2 + 1 på foder och jag har nu 4 vuxna (ungarna räknar jag inte).

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 822
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV