Mjällig häst

Piffpuffen

Trådstartare
Min nya häst är så mjällig och ful i pälsen. När hon kom var hon i tävlingskondition och hade gått med täcke. Men även då var hon lite mjällig. Nu går hon utan täcke och har satt en del vinterpäls men är riktigt mjällig. Går inte att borsta bort. Pälsen ser inte riktigt "fräsch" ut. På ryggen får hon även små krustor som går att pilla bort, inte sårigt.

Vår andra häst är jättefin i pälsen. Kan dock tilläggas att när jag fick hem henne i januari så såg hon för j*vlig ut. Då var hon riktigt "skabbig" i pälsen. Tottig och massor av mjäll. Det försvann sedan undan för undan och nu är hon jättefin:)
När jag fick hem henne (den gamla) började jag ge biotin eftersom hovarna var dåliga. Kan det ha hjälpt att ta bort mjället?

Men enligt hovslagaren ska man helst inte ge biotin till unga hästar då deras kropp ska "lära sig" att tilverka det själv. Dvs man ska inte lära kroppen att få det som tillskott.
Nån som hört det tidigare?
Annars kanske det skulle hjälpa?!

Nån som vet vad detta kan bero på. Känns som att det är en foderrelaterad sak. Eller är det omställningen till nytt ställe (har haft henne i knapt 3 månader)
Dom får båda två foderjäst, betfoder & Krafft Grov. Plus då att den gamla får biotin.

Några ideér?

Sv: Mjällig häst

Klipper man och kommer åt att rykta brukar problemet försvinna. Några fler tips:

-lite linfröolja i maten, några matskedar.
-borsta lagom mycket, stövproduktionen kan öka om mna stör för mycket har jag hört, kan dock vara en myt..
-har du analys på grovfodret? så du vet att allt är i balans i intaget.
-hästen får svettas då och då, när de ligger i träning brukar de bli blankare.

Så mina tips för blank häst är: klipp, rykta, och fodra efter behov!:) Och träna!

Ja att dom får svettas brukar göra pälsen finare. Problemet är bara att hon är öm i ryggen & hovarna (har plockat av skorna) så jag kan inte jobba henne ordentligt.
Klippa är inte att tänka på, då fryser hon ihjäl. Och pälsen är inte så tjock att det skulle vara tätt.
Läste i en annan tråd att majsolja skulle kunna funka.
Vad är skillnaden innehållsmässigt (näringsämnen) i den och linfröolja?

Det är lite olika sammansättning av fettsyror. Har förstått att linfröolja ska innehålle större andel fleromättade fettsyror medan majsolja innehåller mer enkelomättade. Är inte helt säker. Man brukar ofta ge linfröolja mer som ett mindre tillskott och majsolja mer som fettrikt energitillskott i lite större mängd, tex 1-2 dl. Andra fodrar precis likadant oavsett olja. Jag brukar ge några matskedar linfröolja om jag inte behöver det för att få upp hullet utan bara för päls och tagel. Ger man stora givor , många deciliter, oavsett olja kan det ha lite motsatt effekt och ge lite bräckligare hovar på vissa hästar.

Sen är jag lite tråkig och skulle vilja sätta på skorna igen. De blir så spända i kroppen av att gå och ömma, kan dyka upp alla möjliga problem om de går och avlastar och smyger ett längre tag. Visst, hovkvaliteten blir oftast bättre efter en tid, men då har man ju fått offra hästens välbefinnande och resten av kroppen. Skulle ta av på sommaren istället och låta den gå på bara mjukt utnderlag första tiden. :)

Senast ändrad:

Ja detta med skorna är ett litet problem. Felet är också att hon trampar av sig skorna lika fort som vi satte på dom:crazy: Så det blir inte heller så bra. När vi tog av dom var det supermjuk, så första tiden var ok.

Nu när det är helt fruset kan vi faktiskt släppa dom i sommarhagarna:idea: Där är det ju inte knöggligt, utan gräsigt & mjukt. Blir det plusgrader igen, blir vanliga hagen mjuk. För det syns ju att hon inte gillar detta:(
Synd att hovar växer såååå långsamt!!

Senast ändrad:

Om både hovar och hårrem är dåliga låter det lite som någon brist i foderstaten. Vad det kan vara har jag svårt att klura ut.. kanske borde ringa och rådfråga någon hästveterinär eller foderrådgivare?:o Hur är det med mineralintag, har ni anlys på grovfodret så man kan kontrollera om den får i sig tillräckligt med de mineralämnena iaf? Calcium tex, vad ger ni för mineraler?

Motion är ju också bra för hovtillväxten, rörelse främjar ju blodcirkulationen.

Annars är ett tips så länge att köpa barfotaboots så kan ni motionera utan dojjer:) De går att brodda också.

En av våra var också rätt stövig när vi köpte den i våras, men den blir faktiskt bara blankare och blankare verkar det som. :p Vet inte alls vad det beror på, men misstänker att det är för att syrran rider mycket för att hålla musklerna mjuka (har lite problem med stelhet annars). Sedan har jag räknat ut en foderstat till den som jag tycker är bra, men vi har inte fått någon analys på nyaste höet än så jag kan tyvärr inte åta mig äran för det tror jag. :D

Hovarna är inte dåliga, dom är riktigt bra. Har hållt sig jättefina, inga flisor eller liknande, trotts att hon inte gått barfota innan. Problemet är att hon är lite öm nu när det är fruset, har ganska platta hovar ännu. Men idag har dom släppts i sommarhagen som inte är så knögglig, blev mycket bättre.

Håller sig fint i hull också, det är just detta med den mjälliga pälsen jag funderar på.
Men det skulle ju faktisk kunna vara så att det har blivit en omställning ifrån träning (kommer från galoppbanan) till att bara slappa i hagen.
Har inte viljat rida henne då hon var stel/öm i ryggen och behövde vila sig. Planen är att sakta sätta igång henne till våren/sommaren igen.

Fodret är det inget fel på, mina andra häst är fin i båda päls och hull.
Ska testa linfröolja, några matskedar gör ingen skada även om det inte skulle funka mot mjället.

Okej, tolkade det som att hovarna var lite risiga iom att skorna åkte av så ofta. Hoppas det fixar sig med linfröoljan och ryggen och allt det:)

Jo det är klart att man kan tro. Varför skorna åker av vete f*n:grin: Vi hade ute hovslagaren en gång i veckan för att slå på tappskor, blir både bökigt och dyrt!

Men jag hoppas hovarna ska bli mindre platta nu, eftersom hon inte löper borde dom bli det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat