mjällig häst!

P

pillan54

Ja har en 2åring och han är jättemjällig som att han är jättetorr, han hade lite i sommras så gick de över, då var det i ansiktet och lite ner på bogen och nu är det tillbaka men nu hela hästen.. det är inget som kryper.. tänkte först om han hade fått nå ohyra..han får matolja men det verkar inte hjälpa.. nån sa linfröolja tyckte ja skulle prova. Vågar inte duscha honom när det är kallt ute.
är det nån som har några ideer vad ja ska göra med min polle??!

Sv: mjällig häst!

Många hästar blir mjälliga när de fäller. Det är inte därför han är mjällig???

Jag har det precis likadant=( det enda jag kan rekommendera som fungerar (iallafall på min häst) är att ge linfröolja, som någon annan redan tydligen har tipsat om:idea: Jag har ingetmjäll kvar nu sen jag började med linfröolja men nu har fällningen börjat istället så han kliar sig för det. Så jag väntar bara på att kunna duscha honom för det skulle göra susen... Du har inget täcke du kan slänga på som värmer efter en duschning?

va skönt att de inte bara ja som har en som är mjällig :) det är lite väl mycket för att bara vara för fällningen trodde de i början men nu är de så mycket .. jag har har fleece täcke men vet inte riktigt om de räcker.. är rädd för att få en förkylning.. han lider inte av de för han kliar inte ett dugg.
ja ska helt klart prova oljan :) tar de lång tid innan de blir resultat?

vet inte hur tjock päls din häst har men om du typ tvättar honom, pluffar upp pälsen lite sen och slänger på fleecetäcket så borde han klara sig. man kan ju passa på när det är mildgrader ute... Min pålles mjäll var helt försvunnet efter typ 4 dagar. :) Fast det kanske är olika. För någon tog det flera veckor tror jag, men för dom flesta går det fort, som jag har fattat det för:)

tack så jättemycke för råden.. här ska badas :)

Haha, ta och bada min häst när du ändå är igång:p
Lycka till

mitt halvblod va oxå "jättemjällig" när han va unghäst. badade honom i hexocil, det gick över och har inte kommit tillbaks :)

bara att rada upp hästarna så ska de badas :) tack så jättemycket för alla tips

jag ger 5 ml per dag. allt vid kvällsmålet, men det är upp till en själv:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 921
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 958
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar