"mjällig" hårbotten

Sv: "mjällig" hårbotten

Min häst är alltid "mjällig" denna årstid...Men det är mer som stöv...när han ruskar på sig då dammar det om honom ;)...försvinner alltid när han fällt pälsen klart.

jjeg skrev:
Min häst är alltid "mjällig" denna årstid...Men det är mer som stöv...när han ruskar på sig då dammar det om honom ;)...försvinner alltid när han fällt pälsen klart.

Det där känns igen...just vid den här tiden...;)

hejsan!

Min häst är också välldigt mjällig. men bara i manen, det ser välldigt fult ut, för det är alldeles vitt i manen. Det är många andra hästar som också har massor med mjäll i manen i mitt stall. Är välldigt nyfiken på vad detta kan vara också. :confused:

Nu har du ju redan testat linfröolja, och det har funkat. Men annars blir de även fina om man gnor in olivolja:bump:

På sommaren kan man pressa i massa vitlökar i olivoljan, Det funkar både för irriterande insekter och klåda om de skulle ha "sol eller knotteksem"

Mycket bra:banana:

Angående linfrö och kokning. De måste kokas, de är gifiga annars. Hästarna får problem med syreupptaget har jag hört. Tror att detta bara gäller hela linfrön. I andra produkter har igftet förstörts genom att fröna krossats tidigare o dyl. Men jag är helt säker på att det inte är bra att ge hela okokta linfrön iaf!

man kan tydligen lägga i blöt, fast det tar längre tid.
påsamma vis som man kan göra med tex. korn

Vet inte om det var menat att jag ska svara, men jag gör det i alla fall :smirk: Jag började att ge ½dl till mina två tjejer, den ena stor och den lilla B-ponny. Jag håller den halva decilitern till Liten men ska öka upp till 1dl efter 3 veckors "inkörning" till Stor. När tjejerna fällt färdigt tänkte jag trappa ner oljan igen. Jag har även märkt att Stor kliar sig betydligt mindre nu än hon tidigare gjort :rofl:

Undrar om en halv deciliter räcker till min d-ponny också?

Det står kanske på flaskan, ska köpa i morgon. Blir kalas om hon blir bättre med b vitamin och linfröolja, för nu är hon inte direkt vacker med sina skav och gråglammig päls, full med stöv. För att inte tala om hennes man,:crazy:

/Marie

Sådant som unghästar kan få. Varför elelr vad det är vet ja dock inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka