R8n

Trådstartare
Idag när jag borstade min coronet (marsvin) så skrek hon rakt ut och jag funderade över vad som gjorde ont, för skrika brukar hon inte göra annars.

Efter att jag kännt igenom henne en stund känner jag sårskorpor, men när jag tittar närmare så är det en massa mjäll som sitter i klumpar. Detta har hon mest på ryggen neråt bakdelen och även i fram på bringan.

Ska ringa till vet på torsdag, då de har kurs imorgon :crazy:

Ska jag kanske bada henne och se vad som händer? om man försiktigt tar bort det vita så blöder hon.

Annars är hon precis som vanligt.

Sv: Mjäll..

Vet inte rikitig. Men hon "nagglar" när man gnuggar lite lätt över områdena. Så jag skulle nog tippa på att hon kliar sig när man inte ser ja.

ditt marsvin har troligtvis Selnick (skabb)... behöver behandlas av vet med ivomectinpreparat...

Okej, var det jag misstänkte nästan... Smittar det till andra marsvin?

Ja, det är en kontaktsmitta.
Det kan antingen smitta mellan marsvin som kommer i kontakt med varandra, eller via dina händer eller borstar eller dylikt.

Ringde till vet idag och fick rådet att bada henne:confused: . Om inte det skulle hjälpa skulle jag återkomma nästa vecka.

Det låter som ett märkligt råd om det är ett så stort angrepp. Ring till Ekebyveterinären i Uppsala och fråga vad de tycker.

Tycker du ska försöka få tag i någon annan veterinär så fort som möjligt så du kan få reda på vad det är, om det är sellnic så måste det åtgärdas så fort som möjligt och även dina andra marsvin måste behadlas för dom har nästan säkert också blivit smittade, du måste även desificera burar osv. Marsvin kan vara smittade i flera månader utan att de uppvisar symtom för att sedan bryta ut när marsvin har nedsatt imunförsvar. Det är väldigt smittsamt och kan i värsta fall vara dödligt om inte dom behandlas!

Mvh Petra

*kl*

Tack alla. Men det är ju inte så mycket, bara 1 eller två mindre sårskorpor, som desutom nu börjar försvinna..
Men ska ringa en annan vet på måndag om det inte försvunnit helt.

Känns som det kommer bli en mycket dyr historia om det visar sig vara selnick men har man djur så kostar det :o :cool: ;)

Det är antagligen det mitt marsvin också har , hon har dock varit hos vetrinär , fått tre behandlignar inget hjälper ( jag byter i buren två ggr i veckan , den är stor, ren och fräsch )
lillan har dock inget :crazy:

Det är det som är så konstigt...

Min hona bor ihop med 3 andra marsvin och ingen av dem visar några tecken alls.

Såg idag när jag släppte ut marsvinen att det som jag och min mamma trott var bortskavt hår på den äldsta honans sidor var mer än bara "skavsår" hon ser likadan ut där som coroneten gör. Tack och lov så öppnar den "bra" veterinären på måndag, så jag ska ringa på en gång på morgonen. Även den 3:e honan har fått ett sår vid baken. Så alla 4 honorna får följa med till veterinären när jag får tid. Hanarna har tydligen inte blivit smittade, då de inte visar symtom ännu?

De har iof inte träffat honorna på "nära håll" heller.

Idag så har endast honan med "skavsår" lite mjällaktigt i pälsen.. de andra är rena. Ska iaf ringa vet nu på morgonen..

Låter absolut som sellnic.
Så såg min self cream hona ut när hon var drabbad.
Det tog ett tag innan jag ens såg det eftersom mjället var i samma färg som pälsen. Det tog en månad från att hon var helt symtomfri tills hon hade regäla symtom genom att hon helt enkelt krampade när hon kliade sig.
kliandet försvann efter första behandlingen och jag har inte haft tillbaka sellnic sedan dess. Alla marsvin var dock tvungna att ha behandling eftersom ett marsvin kan gå symtomfritt i både ett och två år för att det tillslut bryter ut och därför kan man inte veta om dom som är kvar bär på detta eller ej alltså behandlar man samtliga.

Ja, jag ska ringa igen på onsdag då de inte visste om de har tid den här veckan. Annars får jag väl helt enkelt ta mig till Uppsala.

Ekebyveterinären i Uppsala är kunnig på smådjur och har oftast tid samma dag eller någon dag längre fram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 123
Senast: squarepants
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Övr. Hund Ända sedan Glenn var en liten valp så har vi skapat en liten... ja vad ska man kalla det?! men det har blivit som en tradition! Nämligen...
Svar
12
· Visningar
1 320
Senast: Mayalv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama