K

Kallblod

Hej!
Jag undrar hur man får bort mjäll i mannen och pannluggen på bästa sätt? Det är inte löss för det är kollat.

det är inte mjäll.. det är hudflagor(stöv) som lossnar, men eftersom att det är grövre strån i mankammen än i pälsen så blir stövet grövre.. borsta med rotborste om du tycker att det är mycket..

Om man kammar/borstar manen och pannluggen varje dag när man ryktar så blir det inget mjäll.

//Sheena

skulle tippa att det är stöv = död hud som lossnar.
ta med en vanlig hårborste el rotborste & använd pälsglans (kan du skippa om du vill)

me & bellis :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Men jag har ju borstat den varje dag när jag har ryktat honom men han har fått det i alla fall.

En så pass enkel sak som kvaliten på hö kan påverka. Jag har sett skillnad på en av mina hästar nu i vinter, när vi tillfäligt hade ett sämre hö så blev hon "mjällig" i man och panlugg och lite på kroppen oxå. Det brukar hon normalt inte vara.

Mjäll kan vara en reaktion från tjocktarmen eller från lungorna. Huden är kroppens tredje lunga, enligt österländsk medicin. Lungorna och tjocktarmen samarbetar i "par" och det ena kan därför påverkar det andra.

Ett tips kan vara att se över grovfodret och foderstaten. Samt sörja för att tarmfloran är optimal och se till att hästen har bra ventialtion i stallet.

Höet vi har är väldigt bra. Nästan för bra om det nu kan vara det. Däremot tror jag att kraftfodret skulle behöva ändras. Men grovfodret är det inte något fel på.

Ja, då vet jag inte vad det kan vara. Det har iaf fungerat för mig. :)

Lycka till!

//Sheena

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 628
Senast: Unafraid
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat