Mjäll-kan bero på?

A

A-a

Min häst har en liten tendens till att få mjäll nu på vintern, han är klippt och har täcken på sig, märkte att han fått lite mjäll i både manen och pannluggen, likt i hårbotten som vi människor kan få. också vid bringan. Är det någon som har en teori vad det kan bero på, han får samma foder som innan, men såklart så har jag ökat på hömängden. :smirk:

varför får han mjäll, har hört en anledning av min massör, men mitt minne är kort som vanligt när man har mycket annat att tänka på nu till jul, och just då hade han inte mjäll, så jag lade det inte så lagrat på minnet. :o
är det någon som har en häst med samma problem denna årstid, som har ett bra litet tips som jag kan pilla i min häst?

Han dricker också bra, men vet inte om linementen kan torka ut huden, självklart tar det ju bättre nu när han har kortare inte lika tät päls.

Sv: Mjäll-kan bero på?

hmm, min lilla shettis var likadan, inga besvär utan bara lite mjäll, hon hade inget täcke men blev så ändå på vintern... Jag tvättade henne med hexocil ibland och då blev det bättre. Bakteriedödande shampo som finns på häst och hund affärer.

Sånt får min höst också. Dubbelsuck :crazy:
Det är hopplöst, då det kliar.
Klippte henne på halsen förra året, men det kommer ändå under magen, vid svansen, i manen/pannluggen.
vi har dock haft tur med vädret iår; hon har inte behövt gå täckad mer än kanske 1 vecka sammanlagt, vilket gjort att det bara kommit ytterst lite "mjäll" på halsen. (det är egentligen FUKTEKSEM)

Min shettis har samma problem.
Det började med kláda av svansrot och man och har sedan visats sig som mjäll. Hon har det nu även pá halsen trots att hon gár utan täcke.
Manen har jag stubbat, allt för att fá in lite mer luft och för att fá henne att se nágorlunda ut.... :smirk:
Jag har precis börjat använda ett hästvaselin, som ska áterfetta huden och lindra kláda. Har ännu inte sett nágot resultat, men áterkommer i sá fall.
Din häst har alltsá ingen kláda?

Min shettis hade iallafall ingen klåda... Men ibland liksom små krustor som jag fick för mig att de kallades "Rengskållor" (inte regn). :d Ska väl erkänna att jag inte putsade ihjäl mig men så är det ju så att borstarna inte liksom kommer igenom pälsen in mot huden på vintern :angel:

Förutom att tvätta med Hexocil, kan man ge hästen groddolja. Funkar superbra! :bump:

Finns att köpa på tex Börjes i dunkar på 2,5L, man ger 0,5 dl per dag.

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 147
Senast: ptr
·
Hästvård Att en skvätt olja i maten i allmänhet är bra för hästen vet de flesta. Men den gamla hederliga oljan kan användas till mycket mer än...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 889
Hästvård Jag upptäckte i torsdags att min häst är alldeles mjällig i karleden på ena bak. Han har ganska mycket hovskägg och har tidigare under...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Isabel-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit