"mjäll" i pälsen??

D

Doriskis

Hej

Jag undrar om någon kan hjälpa mig..
Min unghäst har nu fällt av sig mycket av sin vinterpäls och ser helt plötsligt inte så "valpig" ut längre. Vid rykten igår upptäckte jag att han på halsen och bogen "mjällar" en aning. På ett ställe (ett område stort som min tumnagel) hade han tappat pälsen, men bara på ett ställe. Huden såg inte irriterad ut och han verkade inte ha kliat sig, manen såg fin ut och inte "kliad" om ni förstår vad jag menar..

Någon som vet vad detta kan vara? Behöver jag vara orolig? Han har inte visat exemtendenser och både mamma och pappa är exemfria. Han är svenskfödd och uppvuxen i närområdet.

Sv: "mjäll" i pälsen??

Ett litet varningstecken på eksem är det ju, men kliar han sig inte så tror jag inte det är så farligt. Var bara uppmärksam på om han börjar klia sig - då skall han behandlas mot eksem med en gång innan det hinner bli värre!

Jag upplever dock att hästarna den här årstiden är både dammiga, mjälliga och raggiga i pälsen innan all vinterpäls släppt, så jätteorolig behöver du inte vara. Bara fortsätt hålla koll!

Min tvååring har också blivit ganska mjällig nu när han håller på att fälla. Han kliar sig inte precis, men ääälskar såklart när jag kommer och borstar.
Tror inte att det är någon fara, men man lär ju ska hålla koll...

Det kan ju "stora" eller små pälsätare. Våra stora pälsätare (alltså hästarna) busar och tuggar så mycket på varandra så det saknas hår både här och där:D;) (de ser rent ut sagt för j*vliga ut vid den här tiden)
Sen kan det ju va riktiga pälsätare (pälsätande lus). inte heller något att gå i taket över låter värre än det är. Du kanske känner till det redan.
Detta är vanligt att speciellt unghästar får (vet ej varför, kanske någon annan kan svara på), det är också väldigt vanligt att de blir extra mjälliga under tiden de fäller.. Låter inte som exem.
Dyker dessa kala fläckar upp på fler ställen kan du ju alltid ringa en vet, men jag hade inte fått nån panik än! ;)
Lycka till med unghästen!

Hej alla och tack för era svar! Nej jag har ingen panik ännu.. =) Men man vill ju kolla upp det hela och förebygga om det är något man ska och kan förebygga..

De ser allt lite tragiska ut när de fäller.. Dammiga och hemska.. hehe..

Joo... och -07:an ser ju ännu värre ut :eek::o Tur att man bor långt ifrån trafikerade vägar.. annars vart man väl anmäld :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 110
Senast: hagel
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 454
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30