Mjäll, hur får bort?

BaconBob

Trådstartare
Jag har lite problem med mjäll, tycker att det har ökat de senaste året och behöver därför tips på vad som kan göras åt mjället.

Jag har provat två olika mjällschampoo, en från apoteket och en från frisören, ingen av dem hjälpte. Tvättar håret ungefär var tredje dag.

Det finns ju olika orsaker som kan ge mjäll, jag tror att mitt problem är torr hårbotten, jag har ganska torr hud överlag.

Någon mer med mjällproblem?

Sv: Mjäll, hur får bort?

Jag trodde länge att jag hade stressmjäll, eftersom det blev värre när jag stressade och det var väldigt lugnt i andra perioder. Men när det väl kom till kritan visade det sig att jag var silikonallergiker.

Jag blev verkligen förvånad av hur mycket hårvårdsprodukter som innehåller silikon.

Har du provat Selsun mjällschampo?

Om du har torr hårbotten finns det väl en fuktgel för hårbotten på apoteket.

Hmmm... intressant, hur kom du fram till att det var silikonet?

Vore skit om det är det som spökar för mig, men det låter ganska troligt, har under senaste 1½ åren använt ett och samma balsam/inpackning och nu läste jag på den och självklart innehåller den silikon, tyvärr är det det bästa balsam jag någonsin haft, håret har aldrig varit så bra som nu.. men hårbotten har aldrig varit så dålig som nu heller. :nailbiting:

en vän fick mjäll av att låta håret självtorka. Frisören sade att helt enkelt tog för lång tid så hårbotten gick fuktig väldigt länge. Sedan började hon föna håret (främst hårbotten) och då försvann det.

Hmmm... intressant, hur kom du fram till att det var silikonet?
Jag bytte linser till silikonlinser som jag kunde ha inne i ögat 30 dagar i sträck. Efter ett år med dem var mina ögon helt förstörda. Ifall det var linserna eller ifall det kom innan kan jag inte svara på, men efter att detta med ögonen kom fram så insåg jag ju att mina hårbottenproblem också kunde ha att göra med silikonet, så jag slutade och víola så blev min hårbotten mycket bättre.

Det enda schampot som funkade innan jag kom på det dock var Head & Shoulders. Då var min hårbotten i ett fungerande skick. Men när jag kom på silikongrejen så slutade jag använda Head & Shoulders också eftersom jag inte behövde längre.

Jag använder fungoral från apoteket tillsammans med ett godkänt balsam av balsammetoden. Jag kör enligt BM så gott det går.
Fungoral fungerar som ett sistaschampo utan silikoner och jag måste använda det 2 ggr i veckan för jag har eksem i hårbotten.

Har även godkändt hårspray och värmeskydd men dessvärre tål min hårbotten inte värmeskyddet. Hårsprayen funkar så länge den inte nuddar hårbotten. Jag är extremt känslig.

Själv kan jag inte ha en handduk i håret mer än en kort stund efter en dusch. Det blir fuktigt och det gör hårbotten varm och då börjar problemen komma.

Duschar mitt på dagen så kan håret självtorka innan jag går och lägger mig.

Titta över dina hårprodukter är mitt råd.

Min hårbotten var katastrof innan men nu mår den bra så länge jag tar hand om den.

Jag hittar eventuella orsaker till mitt mjällproblem i den här tråden, silkonet, självtorkning som tar lång tid mm (gärna uppsatt så det tar extrem tid).

Jag funderar på prova fuktgel för hårbotten och föning först, för jag vill verkligen inte byta ut mitt balsam i första taget (mitt hår har alltid varit ganska risigt och gått av innan, första gången i mitt liv har jag mjukt hår, som blivit långt och inte blivit slitet trots många färgningar och slingor).

Ja, fast i mitt fall är det inte mjäll, utan jag flagar för att jag har torr och känslig hårbotten. Min frisör har förklarat för mig att mjällschampon kan göra torr och känslig hårbotten att flaga ännu mer eftersom de är så starka. Jag använder ACO:s special care mot torr hårbotten som finns både som schampo och balsam. Sedan använder jag även ACO:s återfuktande hårbottengel i samma serie.

ok, det kanske inte är mjäll jag har heller, jag vet inte hur jag ska se skillnaden, men om jag tex kliar mig i huvudet och har svarta kläder så ser jag lite vitt snö, men det skulle ju lika kärna kunna vara hudflagor av torr hårbotten.

Jag har använt balsammetoden nu i över 3 år, men fick jätteproblem (tyckte jag) med mjäll och kli i hårbottnen i höstas. Började använda mjällschampo från apoteket, som inte hjälpte ett skit... Så nu köpte vi mjällschampo från Urtekram för 3 veckor sen och det hjälper! Så testa ett annat mjällschampo? Gärna ett som inte är så starkt tänker jag.

Nu tänkte jag dessutom beställa lite andra hårvårdsprodukter, för att hjälpa hårbotten som inte är i balans http://www.almaofsweden.se/har/126-herbal-cider-hair-clarifier-and-color-sealer.html och för att få bort mjällen ordentligt http://www.almaofsweden.se/har/122-zinc-sage-shampoo-with-conditioner.html

ok, det kanske inte är mjäll jag har heller, jag vet inte hur jag ska se skillnaden, men om jag tex kliar mig i huvudet och har svarta kläder så ser jag lite vitt snö, men det skulle ju lika kärna kunna vara hudflagor av torr hårbotten.

Så har min mamma det och det visade sig vara psoriasis. Hon har fått något utskrivet av läkare som hon gnuggar in i håret någon halvtimme före tvätt och det funkar.

Jag får något liknande då och då och det hjälper om jag försöker att undvika att tvätta håret oftare än var tredje eller fjärde dag och gnugga in en inpackning varannan tvätt eller så. Jag kör ungefär var tredje tvätt med Head + Shoulders Citrus, var tredje med V05 i röd flaska och var tredje med Barnängens. Har fått höra av en väninna som är frisör och hudterapeut att det är bra att skifta men jag vet inte hur sant det är.

Förresten - vilken färg har du på håret?

Har köpt en flaska hos min nya frisör Matrix Biolace, men inte hunnit prova den ännu. Tack för länkarna.

Min naturliga färg är råttfärgat, kanske någon nyans mörkare.

Din mamma hade inga andra utslag på kroppen utan alltså bara i hela hårbotten?

Jag hade jättetorr hårbotten, lite mjällig och kliade en hel del.
Blev helt bra efter jag bytte till Matrix biolage-schampot!

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 615
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 395
Senast: Petrow90
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 742
Senast: Ace
·
Kropp & Själ I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm. Men åter till...
2
Svar
33
· Visningar
4 898
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar