Mjäkig hästägare och hällregn....

Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Om man har en bra ligghall (ljus, stor öppning, torr) så väljer de flesta hästar som är vana vid ligghall att gå in en stund när det är busväder. Det tog några månader för mina att vänja sig när jag hade dem på lösdrift, men sen när det väl blev massa snö så stod de inne flera timmar om dagen i ligghallen.
:bow: även tiny winy som fodrar sina inne vid oväder.

Välskötta ligghallar i rätt läge används! Flocken måste oxå vara skapligt sams.

Min äldre hästar behöver inte vara ute o oväder. Kan "slänga ut" dem i en halvtimme för att kunna mocka o de signalerar att de vill in.

hästar som inte är vana att få sin röst hörd- härdar ut. Tja vad ska de göra.:crazy:

Vid halvdant väder rider jag hellre o sen låter dem stå inne- om de vill.
De är ute desto mer vid bra "hästväder" om det så är minus 20. 16h. men får komma in o tina upp sig ngn gång- uppskattat.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Har min hos grannen. Är det skitväder och nån har möjlighet att släppa ut senare så kan de gärna äta endel av frukosten inne. Sen får de gå ut med täcken men kommer kanske in lite tidigare än vanligt (brukar ta in vid 18 - 18.30 i vanliga fall). De har en ligghall men står inte mkt i den.

Lösningen är att ha bra täcken. Har Rambotäcken enbart ute och de läcker ingenting förutom det som smiter in vid halslinningen tex. Är det riktigt pissigt så får det bli ett halstäcke på.

Har man små leriga hagar så ser jag ingen vits med att de står och hänger där med lera upp till knäna hela dagen utan då kanske det kan täcka med några timmar. Som tur är slipper jag det problemet numera och hästarna har också en skogsdunge som de kan gå in i förutom ligghallen.
 
Senast ändrad:
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Hur gör ni vid riktigt skitväder, hästarna ute hela dagen eller inne? Ute några timmar och så får de komma in igen? Täcken på eller inte?

Min häst går ute beroende på vad han har för dag. När han var uppstallad och alla tog in sina hästar som ville in i storm och regn så gick han ensam kvar och betade långt långt bort i hagen och var inte alls noga med att komma in. Vissa dagar ville han inte alls vara ute och stod vid grinden relativt tidigt.

Nu på lösdriftet så är det också olika, ibland är han i ligghallen i oväder och ibland står han lugnt ute mitt i hagen och är obrydd. Vet inte riktigt vad det är som avgör när det gäller honom. Han är ju en sådan häst som tycker om att gå iväg för sig själv en stund, och dom gångerna han inte är intresserad av att komma in är väl stunder han behöver för sig själv kanske. Hur som helst så får han göra vad han känner för..oftast.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Här regnar det, 1,5 plusgrad och hästarna är ute med fleecefodrade regntäcken på. Dom har även ett vindskydd att stå i samt att hagen är över 2 ha stor...dessa står aldrig vid grinden annat än när det är insläppsdags på kvällen. Har inte fri tillgång till hö. Brukar hålla till i skogsdungen längst bort i hagen under dagarna.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Jag har ju hästen halvinackorderad, så han kommer alltid ut på morgonen om det inte är monsterstorm.

Tyvärr lite småtråkig hage utan vindskydd, så särskilt på vintern blir det lätt att de bara står och hänger. Då kan han få komma in tidigare om det regnar mycket, tycker jag. Han går ju inte miste om någon motion i så fall, och inne finns det halm att plocka med.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Hästarna kommer ut som vanligt. Väder verkar inte bekomma dem. Fjordingen går alltid otäckad och varmblodet täckad med fodrat regntäcke. Som sagt, båda beter sig precis som vanligt även om regnet öser ner.

Ena hagen är stor och rolig. Men är nedbetad nu. Där hänger de vid grinden när det börjar bli mörkt för de hoppas få komma in till maten (spelar ingen roll när de får senaste fodringen innan), detta oavsett väder. Är det sketväder får de såklart komma in tidigare, kanske ll 17 istället för vanliga 19.

Hagen de går i nu har vilat sedan tidig höst och där finns lite gräs kvar. Där får man gå och hämta dem även om det pissregnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Nu ska man inte förvänta sig att hästar tänker som vi gör. Det är inte alla hästar som fattar att man ska gå in för att inte frysa. Min förra häst stod ute och frös i regn men gick in så fort ett knott visade sig på sommaren. Min nya häst går in ibland. Nu i jul så stod han inne och var helt torr trots hällregn. Jag var bortrest så han var utan täcke. I fredags var han riktigt blöt och hade inte gått in. Har aldrig sett honom frysa vilket min förra häst gjorde vid regn. En av hans kompisar går aldrig in pga av regn, har sett honom stå och skaka i regnet utan att gå in. Det kan ju ge magproblem. Denna häst hade svår sandkolik förra vintern och jag vet inte om kyla pga av regn förvärrar det eller om han hade fått det ändå just när det är den typen av kolik.

Nej självklart tänker inte hästar som människor gör. Det har jag inte skrivit heller. Jag skrev bara att mina går in när de har ätit upp om det är dåligt väder. (Iallafall om det inte blåser så att det blåser in i lösdriften för blåser det in i lösdriften så går de inte in.) Mina är dessutom täckade för att kunna stå ute. Jag tar inte för givet att de går in.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Mina hästar är alltid ute minst 10-12 timmar oavsett väder. Enda undantaget har varit nån gång då jag av säkerhetsskäl tog in hästarna tidigare då det blåste sån storm att jag var orolig att både staket och träd i hagarna skulle blåsa ner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 195
Senast: chippen86
·
A
Hästvård Jag bor mittemellan två stall, och undrar vilka hästar ni anser har det bättre. I det ena stallet så ser "dagschemat" ut så här för...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 792
Senast: axel
·
S
Hästvård Har en äldre häst här hemma som har blivit förkyld, dock ingen feber. Han snorar och hostar och igår kom det upp slem då han hostade...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp