Mjäkig hästägare och hällregn....

nyaste

Trådstartare
Sitter och tittar ut på vädret: plusgrader och hällregn... precis som igår. Vad har hänt? Vart tog den fina vintern vägen?
Hästarna fick sin frukost inne idag, och jag vet att de MÅSTE få gå ut. Men samtidigt... usch att behöva gå ute i detta väder! Men, jag vet, de måste få gå ut! De kan inte stå inne hela dagen, dels för att de då bli skogstokiga, och dels för att risken för mag/tarmsjukdomar ökar. Den ena bryr sig inte nämnvärt oavsett väder, men den äldre är tjinkig (stavning?). Är det lite dåligt väder så står han och hänger vid banden och vill in igen efter 1 timme :( Även fast han har täcke på sig. Kanske jag lägger regntäcke med halsdel på honom idag? Kanske han då vill vara ute lite längre i alla fall? Men hur blir det då, om jag lägger täcken på dem, med tanke på att det nu är plusgrader ute och de båda har full vinterpäls? Risk för överhettning? Har tyvärr inga ofodrade täcken just nu heller, eftersom de har gått sönder och är bortslängda. Har bara regntäcken med fleecefoder inuti till gamlingen, och ett Bucas regntäcke med stay-dry foder i till den andra. Kan jag lägga det på dem?
Hur gör ni vid riktigt skitväder, hästarna ute hela dagen eller inne? Ute några timmar och så får de komma in igen? Täcken på eller inte?
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Hur gör ni vid riktigt skitväder, hästarna ute hela dagen eller inne? Ute några timmar och så får de komma in igen? Täcken på eller inte?

Det regnar här med och är ca 3-4 plusgrader. Men det blåser inte, så jag oroar mig inte. Mina hästar fryser ALDRIG på vintern när de har sin vinterpäls, och det är självklart att de ska vara ute. Jag släppte ut mina för en timme sedan, och de lär få vara ute hela dagen. Inga täcken.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Här är hästarna ute som vanligt från morgon till sena kvällen. Idag kommer dem in något tidigare pga nyår! Nu går alla utan täcke utom min pga han är helklippt. Nackdelen är att hagen är ett öppet område så inga träd mer än ett litet vindskydd har dem. Ska väl säga att det är kallblod och en shttis:)
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Vi fodrar i hagen och har vindskjul, så hästarna klarar alla väder.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Våra är ute 14 timmar i vanliga fall. Är det riktigt skitväder kanske dom är ute i 12.

Dom får mat i hagen, men visst brukar dom stå och vänta vid grinden när det är spöregn ute.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Min är ute på lösdrift för det mesta utan täcke. brukar lägga på täcke vid riktigt dåligt väder då jag märkt att han rör sig mer då ute. Annars går han in i lösdriften och häckar. Jag brukar kolla vädret och lägga på täcke om det skall regna 10 mm eller mer. Är det regn och stark blåst så åker täcket på. Det känns bättre att rida på em på en torr häst.Ofodrade täcken går inte att använda utan täcke under inte ens på oklippta hästar, det kyler även om hästen är torr under. Idag skall det regna hela dagen men kör utan täcke då hästarna ska vara inne tidigt pga av alla raketer. stallet ligger nära hammargrens så det brakar rejält häromkring.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Mina går ut oavsett väder, så sant det inte åskar eller blåser storm. Men de har tjocka täcken med hals.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

delvis kl

Ofodrat funkar skitbra på min med vinterpäls, Pälsen värmer ändå! Förutsatt att det inte är för kallt såklart.

TS:
Hästarna äter inne än så länge. Min går ut med halstäcke och de får mat i ligghallen, Verkar de bekymrade tänkte jag ta in någon timme mitt på dagen och sedan kommer de nog in vid 18 idag.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Jag tycker täckena du nämner låter perfekta att använda en dag som denna. Du får väl känna under täcket på dem efter några timmar så känner du ju om de är för varma.
En sådan här dag fryser de flesta hästarna mer än när det är 10 minus grader så jag tycker absolut att man ska täcka om hästen behöver det.
Ofodrade täcken ska bara användas som skaltäcken eller möjligtvis på sommaren. Det blir väldigt kallt för hästen med ofodrat täcke för om hästen fryser så kan inte pälsen ställa sig upp när täcket tynger ned den. Då är det isåfall bättre helt utan täcke för då kan hästen reglera värmen själv.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Det är tråkigt att se hästar som står och hänger i ösregn. Och som du säger: för mage/tarm och resten av fysiken behöver de ju röra lite på sig. Även om det inte blir mycket när de står och hänger på grinden.

Lösningen för samvetet heter skjul, något att gå in under el. stå bredvid och skula när det är som värst. Det är trots allt bättre än att stå i boxen, och det känns bra i mattehjärtat när man är borta över dagen och hästarna ute.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Mina hästar har ett skjul att gå in i, något de aldrig gör när det regnar...
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

knapplån

Idag får våra hästar gå ute medan vi mockar sen får de komma in igen. Här är det halv storm och hällregn så jag tror nog att de blir ganska glada när de får komma in. Men jag försöker alltid släppa ut några timmar hur jäkligt väder det än är, om det inte blåser så mycket så det är förenat med fara. I "vanligt" väder går de ute ca 12 timmar.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Nu ska man inte förvänta sig att hästar tänker som vi gör. Det är inte alla hästar som fattar att man ska gå in för att inte frysa. Min förra häst stod ute och frös i regn men gick in så fort ett knott visade sig på sommaren. Min nya häst går in ibland. Nu i jul så stod han inne och var helt torr trots hällregn. Jag var bortrest så han var utan täcke. I fredags var han riktigt blöt och hade inte gått in. Har aldrig sett honom frysa vilket min förra häst gjorde vid regn. En av hans kompisar går aldrig in pga av regn, har sett honom stå och skaka i regnet utan att gå in. Det kan ju ge magproblem. Denna häst hade svår sandkolik förra vintern och jag vet inte om kyla pga av regn förvärrar det eller om han hade fått det ändå just när det är den typen av kolik.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Mina hästar har ett skjul att gå in i, något de aldrig gör när det regnar...

Om man har en bra ligghall (ljus, stor öppning, torr) så väljer de flesta hästar som är vana vid ligghall att gå in en stund när det är busväder. Det tog några månader för mina att vänja sig när jag hade dem på lösdrift, men sen när det väl blev massa snö så stod de inne flera timmar om dagen i ligghallen.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Hästarna som har ligghallar här går inte in i dom när det regnar. Ligghallarna använder dom när det är soligt och varmt om sommaren.

Hästarna som bor inne nattetid brukar ställa sig vid grinden ett par timmar innan insläppet i väntan på att få gå in.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Våra åker ut minst 8-10 timmar ändå med täcken på, min får även ett halstäcke.

Men vill min häst verkligen inte vara ute utan står och hänger vid grinden, så får hon komma in oavsett tid. Riktiga skitdagar har hon börjat bli orolig redan efter 6-7 timmar ute, och då ska hon inte behöva pinas ute i någon mysig storm.
 
Sv: Mjäkig hästägare och hällregn....

Vädret har i princip ingen betydelse för våra hästars utevistelse. De går ut vid 04:30 och in ca 20:30, dvs 16 timmar i hagen. Frukost-, lunch- och eftermiddagshö serveras i stora träbingar ute i hagen och när de kommer in får de natthöet direkt.
En enda gång har jag sett två av mina hästar frysa. Det var mitt i sommaren, hästarna gick ute dygnetrunt på bete, och det hade regnat oavbrutet i nästan två dygn. De två som gick med munkorg stod och skakade när vi tittade till dem på morgonen medan de andra två var helt oberörda.
Jag har aldrig sett någon av mina hästar frysa på vintern. De går oftast utan täcken, men har som mest fleccefodrade regntäcken på sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 195
Senast: chippen86
·
A
Hästvård Jag bor mittemellan två stall, och undrar vilka hästar ni anser har det bättre. I det ena stallet så ser "dagschemat" ut så här för...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 792
Senast: axel
·
S
Hästvård Har en äldre häst här hemma som har blivit förkyld, dock ingen feber. Han snorar och hostar och igår kom det upp slem då han hostade...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp