Oj vad lite mat min häst behöver enligt den. :o

Hon får i och för sig inte mycket över det.

Hon skulle klara sig med hö och lite havre bara. "Nu" (i år) har hon fått det plus lite betfor och lusern (och mineraler).
 
Jag undrar hur du "lille skutt" kan bedömma att hästen ifråga ligger på elitnivå?
En kvaltid säger egentligen ingenting om framtida framgångar...
Vet hästar som i kvalat betydligt snabbare, och ändå inte sprungit in en krona.
Kraftfodergivan har ju dessutom inget med det hela att göra, vet även häst som stått på mindre än ½ kg kraftfoder och varit fet som en gris och högt placerad i derby.
 
jag vet, kollade på den där och mina hästar fick oxå för lite mat :o
jättemagra är dom ;)
 
man startar ju normalt int en prommenadhäst ialafall int i galopp har ofta hört av fler tränare at en gallopör räknas som elitidrotshäst
faler en häst ur så e de ofta ett tecken på att hästen behöve mer mat
 
Måste hålla med om att de är elitidrottare, börjar man läsa i foderböcker står där ofta att hästar som tränar/tävlar på hög nivå, exempelvis travare och galoppörer kallas för elitidrottare.
Mina hästar går inte för fullt då jag medvetet valt att ta det lugnt med dem för att inte riskera skador, skenbensömhet mm. Det var kanske därför du tyckte att jag gav dem lite mat?
När de kommit igång ordentligt med löpen får jag se om givan räcker, annars blir det bara till att höja, och då med kraftfoder eftersom de inte orkar trycka i sig mer strå.
Kan tyckas att de får lite kraftfoder, men jag har faktiskt ett väldigt bra hö, i vintras åt de mer pga kylan, men i dagens läger blir det runt 8 kg/häst.
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Hade tänkt få ihop en riktigt bra foderstat till mina pållar i höst (om nu analysvärdena på höt är någorlunda). I våras hade jag ett...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Coffeaclub
·
L
Foder & Strö Nu har jag alltså fått fram höanalysen till höet min häst går på 80% av året. Jag är ingen höjdare på det här med foderstater utan...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Lord Owen
·
L
Foder & Strö Har räknat foderstat på min pålle nu. Värde på hö: ts 84% smb g/kg foder 28 MJ/kg foder 7,0 Ca g/kg foder 2,3 P g/kg foder 1,4 Mg...
Svar
17
· Visningar
939
Senast: Lindi
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp