Visst är det så att grovfodret väger en del och binder vatten, inget att diskutera. Men jag som hästmänniska skulle inte klara av att proppa mina hästar fulla med kraftfoder och dra ner på strået, inte ens tävlinghästarna. Jag ser mer risker med att ge för lite strå, magsår, ovanor mm blir lätt en åkomma som hästen börjar med.
Och att Mj-givan eventuellt kan vara för låg vet jag inte ännu, har höjt en del Mj och dragit ner kvoten till 6,5 mot tidigare 7,0. Jag misstänker att han inte klarade av att stanna där längre, det krävs energi för att bryta ner protein.
Jag tackar så hjärtligt för era svar, kommer fortsätta med fri tillgång på hö, kvoten där är 6,2 så äter han mer gör det absolut ingenting. Har höjt kraftfodergivan från 1,1 kg till 1,8 och bör se resultat inom ett par veckor. Skulle han mot förmodan inte ta sig på detta återstår bara att trycka i honom mer kraftfoder.
Han är definitivt inte mager, man kan skymta något revben, värre är det inte. Men i mina ögon sett är det för mycket, vill inte att någon av mina hästar skall visa något av dem.