Kvoten på höet är 6.2 men han orkar inte äta mer, har fri tillgång.
Han har inte börjat tappa muskelmassa, ser helt ok ut för att vara en 3-åring.
De får tillägg av Vitaminer och Selen så det är inte heller felet.
Den tidigare foderstaten hade ju som sagt en kvot på runt 7, och det kanske inte lämpar sig för honom längre? Vad tror du?
Tidigare foderstat:
Fri tillgång på hö (runt 8 kg/häst)
0.3 kg Betfor
0.3 kg Vetekli
0.5 kg Krafft Pluss Grön
Plus då vitaminer, salt etc.

Alltså har jag nu ersatt Pluss med Havre, samt ökat på Betfor och Vetekli i hopp om förbättring.
Han är självklart kollad i tänder, träckprov gjordes i april, inget att klaga på alls.
 
kan inte ha kunskaper eftersom d måste fråga på nätet.hur många gånger har du endrat foderstaten nu? :smirk:
 
du vet altså inte hur många 3 års araber som kvalat iår?då e de lätt att vara bäst :rofl:
 
Eftersom du är så fullfjädrad som hästmänniska kan ju du tala om vad felet är! Du MÅSTE vara DEN ENDA hästmänniska som någonsin existerat och KAN ALLT! Inte dåligt minnsann, jag kommer då sannerligen aldrig bli komplett, för alltid lär man sig något nytt.
Du vill inte bli min mentor? :D
Tur att det finns människor som vill försöka hjälpa till, en stor kram till alla er som svarat. :love:
Jag har alltid haft uträknade foderstater till mina hästar och de andra är jättefina, just denna vill jag ha hjälp med eftersom jag inte riktigt kan förstå vad felet ligger.
 
de ser väl alla med kunskaper om foder att det e tokigt.hur många 3 års araber har kvalat i år?korkat att ta up de när d inte vet :mad:
 
ja skriker eler gapar inte.det gör man om man skriver med stora bokstäver som du gör ibland
föresten var står antal kvalade 3 års araber?

have a nice evening ;)
 
Tycker du att 86 Mj kan vara rimligt att lägga honom på? Givetvis håller jag ögonen öppna för att kunna avgöra om det är för mkt/lite.
 
Enligt normerna så skulle energin räcka till ungefär medelhårt arbete så redan där ligger du lågt, om man räknar på hårt arbete hamnar man på ca 100 MJ.
Vad har höet för värden, en hög grovfodergiva är nästan alltid bra men man får tänka på att mycket grovfoder tar plats o väger(inte bara vikten av fodret utan även vattnet det binder på vägen) Ju finare o näringstätare det är dess mindre blir den effekten.
Det bär mig emot att hålla med om något skutt skriver men jag tycker också att du skall öka kraftfodret o ev dra ner på höet.
PL
 
Svar till:

Jag har haft hästen sedan föl och han har alltid varit lättgödd, inga mängder kraftfoder. Dessutom lägger jag pengar på ett BRA grovfoder, just för att slippa hålla på att klabba med kraftfoder, vilket för hästen är helt onödigt om man har bra värden på sitt stråfoder.
Känns ganska meningslöst att svara på dina inlägg eftersom du ändå är så snorkig!
Hästen började tappa hull när stona började brunsta och sedan dess har jag inte fått tillbaka honom i ursprungsskick.
------------------------------------------------------------
Mitt sto var lätt född så länge jag inte red henne. När jag började rida blev det en hel annan sak med fodret, hon krävde ganska mycket mer än "normal" behovet.

De hingstar som jag har erfarenhet av (fodermässigt) har man varit tvungen att fodra mer på sommaren pga stressen som blir av när stona brunstar.
 
ja hon ser på sin häst att foderstaten inte är perfekt för hennes häst, just därför ber hon om hjälp från andra duktiga hästmänniskor. Så du kan bespara henne + oss andra dina störtlöjliga inlägg.
 
Visst är det så att grovfodret väger en del och binder vatten, inget att diskutera. Men jag som hästmänniska skulle inte klara av att proppa mina hästar fulla med kraftfoder och dra ner på strået, inte ens tävlinghästarna. Jag ser mer risker med att ge för lite strå, magsår, ovanor mm blir lätt en åkomma som hästen börjar med.
Och att Mj-givan eventuellt kan vara för låg vet jag inte ännu, har höjt en del Mj och dragit ner kvoten till 6,5 mot tidigare 7,0. Jag misstänker att han inte klarade av att stanna där längre, det krävs energi för att bryta ner protein.
Jag tackar så hjärtligt för era svar, kommer fortsätta med fri tillgång på hö, kvoten där är 6,2 så äter han mer gör det absolut ingenting. Har höjt kraftfodergivan från 1,1 kg till 1,8 och bör se resultat inom ett par veckor. Skulle han mot förmodan inte ta sig på detta återstår bara att trycka i honom mer kraftfoder.
Han är definitivt inte mager, man kan skymta något revben, värre är det inte. Men i mina ögon sett är det för mycket, vill inte att någon av mina hästar skall visa något av dem.
 
Överdriv inte det där med att det krävs energi för att bryta ner protein. Överskott av aminosyror deamineras i levern o blir socker o urea, energiåtgången för den processen har man redan tagit hänsyn till i energiuträkningen.
Jag tycker absolut inte att man skall ligga på minsta rekomenderade grovfodergiva men du ligger en bra bit däröver o skall iallafall inte öka den.
PL
 
Krafft pluss grön är ett "kraftigare" kraftfoder än havre. Det innehåller ung lika mycket MJ men det är dubbelt så mycket protein, vitaminer och spårämnen i Krafft plus grön än i havren.

Min häst var också väldigt fin på ett halvt kg Krafft Pluss grön, ska nog använda det nästa säsong också om det passar med höet.´

Kolla upp selenet också om du ger Krafft pluss grön, för det innehåller ganska mycket.

mvh Jessica
 
Tack för ditt svar, hästarna har fri tillgång på grovfoder och orkar inte trycka i sig mer än runt 8 kg/häst så att det blir mer strå i foderstaten oroar jag mig inte för. Nu blir det bara till att vänta o se hur han tar sig på den nya. Han smaskar mer än gärna i sig massa kraftfoder så det blir enda utvägen ifall han inte bättrar sig. Nu börjar nu säsongen på allvar och redan på Torsdag springer de löp, därefter blir det start ungefär 2 ggr/månaden. Det är först då jag ser hur de klarar sig på givan.
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med kvoterna eller mängden då jag tycker att andra har svarat så bra redan. Har själv en arabhingst som är 4 och han har också fallit ur iår. Han tränar inte galopp eller så men iallafall. han borjade att tappa i april och jag kan tänka mig att det beror på damerna. han är inte heller hingstig eller stressig så han har inte "stressat" bort något fysiskt men säkert mentalt.
Märkte även att han började växa lite så det kan ju vara så även för din häst.Det kan ju vara en kombination av hormoner och att han växer. Jag har ökat både grovfodret och kraften lite samt tillsatt lite mer olja. Men har tyvärr inte sett någon förbättring än,det tar ju tid det där. Lycka till med din fina galoppör!
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Hade tänkt få ihop en riktigt bra foderstat till mina pållar i höst (om nu analysvärdena på höt är någorlunda). I våras hade jag ett...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Coffeaclub
·
L
Foder & Strö Nu har jag alltså fått fram höanalysen till höet min häst går på 80% av året. Jag är ingen höjdare på det här med foderstater utan...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Lord Owen
·
L
Foder & Strö Har räknat foderstat på min pålle nu. Värde på hö: ts 84% smb g/kg foder 28 MJ/kg foder 7,0 Ca g/kg foder 2,3 P g/kg foder 1,4 Mg...
Svar
17
· Visningar
939
Senast: Lindi
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp