Mitt stos vredesutbrott idag

A

Ariadne

Vet inte om detta är rätt kategori, moderator får gärna flytta om det är fel!

Idag lånade jag ut mitt stos vintertäcke med hög hals till min lillasysters häst eftersom den har fått ett fult nackskav av sitt eget täcke och det var stormigt väder ute idag. Dom har gått ihop i en herrans massa år, mer än 15 år och står varandra väldigt nära. Mitt sto är "boss" av dom två (står inga fler hästar i stallet) men det är aldrig värre än att hon tar några steg med bakåtstrukna öron mot lillhästen när det vankas hö i hagen.
Men idag, då hade hon världens mobbinganfall! Hon gjorde flera väldigt aggresiva utfall mot den andra hästen, som jag aldrig sett henne göra förr. Efter ett tag eskalerade det hela så pass mycket att jag blev orolig, men då började hon istället springa runt som en idiot i hagen och gjorde helt galna tjurrusningar fram och tillbaka och skriade högt, nästan som om hon inte kände igen sin kamrat längre och letade efter henne. Den stackar lillhästen förstod inte alls vad som pågick men hängde med så gott hon kunde. Jag valde att ta in båda hästarna till slut och då lugnade hon ganska snart ner sej (tog även av täckena). Kan det verkligen ha varit täcket som orsakade detta väldigt udda vredesutbrott?!
 
Sv: Mitt stos vredesutbrott idag

oj låter konstigt! har ingen aning! jag väntar på att någon kunnig kan svara för jag vill också veta!
 
Sv: Mitt stos vredesutbrott idag

Det är nog ganska troligt att hon trodde att det var en annan häst i hagen.

Jag har haft liknande reaktion vid ett tillfälle, där jag tog in två ston från hagen med täcken och sedan släppte ut dom utan täcken. De andra hästarna betedde sig lite som att det hade kommit in nya hästar i hagen.
Dom två "nya" blev lite jagade och sedan nosade över hela kroppen.

Dom var lite misstänksamma nån halvtimme
 
Sv: Mitt stos vredesutbrott idag

Den blev väl upprörd över att kompisen stod med ett vintertäcke men höghals under denna årstiden? Nje, det är säkert väldigt kallt där..(ja, jag är trött på övertäckande)

Annars så ja, hästar kan reagera på ett sånt ätt. Jag har sätt hästar reagera men då har det mest varit unghästar som inte sätt sina kompisar med täcken på förut. Sen kan det också ha att göra med att det stormar, då blir många smått hysteriska ibland, kanske en sådan dag helt enkelt att den är extra på hugget när det gäller allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitt stos vredesutbrott idag

Kan det verkligen ha varit täcket som orsakade detta väldigt udda vredesutbrott?![/QUOTE]

Kan vara möjligt, svartsjuk kanske.
 
Sv: Mitt stos vredesutbrott idag

Tycker det är många ston som har betett sig underligt den här våren. Gissar på att det suspekta vädret/"vintern" kan ha fått hormonerna lite ur balans på vissa. Då kan det ibland behövas väldigt lite för att få dom att flippa ur som att tex kompisen plötsligt inte ser ut som vanligt. Förra veckan hade vi ett sto i stallet (som har stått i samma box i nåt år med samma hästar bredvid) som fick ett raserianfall och gick en halv eftermiddag och kickade med bakbenen i boxen bara för att visa hur irriterad hon var över en unghäst som stått utanför i gången tidigare, vilket den gjort massor med gånger tidigare utan reaktion alls från stoet i fråga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 827
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har förstått, efter många år inom hästvärlden att tyvärr, så är det vanligt att folk slår hästarna när de är "dumma", nu menar jag...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
16 790
Senast: avslutat medlemskap
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp