Mitt sto har blivit en bitch

Aladdin

Trådstartare
Mitt sto fölade för 5 dagar sedan och för varje dag som går blir hon bara surare och surare :devil: mot allt i sin omgivning utom den lille. Hon försvarar honom med näbbar och klor. Är jag i boxen får jag på inga villkor vara nära fölet då klämmer hon sig emellan. Fölet är så nyfiken på mig och jag får inte ens stå utanför boxen och titta på honom längre :cry: Som tur är har jag kvar min kamera så jag får gå in och titta på honom i "Babywatchen" i stället :cry: Det är tråkigt...

Vad ska jag göra? Ska jag låta henne få sin tid med den lille och inte störa? Eller vänja henne vid att jag är där? Hur har ni gjort i liknande situation? :confused: Jag förstår ju att hon bara vill skydda sitt föl men att hon ser mig som ett sånt hot?
(Hon har haft ett föl tidigare och då var hon inte alls så sur!)

Sv: Mitt sto har blivit en bitch

Jag, personligen, hade inte tillåtit henne att "stänga ute flockledaren". Risken finns att det bara blir värre med tiden.

Har hon en box i lugn och ro?

En hage för sig själv och fölet? :confused:

Givetvis måste du ju kunna sätta grimma på fölet när du ska leda dom in o ut!

Om det inte görs nu så blir det ju inte lättare ju större fölet blir! :crazy:

Jag vet inte vad du har för ras, menj mina halvblodsföl är jäkligt starka redan vid några veckors ålder ;)

Hon har en stor box för sig själv samt egen hage. Jag har kunnat sätta på fölet grimman men hon är hela tiden på sin vakt. Förra fölet hon fick kunde man pyssla med från dag 1. Jag går ju in till dem men hon är hotfull. Hoppas att det snart går över och att hon blir sig själv igen.

Jag har också ett sto som visar den aggresiva sidan när hon fölat. Det brukar ta ca. tre dagar sedan så går det över. Jag tror det är hormonellt.

Hälsningar Helen

Kanske hon tycker att du är där för ofta?

Hon kanske vill ha sin lilla för sig själv i början.

Låter ändå som du har bra koll på det, ordnar sig säkert.

JAG VILL OCKSÅ HA FÖL NU!!!

Enda gången hon inte ser ut som en :devil: :devil: :devil: är när jag kommer med mat. Direkt hon fått sin mat tycker hon att jag ska dra dit pepparn växer. :cry: Fölis far runt i boxen som en liten vilde och helst skulle jag vilja pyssla med honom så att han blir lätthanterad.
Jag får väl vänta ut henne... :(

Du får välja om du ska ta tjuren vid hornen eller vänta några dagar och se om det går över :crazy:

Hälsn. Helen

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv